Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
milktrucker skrev:ZF's lådor spelar i en helt annan division. Aisins AW55 och TF80 är inte de bästa,
Vilka data ligger till grund för detta påstående från din sida?
milktrucker skrev:AW55 är något märklig, sporadiska fel kan drabba slumpartade lådor och det kan vara vilket fel som helst, andra exemplar går felfritt 50.000 mil.
Det är i själva verket inte alls märkligt att olika sporadiska fel kan drabba enskilda lådor, ibland på ett till synes slumpartat sätt. Det är snarare helt normalt. Även med den bästa av konstruktioner kan det uppstå brister på enstaka exemplar. Dessutom kan förstås även den bästa av växellådor gå sönder på grund av vårdslös användning.
milktrucker skrev:TF80 hade ett standardfel som drabbade 100% av lådorna, något som ZF inte hade tolererat. Hade det hänt någon av ZF's lådor hade kunderna fått lådan reparerad eller utbytt kostnadsfritt. Aisin smet undan sitt ansvar och volvo kunde inte ta medge att de sålt en produkt med ett standardfel. Toyota hade också tagit sitt ansvar o återkallat berörda bilar.
Hur det egentligen ligger till i sådana här avseenden är något som varken du eller jag vet särskilt mycket om. Det enda som gemene man normalt får veta om dylika ting är hur biltillverkarens återförsäljare hanterar saken. Slutanvändaren har ju normalt ingen direktkontakt med vare sig växellådstillverkaren (t.ex. ZF eller Aisin) eller biltillverkaren (t.ex. Volvo eller Toyota) utan bara med den sistämndes återförsäljare. Om det är systematiska problem med en viss lådkonstruktion, som det uppenbarligen var med tidiga versioner av TF-80SC, torde man dock kunna räkna med att det förs diskussioner mellan biltillverkaren och lådtillverkaren både om kompensation för de problem biltillverkaren drabbas av och om de åtgärder som kan vidtas för att reparera/renovera defekta lådor och/eller åtgärda konstruktionsbristerna i nytillverkade exemplar.
milktrucker skrev:Volvo skulle ha valt en bättre leverantör, men ZF har inte haft några passande lådor till framhjulsdrivna bilar eftersom de fram tills nyligen bara haft automatlådor för bakhjulsdrivna bilar.
I själva verket har ZF producerat automatlådor för framhjulsdrivna bilar med tvärmonterad motor i runt tre decennier. De har dock fram till den relativt färska nio-stegade bara haft max fyrstegade automater på programmet för tvärmontering. Sedan kan man förstås som bekant kombinera längsmonterad motor med framhjulsdrift.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ZF_transmissions
milktrucker skrev:Det volvo bör göra är att satsa på ZF's 9-stegade om något år när den är välbeprövad.
Att byta en låda som mig veterligen inte haft mycket till barnsjukdomar (TG-81SC) mot en som uppenbarligen har det verkar ju inte direkt vara någon lysande idé. Aisin har ju väsentligt mer erfarenhet av att tillverka moderna automatlådor för tvärställda motorer än ZF så det är kanske inte så underligt att ZFs första framstöt på detta område på många år drabbas av en del oförutsedda problem.

http://blog.caranddriver.com/holy-shift ... p-cherokee
Användarvisningsbild
av SRT
Fortfarande ingen affär även om jag testat några beg bilar under denna tid men velar lite mellan en nyare Volvo S80 som jag redan har i en tidig version och vet är en helt suverän komfortbil jämfört med den något mindre Volvo S60.Har jämfört S80 2.4T och 2.5T men upplevde inte skillnaden så stor mellan dessa två även om de skiljer sig rejält rent körmässigt från 140/170hk versionerna.Kan ju tyckas vara egendomligt men 140hk upplevdes ju vara snabbare iväg från start än 170hk modellen !?.Provade även en T5:a som stack iväg som en hästspark i röven men skivorna runtom var tokslut plus en bortmonterad bakre ljuddämpare för roligare ljud så jag blev osäker på resterande skick.Automatversionen är däremot laggd på hyllan pga flertalet bilar som står still med trasig låda.Vilket tycks drabba en del av dessa växellådor helt sporadiskt utan någon direkt orsak vilket jag redan haft problem med på en Ford en gång i tiden så det får räcka.Återkommer när det blivit affär.
Användarvisningsbild
av SRT
Det blev ännu en Volvo S80 men denna gång en 2.5T -05 med manuell låda.Hej och hå vad det ska gå. :D

[youtube]l_7_2KVasqU[/youtube]
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
(Uppdatering) Fantastiskt att en 2.5T med ca 210hk kan göra en sådan skillnad i Volvo femman även om det nu skiljer runt 70hk till 140hk varianten.Den går ju som ett svin om man ligger på men är samtidigt förvånansvärt bränslesnål om man tar det lite lugnt.Klart godkänt med andra ord och så blev det ju ännu roligare att köra bil när det går att köra om utan att man behöver bekymra sig för om man hinner eller ej.
Suget när turbon snurrar på lite mer är ju klart roande. :D
Användarvisningsbild
av SRT
(Uppdatering).Har nu ägt bilen ca två månader och nyligen servat den med nya skivor, ok, klossar och bromsbackar bak.Skivorna fram är även bytta.Ny motorolja samt oljefilter.Luftfilter och stift bytta.Nya fälgar med nya däck.Bilen har även blivit Steg 1 trimmad.Är fortfarande klart nöjd över motorns gång samt bränsleförbrukningen som vid normal körning upplevs som snålare än 140 hk versionen.Fortfarande road av det där suget vid kraftig gasökning som även får många betydligt dyrare bilar att bli små prickar i min backspegel. :D
av andersuw
SRT skrev:(Uppdatering) Fantastiskt att en 2.5T med ca 210hk kan göra en sådan skillnad i Volvo femman även om det nu skiljer runt 70hk till 140hk varianten.Den går ju som ett svin om man ligger på men är samtidigt förvånansvärt bränslesnål om man tar det lite lugnt.
Ja turbobilarna är klart trevligare att köra än "sugisarna" och skillnaden i bränsleförbrukning obetydlig vid normal körning. Det är inte bara hästkrafterna det hänger på utan vridet. En turbo behöver ju inte tokvarvas för att det skall gå undan.
Användarvisningsbild
av SRT
Så sant som det är sagt.Man behöver inte tokvarva på alla växlar för att den ska flytta på sig när det går utmärkt att smyga förbi med vettig kraft på en högre växel där jag misstänker att vridet som sagt var spelar en större roll än antalet hk.
av andersuw
SRT skrev:Så sant som det är sagt.Man behöver inte tokvarva på alla växlar för att den ska flytta på sig när det går utmärkt att smyga förbi med vettig kraft på en högre växel där jag misstänker att vridet som sagt var spelar en större roll än antalet hk.
Varning! Detta är vanebildande. ;-) Efter min första turbobil (855 T5) hade jag ju svårt att tänka mig en ordinär "sugis" igen. Kan vara färre hästar (jag är nere på 181 med min D4) men rejält moment skall det va' (D4:an ger 400 Nm). :D
Carplay Trådlös adapter

Test av 5 bästa trådlösa adaptrar […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]