Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mackan_
Hej,

Till att börja med har jag sökt, men eftersom jag är lite osäker på vilka svänghjul och lameller som sitter var så har jag ej lyckats hitta svaret dessvärre. Många sätter dessutom dit m46/47 vilket gör mig osäker om m90 är samma sak så att säga.

Frågan gäller exakt hur man ska göra med svänghjul, lamell samt tryckplatta om man sätter en M90 där det tidigare satt en AW-71 på en 760 turbo med B230FT
Helst vill jag inte byta svänghjul, men samtidigt så ska jag inte köpa massa nya delar i onödan. Bilen ska ej trimmas, det ska vara orginal.
Räcker det med att köpa en mindre lamell? Passar m90-tryckplattan på 760-svänghjulet? Osv.

Mvh
Marcus
av mackan_
Fick precis reda på att det är en B230FT från 1990, alltså bör det vara LH2.4? Isåfall kan man väl bara ta allting (svänghjul, lamell, tryckplatta, kardan, kopplingspedal, hyd-koppling osv) från en 940 och slänga ner, det är ju samma motor (nästan)?

Jag hängde upp mig på det här med motronic men nu verkar jag ju slippa det.. :)
av mackan_
Det spelar ingen roll om 740/940 bilarna har delad bakaxel, främre kardanen är väl samma för alla bilarna ändån (med respektive växellåda såklart)?
Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]