Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Bytte värmepaket i somras.
Har ECC (med bortmonterad AC) värmesystem med vacumstyrda funktioner.

Nu under vintern har jag märkt att värmen inte är bra, kommer bara ljummen luft fast värmen står på max, slangarna in i värmepaketet är bara ljummen, motorn blir varm som den ska.

Har kollat värmekranen (vacumstyrd, finns i motorrummet), armen är helt ute oavsett vad värmereglaget står på, provade att låsa den i intryckt läge, men då kom bara kall luft.

Vad kan felet vara ?

Fel på värmekranen eller har jag råkat skifta två vacumslangar vid återmonteringen ?
Två slangar var så lika att de kunde lätt skiftas, (en gul och en ljusgul eller nåt liknande), de andra slangarna nådde bara dit de ska monteras.

Defrosterläget fungerar som det ska (luften riktas till rutorna och fläkthastighet ökar, AC går på), men värmereglaget på max eller min ska öka fläkthastigheten med fläktreglaget i aut läget, men det gör den inte.

Någon som vet vilka vacumslangar som ska sitta var ?
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 745-a var slangarna skiftade i motorrummet med dålig värme som följd, blev "bastuvärme" efter jag skiftat dom. Jag har samma värmekran (har AC) och den var bytt av förre ägaren. Har för mig att slangen från motorn ska gå in till värmepaketets nedre del och slangen tillbaka (till vattenpumpen) går genom värmekranen. Sedan är inte Volvos tempmätare något under av "precision" så termostaten kan vara "halvtaskig" och ändå visar mätaren "rakt upp. Dock brukar det märkas när det blir kallt att visaren inte "orkar med" riktigt om det är termostaten. Vakuumslangarna har jag ingen aning om, menar du till kranen?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Det är vacumslangarna till spjällregleringen, finns fyra slangar, blå, svart, gul, och ljusgul.
Finns bakom sidopanelen till mittkonsolen på förarsidan.

Var ut och kollade, och slangarna till värmepaketet sitter tvärtom, värmekranen går till nedre anslutningen.
Ska prova skifta slangarna och testa om det blir bättre.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoNisse skrev:Finns bakom sidopanelen till mittkonsolen på förarsidan
Inget man ser utan att plocka bort, antar jag...
Vänta med vattenslangarna så ska jag kolla på min för säkerhets skull. Så ska jag se om det syns några vakuumslangar också. Jag har en gång sett ett kopplingsschema på vakuumslangarna. Kolla här, http://www.volvotips.com/ det finns ganska mycket. Bl.a detta,
http://www.volvotips.com/service-manual ... art-3.html
"bläddra" fram till "sidan" 28. Det var inte detta jag egentligen menade, men hittade i all hast. Denna bok gäller till -88, jag har "nästan" en 940. -88B och framåt har mycket gemensant med 940, bl,a har jag samma "bottenplatta" som 940 så jag har kunnat montera 940 dragkrok och 940 "förstärkningssats" så jag kan dra 1800kg efter min 745-a. Du kan kanske hitta hur slangarna ska vara monterade också

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Provade skifta slangarna, men ingen skillnad.
Värmeventilen sitter på slangen från motorn, den är nu ansluten till den övre på värmepaketet, så det kanske var rätt från början.

En sak som hände när jag lossade slangarna var att en klämtång, som jag använde för att klämma ihop slangen (den där ventilen sitter), tången lossnade efter jag lossat slangen, men det kom obetydligt med kylarvatten, har för mig att det brukar forsa ut kylarvatten när man lossar dessa slangar.

Kan det vara värmeventilen som fastnat i stängt läge, eller att den bara är lite öppen ?

Går att testa genom att koppla förbi ventilen, skarva med ett rör, men kan inte testa det nu då det är -20, kan testa när det blir varmare.

Värmeventilen skulle ändå behöva bytas ut mot en ny.

Fläkten ökar hastigheten när värmereglaget vrids på kallt, men inte på varmt.
Användarvisningsbild
av frasse4
Om inget händer när du byter gradtal kan det vara fel på någon tempsensor, antingen kupé eller tilluft. Den borde ge felkod (blinkande snöflinga), men om sensorn fortfarande ligger inom rätt spann så sätts ingen felkod. När jag bråkade men ECC:n på min 960 för några år sedan hade jag problem med att den inte höll värmen och man successivt fick öka tempen. Då var det tempsensorn på tilluften som spökade då det läckte vatten dit från värmeväxlaren.

Jag har faktiskt kvar två tempgivare som jag tog ur när jag skrotade den. Jag kan skicka dem för portopengar om du är intresserad eller så kan jag mäta resistansen så du kan jämföra med dina.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Inget som blinkar i klimatanläggningen.

Den blev så efter bytet av värmeväxlaren, var bra värme med gamla värmeväxlaren, men det läckte och ångade glykol, men det var som i en bastu.

Kan du mäta tempgivarna ?
Då har jag något att gå på.

Jag kan just nu inte kolla upp något förrän det blir vår/sommar, så det kan dröja ett tag innan jag kommer med resultat.

Slangarna som går till värmepaketet blir bara ljummen, därför jag tänkte på värmeventilen om den inte är helt öppen.

Kommer nog testa med att ersätta ventilen med ett rör eller en ny ventil så fort vädret tillåter, värme måste man ha i vinterbilen.

AC värmeväxlaren som sitter inne i värmepaketet finns kvar, undrar om man kan använda den som värmeelement genom att koppla in kylvattenslangar i anslutningarna ?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag hade två stycken liggandes. Hittade dem av en händelse för en vecka sedan när jag städade kontoret. De har nr 1363439. De hade ca 9 kOhm vid rumstemp (23 grader) och 20 samt 22 kOhm efter 20 min i frysen (-18 grader).

Ja jag bytte själv värmeväxlaren mitt i vintern under en helg i kallgarage på min 960. Jag tror att man utgick från just den delen och byggde bilen runt den vid montering ;). Sedan hoppade kamremmen 1 vecka senare och sabbade toppen... Jag skulle nog snarare satsa på att byta värmekranen mot ett rör, då bör du ha full värme och kunna reglera med fläkten än att koppla vattnet på AC:ns växlare. På 960:n satt den inte på samma plats (tror det skiljer lite på värmepaketen mellan 940 och 960) så styrningen får nog fnatt om den värmer när den vill kyla så att säga.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Bytte värmeväxlaren förra sommaren, tog många timmar, trångt och en hel del grejer att demontera för att komma åt, själva värmeväxlaren var inte dyr, ca 300 kr (ny), men tog mycket tid att byta den, undrar vad en verkstad skulle ta för det jobbet...

Har noterat mätvärdena så kan jämföra när tillfälle finns.

AC:ns växlare ska ju kyla, och om den blir varm så fungerar det nog inte.

Testar med att byta ut värmeventilen mot ett rör, då blir det fullt flöde genom värmeväxlaren.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Har nu när det blev lite varmare ute (-22) bytt ut värmekranen mot ett kopparrör, vacumslangen var av och en slanganslutning lossnade från värmekranen, så den var lite rutten.
Vacumslangen pluggad med en skruv.

Det kommer värme, men inte så bra som är önskvärt.

Kan det bero på värmeväxlaren som kanske glesare mellan cellerna och inte är lika som original ?

Viktigast nu är att kranen är ersatt med ett rör, vill helst inte bli stående på vägen med trasig värmekran vid -39.
Bilagor
Kran.JPG
Värmekran Volvo 940
Kran.JPG (69.65 KiB) Visad 2671 gånger
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]