Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min ligger på 0,8 blandad men då är det mycket i stan. Jag har svårt att komma under 0,7 motorväg men det beror väl på hastighet? Går säkert att komna under i landsvägsfart. Men det är roligt att gasa också! Annars finns det ju drive modeller.... Den gamla motorn ligger väl ca en deciliter mer i förbrukning än den nya? Men den finns ju inte med AWD, dessutom gillar jag den gamla motorns gång!
av Schmoyoho
VolvoLarry: Vad har du för däck och vad har din kompis för däck? Större fälgar är oftast bredare => bredare däck => ökat rullmotstånd. Takbox eller dylikt? Mest sannolikt är att ni trots lika körstil förmodligen har olika körmönster. Olika fördelningar stadstrafik/landsväg t.ex.
spaceuser skrev:Ovan skrev någon att vinterdäck borde resultera i mer förbrukning, men å andra sidan är de ofta smalare och har inte samma anliggningsyta på underlaget, och därmed ge något ökad förbrukning. Snarare tvärtom enligt egen erfarenhet. I och för sig kör man oftast inte lika brutalt eller tufft på snöiga och isiga vintervägar. Det är kanske därför som mina siffror var bättre under vintern tidigare. Få se hur säsongen visar :)
Dubbdäck ger väl lite merförbrukning antar jag. Vinterdäck i sig vet jag inte. Antagligen inte?

Jag gjorde en sista kickdown innan jag lade om till dubbdäck, redan i oktober, och bestämde mig för att hålla mig från det tills sommardäcken åkte på. Sen började någon spekulera i AWD:ns förmåga att få ner kraften i backen och nu har jag gjort två :( Men bortsett från dem så skulle jag påstå det säger en del om min vinterkörstil och trots det har min blandade förbrukning ökat markant trots att jag har 225:or som vinterdäck och 245:or på sommaren. Kör mestadels landsväg dessutom.

Edit: Min låda slirar ju iofs ganska friskt när den är kall, mycket mer än vad de nyaste modellerna gör. Men lock-up brukar gå i hyfsat fort, efter cirka en kilometer landsväg, så jag fortsätter nog tillskriva merförbrukningen till däcken.
av Tjocken
Idag tankade jag fullt min bil igen. Efter totalt 120 mil med bilen, står färddatorn på 0,79 med en snitthastighet på 67km/h. Uppmätt vid pump nu på denna tankning va 0,71. Dock med två vansinnesfärder, ca 20 mil totalt. Med en snitthastighet på bra bit över 140. Så utan dom så tror jag att jag hade kvalat in på under 0,7 på tankningen.
Jag har väl ungefär 60/40 fördelat på motorväg/stadskörning.
Plus att jag nog kört värmaren säkert 8 gånger vid minusgrader ute på samma tank. Kör med dubbdäck, har inte dimension i huvudet nu med det är 17" iaf.
Så jag är nöjd med min bränsleförbrukning!
Ska mäta sen fram i sommar när bilen rullat lite mer och kanske blivit mer inkörd och se om det märks någon skillnad!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Räkna med att förbrukningen drar iväg i högre hastigheter och vid användande av dieselvärmaren. En körcykel på värmaren motsvarar ca 10km körning
Högsta noteringen vid pump är 0,82l/mil med min v60 , vid snabb motorvägskörning och fullastad bil. V60 CC tar mer då den är högre.

Vintertid, visst kör man på smalare däck oftast, men räcker att det kommit lite snö på vägen för att dra upp förbrukning, kan skilja 2-2,5dl per mil om det snöat mycket och man får spåra.

/Kalle
Vintern drar mer än man vill tro.
Räcker med att se min V60 D5. Senaste dagarna har varit snorkalla o då har värmaren fått jobba lite extra. Sedan tillkommer väglaget.
Min sambo kör 8mil/dag. Börjar med lite stadskörning o sedan 3 mil motorväg för att gå ner till liten landsväg. Omvänt hem.
Sista dagarna har datorn gått från 0.67 till 0.73. I dag minskade den en aning men bara -5.
Vi nollar färddatorn vid varje tank o denna cykel började med en fulltankning.

Tyvärr köpte vi bilen med fabriksnya dubbdäck på så jag vet ännu inte vad denna kommer dra i vår med riktigt gummi mot asfalt. Däremot vet jag att vinterdäck är törstiga.
av Exquattro
Det är inte min erfarenhet att vinterdäcken drar mer bränsle, snarare tvärtom. Då går jag iofs ner några dimensioner på dessa. Hög fart drar upp förbrukningen ganska rejält men ligger ni kring fartgränsen på motorväg tycker åtminstone jag det låter som en ganska hög förbrukning, om den är manuell o framhjulsdriven. Min AWD o Automat snittar en dl mindre (6,3), men allt hänger ju på körstilen.
Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Nu har jag räknat igen när jag tankade fullt och fick det till 0.96
Kör mest på landsväg och har använt dieselvärmaren varje morgon på vardagarna.
Förbrukningen jämfört med min gamla 240 är ju nästan samma.
och 240n körde jag inte lika lugnt med heller.

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]