Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Jag har en Volvo s80 -07 som liksom många andra har fått problem med låsen nu när "kylan" har kommit. Vissa säger man ska smörja låset med silicon (inkl Nybergs i Jönköping) andra inte. Vem ska man lita på ? Jag kommer liksom andra inte i bilen utan att vara cirkusartist och sedan ska man försöka värma låset. Nybergs sa att i svåra fall får man ta bort låskistan o blåsa ren den och smörja upp den , behöver man verkstadshandbok för att klara av detta? Går ju inte att hålla på på det här sättet, varför har inte Volvo tagit ansvar för den här grejen?
av hansjkpg
Mitt centrallås fungerar ju som det ska , som jag fattar det för det öppnar alla dörrar runt om. Däremot känns det som att själva låskistan fryser då det inte släpper låsklacken i dörren. Ibland släpper klacken så det går att öppna , men det fungerar inte att stänga istället då,men det räcker med att blåsa lite med hårtorken ( ibland räcker 30 sekunder med låg värme), då är ju bara frågan vad man smörjer med? Var finns det någonstans att smörja när man tittar på instruktionsbilderna (lite rådvill just där)
Användarvisningsbild
av helgonet1
hansjkpg skrev:Mitt centrallås fungerar ju som det ska , som jag fattar det för det öppnar alla dörrar runt om. Däremot känns det som att själva låskistan fryser då det inte släpper låsklacken i dörren. Ibland släpper klacken så det går att öppna , men det fungerar inte att stänga istället då,men det räcker med att blåsa lite med hårtorken ( ibland räcker 30 sekunder med låg värme), då är ju bara frågan vad man smörjer med? Var finns det någonstans att smörja när man tittar på instruktionsbilderna (lite rådvill just där)
Använd låsolja. Obs inte låsspray utan låsolja. Låsspray torkar bara ut låset istället.
av III
Jag brukar spraya graftitolja in både i låset och runt där det går att spraya in och hålla ut handdtaget och spraya in olja där. Inte frusit ännu i all fall.
av hansjkpg
Problemet löst (förhoppningsvis) . Jag blåste rent låsen på plats med trycklyft, sprutade in låsolja, lirkade med låskolven som går in i karossen upp o ner ett antal gånger och blåste sedan in mer olja i låskistan med tryckluft. dörrarna öppnas nu trots -20 grader. Tycker bara det är konstigt att Bilia som tidigare ägaren haft den inne hos för problemet inte kunnat fixa detta.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]