Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
Okej tack för svar!

Är det något annat som behövs (mer än röret, stålringen och avgaspastan)? Packning mellan grenrör och det bytta röret eller kör man med avgaspastan där med? Upphängningen?
Andra tips innan operationen inleds? :lol:
Zeus skrev:Packning mellan grenrör och det bytta röret eller kör man med avgaspastan där med?
Eftersom det är väldigt noga att det är tätt före katen (för lambdaregleringen) så skulle jag inte chansa med en gammal. På min kära pärla räckte det inte med en ny packning, där sitter det numera 2 st (då nya) packningar. Jag brukar "kleta" lite pasta på packningen även om den är ny, då blir den kvar mot grenröret medan man monterar röret. Och drag aldrig fast någon skruv innan allt är monterat och sitter rätt. Då färdigdrar man skruvarna och börjar bakifrån. Har ingen förklaring till varför, men blev "intutad" detta av "dom gamle" på -60-talet, och det sitter kvar.

Mvh
Lennart
av Zeus
Efter att hålet blivit större så att bilen började låta allt för mycket fick jag tummen loss och fixade det igår. Var ett helvete att göra det på garagegolvet, men till sist gick det. Bilen är i löjligt bra skick annars, skruvarna mot katten som någon varnade för var fräscha och gled av hur lätt som helst. Svåraste var ena muttern mot grenröret som man inte kom åt med spärrakaftet.
Tack alla för hjälpen, framförallt tack Lennarte, jättebra tips. Uppskattas!
Användarvisningsbild
av Nexus
lennarte skrev:
White skrev:Den sitter väl i katten? Du får bocka dig ner och kolla under din bil hur det ser ut.
Från och med -88B sitter lambdasonden i katen.
Det kan vara problem att få tätt o skarven mellan kat och rör. Men knackar man ordentligt rent i konan och använder ny stålring så brukar det bli bra. Även smörja med avgas pasta (tätningsmedel)

Mvh
Lennart
På min 88b sitter inte sonden i katten.. :-)-)
Nexus skrev:
lennarte skrev:
White skrev:Den sitter väl i katten? Du får bocka dig ner och kolla under din bil hur det ser ut.
Från och med -88B sitter lambdasonden i katen.
Det kan vara problem att få tätt o skarven mellan kat och rör. Men knackar man ordentligt rent i konan och använder ny stålring så brukar det bli bra. Även smörja med avgas pasta (tätningsmedel)

Mvh
Lennart
På min 88b sitter inte sonden i katten.. :-)-)
Det sitter ett hål i främre röret precis framför katen på originalröret som Volvo använde för felsökning. Original sitter lambdasonden uppe vid grenröret på LH2.2 och turbomodeller och i katen på LH2.4 (utan turbo). Köper du ett "icke original" främre avgasrör idag, finns inte det hålet kvar. Har du lambdan i det hålet blir det problem när du byter röret nästa gång.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Nexus
På min 88b B230F sitter sonden innan skarven mot katten. Fanns även ett uttag längre fram på röret för diagnos. Jag har bytt främre och köpte biltema där uttaget för sond satt exakt som på original på främre röret innan skarv.
Bilagor
wp_ss_20160103_0002.png
wp_ss_20160103_0002.png (52.19 KiB) Visad 320 gånger
Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]