Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo 244 -82 som varken laddar eller startar. Jag bytte motor i den från en b21a till en annan b21a. Innan jag bytte motor så kunde det hända att den slutade ladda helt plötsligt. Men när man puttade igång den sen så laddade den igen. Det var ganska sällan den sluta ladda. Men nu efter motorbytet så laddar den inte alls och startar inte. Den har startat men gick ganska dåligt så jag vred fördelare och 1 gång startade den och då gick den hela dagen hur bra som helst och då laddade generatorn. Så jag skruva fast fördelaren i det läget den var i när den gick bra. Men sen senare mot kvällen så sluta den ladda. Då bytte jag generator på den men den laddade inte heller. Jag gjorde rent min gamla generator och kollade om den laddade så jag mätte med en multimeter och den reagerade när jag snurrade på generatorn. Så den är inte trasig. Jag stoppade i den och startade bilen och den laddade inte. jag råkade ha för mycket choke på och lät den stå och gå med de. Sen la den av och startade inte. Jag lät den stå några dar för jag trodde jag hade dränkt den men nu några dagar efter så vill den inte starta alls. Den tänder men vill aldrig hoppa till liv. Så någon som har nån fundering på varför bilen inte startar och varför generatorn vägrar ladda. Det känns som att bilen startar och går bra bara när generatorn laddar. Jag har varken rört fördelaren eller förgasaren efter den gick så bra för det verkar vara ganska bra inställt. Kan jag ha dränkt den så mycket så att jag måste byte tändstift?
får den soppa? annars kanske bensinpumpen är dålig

hur är memebranet i förgasaren, det kanske behövs bytas

hur står tändingen, har du mätt med stroboskoplampa? är brytarspetsarna och kondensatorn i bra skick? här du mätt brytaravståndet(mät helst dwell/kamvinkel)?
Du har två fel. Genratorn är ett fel om den inte laddar och tändning/förgasare (?) är ett annat fel. I utgångsläget har dom knappast något med varandra att göra.
Först måste du ladda batteriet för att återställa det som du har förbrukat i dina försök. Dröj inte med detta. Det är viktigt för batteriets livslängd. Sedan kan du göra startgastestet. Om bilen startar och går några sekunder på startgas, men dör så fort gasen är slut, så har du ett fel på bränsletillförseln. Det kan ju i sin tur vara många olika orsaker som man får reda ut. Men man vet inom vilket område man skall leta.
Om man vet till 100 % att bränsletillförseln fungerar, man kanske ser bränsleångan om man tittar i förgasaren, känner bensinlukt, ser att stiften är blöta men motorn startar ändå inte. Då har man med största sannolikhet ett fel på tändningen. Det är mycket svårt att ställa tändningen rätt genom att utgå från vad som "ser bra ut". Det krävs en stroboskoplampa, 300 kr på Biltema och rätt uppgifter på förtändning och varvtal för den aktuella motorn. Sedan har man hela den biten med tändstift, tändkablar, fördelare med brytarspetsar och tändspole. Är fördelaren frisk? Det får inte vara något glapp i fördelaraxeln.

Är utbytesmotorn en förgasarmotor med brytarspetsar från början?

Ett rent allmänt tips om bränsletillförseln. Montera ett sådant litet engångs bränslefilter på slangen mellan pumpen och förgasaren. Det skall alltid vara fyllt med minst 3/4 delar bränsle. Nivån får inte sjunka om bilen står still några dagar. I så fall har du en läcka på ledningar eller i pumpen. Det får inte komma luftbubblor i filtret. Då har du en läcka som suger luft någonstans. Och naturligtvis, filtret skall stoppa föroreningar som kan komma från tanken.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]