Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

upplevt nu senaste dagarna när det vart lite kallare ute att lådan 8vxl geartronic som sitter i T5 D4 vea, etc slirar en del mot vanliga fall inte alls samma kraft i drivlinan som när det är mildare ute... så då till min fråga hur värms oljan upp i lådan och hur länge krävs det att man kör innan optimal värme på oljan för att uppnå sin fulla kapacitet till växlingarna den optimalt skall utföra som om det vore varmare ute?
Oljan värms upp genom att momentomvandlaren körs mer än normalt. Lockuren kopplas in senare. Det gör att energin från friktionen värmer upp oljan snabbare.
Perra83 skrev:Är det något man SKA tänka på när man kör automat?

Iofs kör man alltid lite försiktigt när motorn är kall. När motorn är "varm" är kanske lådan oxå varm?
bra point du la till där vill gärna med ha svar på den :)
Jag försökt läsa ut oljatemp via obd2 - men lyckades inte bra.

Från min gamla Peugeot 407 HDi jag hade med mätare för oljatemp och kylvatten - skulle man lägga till nästan 10 minutter i vanligt tempo efter kylvattnet var varmt - tills att olja låg i 90 grad.

Gissar samma gäller transmission.

Sist jag åkte en 2015 Camaro V8 som hade mätare för transmissonstemp var den klar på 2-3 minutter - men det var i Houston med 25 grad C ute.

Beroende på hur aggressivt man kör ville jag vänta med kick-down och fyla växlingar 10 minutter efter att kylvattnet har hittad 80 grad.

Men undrar om ni nånsinn får värma bilar i norra Sverige på vintern???
Faktisk kan man då tillägga att oljakvaliten i lådan ju ger bra skydd när den är kall också - växlar ju jättemjukt med kall olja. så undrar om den egentligen inte skyddar ganska bra även om man kör lite hårt?
Jag stod med bilen på tomgång i, jag vet inte, 15-20 minuter och lekte med min då nya DiCE och jag hittade parametern för växellådans temperatur ungefär då och då låg den på förvånansvärt låga 40-någonting grader. Gränsvärdena för att kunna köra en adaption är väl cirka 60-110 i jämförelse. Yttertemp någon enstaka minusgrad.

Frågan är väl inte hur pass varm oljan i växellådan är utan hur varm oljan i motorn är. Växellådan tror jag håller men motorn slits nog betydligt värre om du stämplar fullt med kall motor. Och nej, full lockup är inte indikativt på varm motor. Jag får full lockup betydligt tidigare än så och då har jag samma låda fast tio år äldre (dvs en massa förbättringar du har som jag inte har).

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]