Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av C.W.
SvenB skrev:
MartinS skrev:Är det bara jag som tycker det är kass att man inte kan se om sin volvo med drl har dom eller halvljusen tända när vredet står i autoläge, eller missar jag något?
Har man tagit bort lysdioden i ljusvredspanelen på nyare Volvo? Jag har en grön lysdiod som tänds när du har något annat än enbart DRL tända.
kollade just detta idag.
Grön lysdiod vid vredet är tänt både när DRL och halvljus är på.
Inget som specifikt anger att halvljuset är tänt. Det här är en funktion som saknas, kan man tycka!
Och mina DRL dimmar ned när halvluset tänds.
Användarvisningsbild
av MartinS
C.W. skrev:
SvenB skrev:
MartinS skrev:Är det bara jag som tycker det är kass att man inte kan se om sin volvo med drl har dom eller halvljusen tända när vredet står i autoläge, eller missar jag något?
Har man tagit bort lysdioden i ljusvredspanelen på nyare Volvo? Jag har en grön lysdiod som tänds när du har något annat än enbart DRL tända.
kollade just detta idag.
Grön lysdiod vid vredet är tänt både när DRL och halvljus är på.
Inget som specifikt anger att halvljuset är tänt. Det här är en funktion som saknas, kan man tycka!
Och mina DRL dimmar ned när halvluset tänds.
De var riktigt synd tycker jag. Hur skall man va säker på att man har rätt belysning tänd om man inte vet vad som lyser när man har den i auto-läget?

/Martin
av llesrof
Till och med på min simpla snikbil från Tjeckien, en Skoda Supesb Alldrive, tänder en grön indikering i instrumenthuset när den skiftar från DRL till halvljud. Och det gör den långt tidigare än de flesta andra bilar. Nu är som tur är Alldrive lite speciell eftersom den inte har DRL i dimljusen som den vanliga Superben. Den kör med reducerad effekt på halvljuset OCH med tända bakljus.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hmmm... Ljusvredet på C30 -12 när man hade det på Auto så lös inget när DRL lös. Däremot när halvljuset tändes så tändes en lite grön lamp vid vredet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det beror nog på att på S40/V50/C30 med DRL inte har några andra lampor tända tillsammans med DRL
Användarvisningsbild
av fjohan82
Från och med den 30 juli i år, måste belysningen såväl framåt som bakåt på nya personbilar i EU, tändas automatiskt när det skymmer på eller är dåliga siktförhållanden.
Värt att notera är att de fortfarande är släckta dagtid, men att samtliga bilar får skymningsrelä/automatisk tändning är efterlängtat :-)-)
Användarvisningsbild
av svergie2
fjohan82 skrev:
Från och med den 30 juli i år, måste belysningen såväl framåt som bakåt på nya personbilar i EU, tändas automatiskt när det skymmer på eller är dåliga siktförhållanden.
Värt att notera är att de fortfarande är släckta dagtid, men att samtliga bilar får skymningsrelä/automatisk tändning är efterlängtat :-)-)
Yes! :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
:)
Bilagor
champis.jpg
champis.jpg (320.68 KiB) Visad 341 gånger
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47