Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tittade precis på den... känns dyr då det låg ut en 2007 på lägre mil 100000kr billigare. Försvann direkt! Vill ha den nya modellen som fortfarande är ganska dyr. Behålla XC70 och byta Audi A3 mot en Ford Galaxy alternativt en Sharan och en ny större Thule box känns mest rimligt just nu...
Droopy skrev:om du kör tex 2000mil per och och bilen drar 0,65 el 0,85 har ju ingen större betydelse ur ekonomisk synpunkt, inte i min värld iaf, jag har snittat 1,1 med mina volvosar de senaste tio åren, och kör ca 1300mil per år.

Att byta bil bara för att få ner bränsleförbrukningen är ju det sämsta argumentet på jorden, min granne köpte en ny XC för 4år sedan med det argumentet att hans gamla drog över litern, att det sedan kostade honom 350k att byta bil glömde han bort.
Varför är det alltid så med grannar? :)

Hursomhelst har du ju köpt XC70 med tröskverket till automatlåda som underlättar något för negativ förbrukningen på samtliga Volvomodeller. Som tur är andrahandsvärdet skadat högt så du skulle säkert kunna hitta rätt tillfälle för inbyte.
jiffi skrev:Tittade precis på den... känns dyr då det låg ut en 2007 på lägre mil 100000kr billigare. Försvann direkt! Vill ha den nya modellen som fortfarande är ganska dyr. Behålla XC70 och byta Audi A3 mot en Ford Galaxy alternativt en Sharan och en ny större Thule box känns mest rimligt just nu...
Min far har en VW Sharan MY12 som jag har kört en del. Har fått även frågan att ta över den. Helt klart en praktisk bil men den går bort för vår del då jag gillar inte förarplasten med en ratt som lutar som en buss. Bagaget är även bedrövligt när sista raden är uppfällt. Ne, jag håller mig till en Suburban som även ger lite mer macho intryck jämfört med en Sharan :wink:

Någon som har kolla på vad som skiljer en Suburban LT vs. LTZ? Utrustningsnivå?
V70 är exakt lika stor inuti som XC70. V70 har högre utväxling och lägre luftmotstånd vilket gör stor skillnad i förbrukning om du ligger i 140 km/h.

Med 7 Pers i familjen låter en familjebuss som enda valet då du verkar bry dig om förbrukningen. En Sharan diesel DSG tex går rätt snålt även om du har alla med.
Svågern med fyra småttingar kör Renault Grand Espace. Förvisso en Renault men den oassar en stor familj ganska bra måste jag säga.
jpennerb skrev:
jiffi skrev:Tittade precis på den... känns dyr då det låg ut en 2007 på lägre mil 100000kr billigare. Försvann direkt! Vill ha den nya modellen som fortfarande är ganska dyr. Behålla XC70 och byta Audi A3 mot en Ford Galaxy alternativt en Sharan och en ny större Thule box känns mest rimligt just nu...
Min far har en VW Sharan MY12 som jag har kört en del. Har fått även frågan att ta över den. Helt klart en praktisk bil men den går bort för vår del då jag gillar inte förarplasten med en ratt som lutar som en buss. Bagaget är även bedrövligt när sista raden är uppfällt. Ne, jag håller mig till en Suburban som även ger lite mer macho intryck jämfört med en Sharan :wink:

Någon som har kolla på vad som skiljer en Suburban LT vs. LTZ? Utrustningsnivå?
Macho intryck? Det var nog förr det. Idag tänker jag; Oj en omodern stenåldersmänniska utan miljötänk.... Ja du får ta det rätt bara. :wink:
Det är vad man tänker om folk i stora volvokombis med stor törstig dieselmotor

En suburban är en nice bil, dock bör du ägna storleken ett par minuter. Den är för lång för alla parkeringar, och den är också rätt bred. Du kommer inte heller ta dej ner i alla p-hus.
Riktigt bra bil, men något i otakt med lilla sveriges stadsmiljö.
Bryr mig egentligen inte om förbrukningen på så sätt, men känns bara såååå omodernt med bilar som slukar i sig bränsle. En suburban och xc70 kanske är rätt kombo för mig rent praktiskt då jag vill kunna lasta när är jag är sju pers. Dock så bor jag mitt i Stockholm och parkera en suburban blir stökigt och kommer att störa mig på förbrukningen men får väl svälja det helt enkelt. Har provat sharanen och testlastat med alla säten uppe och får in en dubbel barnvagn men inget mer. Vidare har den inte awd i kombination med aut vilket känns trist men borde rent krass vara ett bra köp... Köper jag en Ford kan jag bli hel kund hos min Volvo handlare och får en fantastisk rabatt. Ni fattar att det blir svårt att välja
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]