Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Är det någon som läst ett vettigt awd test av en hybrid med liknande lösning som volvo TE? Jag vill ju tro att fyrhjulsdriften är lite sådär, rent teoretiskt bör den ju vara det, men man kanske fått till något som ändå fungerar tillfredställande?
Användarvisningsbild
av joel80
Ingen "riktig" test.. men den här är lite mysig:

:D (Slå på textningen.. om ni inte förstår holländska..)
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är helt beroende på konceptet. Jag var på ett föredrag på jobbet av en hybridlösning där de körde en generator på förbränningsmotorn(tämligen biffig sådan ska tilläggas) vars ström gick rakt till drivhjulen med 95(!)% effektivitet. Alltså ofta bättre än en växellåda. Den klarade att föra över motorns fulla effekt också.
Kör man däremot en liten klen generator på remkretsen bara är det ju inte många kW man kan föra över kontinuerligt. Teoretiskt borde AWD:n i hybriderna kunna bli minst lika bra som eller bättre än en traditionell lösning men det kräver ju att man har en riktig monstergenerator på motorn och i praktiken är det nog rätt otroligt. Vore kul att se lite siffror på den lösning som Volvo kör!
av Schmoyoho
Blev väldigt glad en sekund när jag läste vad du skrev, joel, om att köra den i pure-läge och få en bakhjulsdriven Volvo MY16! Kanske de där 900-die-hard-sista-riktiga-volvon-förarna kanske får något nytt skötebarn. Men sen insåg jag batteriet kanske inte riktigt pallar sådan nöjeskörning i den utsträckning jag tänker mig. Sen också då att modulera gasen rätt så att inte motorn går in och gör slut av det roliga. Eller DSTC:n som inte går att stänga av... men ett steg i rätt riktning med att kunna köra den som bakhjulsdriven :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har stängt av (minskat) DSTCn och lyckats ställa upp den med bara eldriften nu när det varit halt. Man får vara lite lätt på gasen och använda dom 70hk på bakdäcken "rätt".
Men även om man kör i typ power-läget eller gasar så dieseln går in bör man kunna få ställ. Det gar snöat massor här nu.. Så får jag tillfälle ska jsg ut o prova AWD och lite sånt. ;)
av NilsO
Det kanske sagts tidigare i tråden (men jag hittade inte vid genombläddring), men har du fått någon uppfattning om hur mycket den "drar" på eldrift, i praktiken? Dvs hur många kWh per mil, vid ren eldrift?

Berättar den förresten själv något om det, eller är det mest "andel laddning kvar"?
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan se per km med staplar hur mycket det drar.. Dock finns det inga siffror där man ser typ nuvarande som man kan se med dieselförbrukningen.
I körjournalen kan man däremot se hur mkt el man gjort av med.. Och hur mkt som regenereras vid bromsning.

Bild
Här har jag alltså gjort av med 4.1kwh på 16.7km. Det är en förbrukning på knappt 2.5kwh/10km. Men med bromsregenereringen inräknat så hamnar manbpå 2.1kwh/10km.

Med klimatanläggningen igång.. Och värme i både ratt och rumpa är det helt okej. :)
Det var dock en resa från slutwt av november och 0-gradigt eller nån plusgrad ute. Idag var jag ute på en 6.1km kort tripp i -9 grader och då gick det åt 1.7kwh.. Och hade under 0.1kwh regenerering. Jag lekte lite med "bakhjulsdriften" och körde kanske inte så "ekonomiskt". Men kände att jag hade råd med den dom där extra 10 örena i elförbrukning. ;)
av NilsO
Ok. Intressant!

Jag letade lite på nätet och fick intrycket att elbilar drar runt ett par kWh per mil, så då verkar det ju stämma. V60:n är ju också en relativt stor bil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. man kan komma under 2kWh/mil om man inte kör så snabbt (motorväg drar det iväg rätt mycket) och speciellt i stadstrafik där man dels kör rätt sakta och dels får mycket tillbaka vid inbromsningar. Landsväg i 60-80km/h blir också snåla kilometrar.. där ligger det också under 2kWh/mil i färddatorn.
Sen drar ju klimatanläggningen och alla runtomkringsaker en del.. och dom tror jag inte syns i färddatorn. (Men kanske i VOC-appen... har inte riktigt listat ut det.)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 32

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]