Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
näpp men det kan behöva ett par laddnings cykler innan det nått full kapacitet igen
alltså när man laddat ''fullt tar man bort laddkablarna o sätter dit dem igen o laddar en gång till 8)
av Qualia
När tråden är ändå i gång, måste jag bara passa på och fråga, hur länge bruka ett batteri hålla?? 3,4 eller 5år??
Användarvisningsbild
av greeeken
Qualia skrev:När tråden är ändå i gång, måste jag bara passa på och fråga, hur länge bruka ett batteri hålla?? 3,4 eller 5år??
Det brukar väll vara runt 4-5 år vid normal användning.
Har det tömts helt några gånger så håller det bra mkt mindre
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
japp nuförtiden är det ganska normal livs längd
men man kan ju för länga den lite om man sköter om det lite kollar vattnet på det o håller koll på syra vikten ett batteri skall ju aldrihg gå under 1,15 i vikt procent
utan då bör man underhålls ladda det

men man bör också tänka på att slutar ett gammalt batteri ta emot laddning på en modern bil så kan elektroniska= dyra komponenter ta skada
Användarvisningsbild
av DufuS112
Lånar tråden lite, Innehåller volvos originalservice byte av batteri vid nåt speciellt miltal? eller efter X antal år??Eller ska man hålla kolla på detta själv?Har själv ingen aning hur gammalt batteri jag har i bilen, då jag köpt den för ca 8 månader sen! :roll: går det att läsa sig till på batteriet hur gammalt det är?
Användarvisningsbild
av Mats
Nej det ingår inte byta av batteri i service.

Jag rekommenderar att ni skaffar er en Ctek batteriladdare.
Med en sådan kan man underhållsladda batteriet på ett mycket skonsamt sätt.
http://www.ctek.se
av oakstream
Jag vill bara säga tack för all hjälp, batteribytet gick bra. Volvoforumet rules 8)

/o
Användarvisningsbild
av Sharkman
Drar upp en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Är det vanligt att batteriet drar ur i S60 pga av att ex. batteriet sitter bak och generatorn fram?

Har nu istället för att byta batteri i första läget skaffat en Ctek MXS3600 och en Volt meter som jag tänk montera in för att hålla koll på batteriet. Hoppas att detta hjälper. Ctek laddaren säljs med både kabelklammer samt kablar som man kan skruva dit och dra fram till laddenheten för att slippa komma åt batteriet varje gång man vill ladda. En bra ide som Ctek sålt in hos bland annat Lamborgini.
av Kena
Kör man lite och korta sträckor kan det väl vara en bra investering, men normalkörning ängre sträckor behövs det ej. Satsa på motor och kupe värmare för den som inte har det istället.
av Thomas J
jag har en v70n 2,4t med dåligt batteri finns det något större/kraftigare batteri som passar tex till nån diesel modell?? Orginal såklart
Mvh Thomas

Min XC90 D5 har fått uppgraderingen i samban[…]

Byta motorolja V60

Ser ut som att Volvo har maskinskadegaranti p&ar[…]

Jag gjorde test på min ventilation med gummi[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öp[…]