Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiman
Hallå!
Var å besiktigade min 855GLT -96 idag.
Glömde kolla så att min SRS-lampa lyser när man har tändningen på.
Det gjorde den inte. 2:a på det... Den tänds ifs inte sedan heller.
Läste av felkod 127, "avbrott, kortslutning till stomme"
Raderade koden. Felsökte igen, ingen kod. Men lampan lyste fortfarande inte.
Tog bort lampan å mätte den. Den var hel! Bytte lampan ändå. Men icke.
Hm, vad gör jag nu? Självklart ingen fullösning! Det hade varit för lätt och ej ok för mej.
av audiman
Glömde skriva att jag tidigare har bytt mitt instrumenthus, till ett från en V70 -98.
Kommer dock inte ihåg om SRS-lampan någonsin har lyst efter det. Detta gjorde jag för 3 år sedan.
När jag sätter tillbaks mitt gamla originalinstrumenthus så funkar SRS-lampan igen.
Så det är något knas med mitt nya hus.
Om det nu inte är så, att det inte går att byta dessa hus rakt av, mellan varandra?
Har det funkat för er andra som gjort motsvarande modifiering?
Besiktningen har aldrig sagt någonting tidigare, men det har ju blivit en ny lag på att SRS-lampan ska kollas.
av audiman
Tog bort felkoden igår, innan jag började byta mellan husen.
Ingen felkod än, fast att jag provat med ett antal felsökningar.
SRS-lampan funkar direkt, som den ska, varje gång som jag sätter tbx mitt orig.instrumenhus.
Som du säger, nog inte så snabb på att sätta felkod för "trasig" lampa...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, den enda skillnad jag kan se mellan x70 97-98 'hus och 850 96-97 är att x70 har VCC på B5, medans 850 inte verkar ha något alls där. Det KAN vara så enkelt att du bara behöver mata B5 med ström.'

Kika om någon av följande inte heller lyser på tädningen; Helljus, ABS, blinkers hö/vä, trasig-lampa-varning, motorfelslampan samt handbromslampan.
av audiman
Har även kollat att A17 i kontaktstycket har kontakt med den ena delen av lampans + eller -
Och att B3 i kontaktstycket har kontakt med den andra delens + eller -. Alltså inte på samma sida av "kontaktblecket"

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]