Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EjS
Brand effekten spelar också in. BMW har lyckats med det. De tjänar mycket mer samtidigt som att de har lägsta effektivitet om du mäter producerade bilar pr. man pr. år.

Vad är premium? Du måsta kunna mäta det? Mitt påstående är nej! Premium är känslan i den personen som köper bilen.

Det är lättare att säga vad premium INTE är (det KAN vara nedanstående men inte nödvändigvis):
- det är inte hållbarhet
- det är inte bättre komponent
- det är inte bättre service
- det är inte bättre kundmottagande

Om du fixat till allt ovan är det inte heller säkert att vi var redo att betala priset.

Det blir fel när man som Yaniz råker ut för 17 verkstadsbesök på ett år. Tror att man köpt en premiumbil med lång hållbarhet.

Frågan är om vi inte får det vi vill ha:
- ny bil vart 3. år och "känslan" av premium (nyaste infotainment, ny modell som också visas i reklam på tv osv.)

Ursäkta mig - men det är många här på forum som säger nåt liknande: "har nu åkt 2000 mil i min nya bil. Den är underbar och det har inte varit ett enda fel än"

Fel på 2000 mil vadå? Åk 20.000 mil och återkom! Jag bara skratter - får ni reklampengar från Volvo för att säga så? Betyder ju ingenting.

Och vad gör marketing på Volvo.... Rider på vågen - javisst!!!
Hade hållbarhet och pålitliga enkla lösningar varit nyckeln till att sälja mycket bilar hade Toyota Avensis legat i toppen. Det gör den inte. Inte ens i närheten. Det är nämligen ingen som vill ha det så förutom några bakåtsträvare på bilforum som vill skruva själv. Nybilsköpare i premiumklassen vill ha läcker design, mycket utrustning till ett konkurrenskraftigt pris. Läs inte det senaste som billigt.
av Verdi
EjS skrev:Brand effekten spelar också in. BMW har lyckats med det. De tjänar mycket mer samtidigt som att de har lägsta effektivitet om du mäter producerade bilar pr. man pr. år.

Vad är premium? Du måsta kunna mäta det? Mitt påstående är nej! Premium är känslan i den personen som köper bilen.

Det är lättare att säga vad premium INTE är (det KAN vara nedanstående men inte nödvändigvis):
- det är inte hållbarhet
- det är inte bättre komponent
- det är inte bättre service
- det är inte bättre kundmottagande

Om du fixat till allt ovan är det inte heller säkert att vi var redo att betala priset.

Det blir fel när man som Yaniz råker ut för 17 verkstadsbesök på ett år. Tror att man köpt en premiumbil med lång hållbarhet.

Frågan är om vi inte får det vi vill ha:
- ny bil vart 3. år och "känslan" av premium (nyaste infotainment, ny modell som också visas i reklam på tv osv.)

Ursäkta mig - men det är många här på forum som säger nåt liknande: "har nu åkt 2000 mil i min nya bil. Den är underbar och det har inte varit ett enda fel än"

Fel på 2000 mil vadå? Åk 20.000 mil och återkom! Jag bara skratter - får ni reklampengar från Volvo för att säga så? Betyder ju ingenting.

Och vad gör marketing på Volvo.... Rider på vågen - javisst!!!
Nåja. Man får visst saker om man köper en BMW som man inte får med en Volvo även om det är en snikvariant.

- Vridstyvare chassi
- Bättre styrkänsla
- Jämnare viktfördelning
- Bättre AWD-system
- Finare materialval

Allt detta bidrar till att man har roligare bakom ratten i en BMW. Om det är viktigt är upp till var och en att bestämma. Trodde själv det mest var snack tills jag bytte bort Audi till förmån för BMW för 7 år sen men det är verkligen så.

