NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av racermasen
#1035241
Min första post i forumet :)

Har sökt men inget funnit. Har en Volvo V50 -09 1.6 Drive som nu gått 14k.
Hur är det med 1.6 motorn, larmar den när filteret börjar bli igensatt?
Ekonomin var inte den bästa när 12000 mila service gjordes och Mekonomen som servade sa att jag kunde vänta någon service med bytet.

Någon som vet?
#1035252
Vet inte om du får nåt larm i panelen som säger direkt att filtret är full, men antar att du får larm om att service på motorsystem erfordras.

Om du har koll på när regenerering sker så kan du nolla ena trippmätaren och när intervallen börjar bli mellan 10-20 mil så är det nog dags att boka tid. Har läst om de som kört över 17k utan filterbyte, men även om de som fått byta redan vid 13k.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1035256
Men jag rekommenderar inte att vänta för länge. De finn ju de som inte uppmärksammat att regenereringen går tätt och fått "rusande" motor och motorhaveri.
av Tobbera
#1035259
Enligt min erfarenhet så går bilen i nödläge (limp home) när filtret är allt för igensatt. Då är det dags att boka tid. Men kolla på att tvätta filtret istället för byte. Eller åt minstånde ett icke-orginalfilter! Volvo orginal skall vara svindyrt har jag förstått.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1035263
NEJ. Jag rekommenderar inte "Åsa-Nissemetoden" att tvätta filtret. Det är inte tvunget att byta filtret på Volvo, men bytas skall det. Du skriver "Enligt min erfarenhet", har du råkat ut för det? Det finns fler som råkat ut för att dieselolja runnit ner i oljetråget, på grund av ideliga regenereringar, så att motorn börjat gå på den oljan och inte kunnat strypas med motorhaveri som följd.
#1035274
Antar att det bara är at bita i det sura och byta. Har en kille som kan göra det åt mig om jag köper ett filter. Hova.com verkar ha för runt 4k.
Läste någonstans att man va tvungen att nollställa något räkneverk i boxen. Killen har utrustning för att nolla felkoder mm men räcker det tro?
av Lövet
#1035275
Håll inte på med tvätt. Läser du trådarna här om problem med filter på den motorn så skulle jag säga att 90% beror på att ägaren snålat och antingen försökt tvätta eller anlitat en verkstad som inte vet vad de håller på med. Även om tvätten lyckas kanske du förlänger livslängden med ett par tusen mil på sin höjd, inte mer.
av Tobbera
#1035359
Jag har tvättat DPF filter på min Volvo C30 1.6d. Samma motor som bla sitter i en mängd Citroen och Peugeot, som vilka märkesverstäderna tvättar filter på löpande band, som jag förstått. Att lämna in bilen på Volvoverkstad för 10.000 eller mer, då är ju skrotning ett alternativ.
#1035395
Tobbera skrev:Jag har tvättat DPF filter på min Volvo C30 1.6d. Samma motor som bla sitter i en mängd Citroen och Peugeot, som vilka märkesverstäderna tvättar filter på löpande band, som jag förstått. Att lämna in bilen på Volvoverkstad för 10.000 eller mer, då är ju skrotning ett alternativ.
Det där med att tvätta dpf verkar ju fungera bra på de franska bilarna, har en granne som kör Citroen C4 diesel och de tvättar hans dpf vid behov, hans bil har har gått runt 35 k utan att byta filtret. Måste vara en annan konstruktion på Volvos dpf eftersom de verkar svåra att få riktigt rena.

Skruvat.se har blivit en snusbod, beställde s[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, bara a[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester i[…]

B230fk saknar kraft

Man kanske får lov att köpa chip sj&aum[…]