Samt förstås "sexigare" motoralternativ på både diesel- och bensin-sidan. Men då kostar det därefter...
Verdi skrev:Samt förstås "sexigare" motoralternativ på både diesel- och bensin-sidan. Men då kostar det därefter...
Håller med om det mesta ovan men 99% av allt som säljs är ju x18d/x20d och där vetifasen om jag inte tycker Volvo bättre alternativ. Dels är VEA motorn tystare men framförallt gamla femman har en charm som inte existerar hos BMW-fyran. Tyvärr måste man ju ha 300hk om man ska åka sexa på BMW numera, det tycker jag känns en smula overkill, så bråttom har jag inte...
av Verdi
Lövet skrev:
Verdi skrev:Samt förstås "sexigare" motoralternativ på både diesel- och bensin-sidan. Men då kostar det därefter...
Håller med om det mesta ovan men 99% av allt som säljs är ju x18d/x20d och där vetifasen om jag inte tycker Volvo bättre alternativ. Dels är VEA motorn tystare men framförallt gamla femman har en charm som inte existerar hos BMW-fyran. Tyvärr måste man ju ha 300hk om man ska åka sexa på BMW numera, det tycker jag känns en smula overkill, så bråttom har jag inte...
Sägs ju att de nya BMW-fyrorna på 150 hk och 190 hk ska vara bättre än de gamla som hade ett rätt trist ljud. Jag har ju gamla femman i vår XC70 och motorn i sig är det väl inget fel på förutom att jag gärna sett 50-100 hästar mer. Men växellådan har jag tyvärr börjat reta mig på. Tydlig gummibands/ketchup-effekt. När man gasar så råmar femman högt och klart men det händer ingenting mer. Man gasar lite till. Fortfarande ingenting. Men sen slungas man iväg. Alldeles som att gummibandet måste snurras upp först... :lol: Men jag kan stå ut för det är inte så ofta jag gasar hårt i den och den har andra fördelar (måste väl skriva det också så jag inte blir lynchad här :wink: ). Sitter som en kung i Volvon t ex. Förr var långkörningar en plåga p.g.a. mina ischias-problem men nu känns det nästan ingenting.
Användarvisningsbild
av EjS
Lövet skrev:

Lövet: du fattar det! Det är präcis den success marknadsavdelingen skapat för BMW! KÄNSLAN i personen som köper bil - även om det är 16d!!!

Allt som nämns om viktfördelning osv. för BMW finns också i vissa Volvo, tex Polestar - och allt det med körlägen börjar finnas också i vanliga Volvos numera.

Att Avensis inte är säljbar är nog lite att ta i. Toyota blev världens största i 2015 över VW. Var i nyhetena häromdagen.

Har själv ägt en Toyota och var inte nöjd med bilen - fast serviceverkstan och Toyotas garanti är unik. Fick ny motor efter 16.000 mil och 8 år - på 100% goodwill. 50.000 dkk sparad (att motorn skulle gå sönder efter 16.000 mil är en annan prat).
EjS skrev:Allt som nämns om viktfördelning osv. för BMW finns också i vissa Volvo, tex Polestar - och allt det med körlägen börjar finnas också i vanliga Volvos numera.
Mjae, den enda Volvo som är i närheten körmässigt av BMW är S/V60-serien. Skillnaden mellan exempelvis F11 (5-serien) och V70 i körkänsla är enorm. Detsamma gäller A6. Den är långt före V70 chassimässigt. Ska bli intressant hur V90 blir, misstänker att den kommer ta ett stort steg framåt.
S80 har bra körkänsla också den är inte långt ifrån en S60/V60 speciellt om S80in har sportchassi och 19" då är den riktigt körglad och väl avstämda chassi, men kan inte refera till Volvo årgång 08-09, mycket har hänt på bilarna sedan dess..
Användarvisningsbild
av EjS
En bil som Subaru har ju också bättre tyngdpunkt än BMW pga boxermotorn, dessutom bättre awd och motor (så länge vi pratar om 4-cyl).

Förutom en bra kvalitetsstatistik och samma pris som BMW (iaf i dk).

Vadför säljer dom inte bättre?
simonhalmstad skrev:S80 har bra körkänsla också den är inte långt ifrån en S60/V60 speciellt om S80in har sportchassi och 19" då är den riktigt körglad och väl avstämda chassi, men kan inte refera till Volvo årgång 08-09, mycket har hänt på bilarna sedan dess..
S80 känns ungefär 500kg tyngre än F10 och som att ratten inte sitter fast i hjulen med annat än elastisk tejp. Den är inte ett dugg bättre än V70. Det har inget med årsmodell att göra utan med viktfördelning och chassikomponenter. (Det är inte bara mina egna bilar jag har använt som jämförelse direkt. Har även haft betydligt senare årsmodeller på gården under perioder även fast jag inte ägt dem personligen).
EjS skrev:En bil som Subaru har ju också bättre tyngdpunkt än BMW pga boxermotorn, dessutom bättre awd och motor (så länge vi pratar om 4-cyl).

Förutom en bra kvalitetsstatistik och samma pris som BMW (iaf i dk).

Vadför säljer dom inte bättre?

För att inredningen ser ut som i en Toyota Corolla från 1995.
För att kvaliteten är överdriven (frekventa kopplingsras förekommer, problem med lager i motorn och sönderbrända xenonprojektorlinser på outback/legacy 2.0d).

Men trevliga att köra är de. Och bra framkomlighet bjuder de på absolut. Testade på fd Ing1 övningsområde för bara en vecka sedan. Kunde köra på ställen jag inte ens kunde föreställa mig. Tyvärr tog jag inga bilder då det inte var läge att kliva ur bilen (jakt i full gång).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]