NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är så att att avstängningen av AUTO läget på värmaren inte finns på V50 förens sena 08 eller om det kom än senare. Någon kommer nog in och säger exakt hur det är.
Vi andra har bara tiduret och direktstart.

Jag och några få andra har gjort så att vi har monterat in en knapp/switch som bryter värmarens säkring för att kunna stänga av värmarens autoläge. Det är alltså en sak som Volvo kom på kan vara bra att ha! Så alla har inte möjlighet att stänga av värmarens autoläge tyvärr.

Vad säger dina felkoder då, just om värmaren menar jag? Även om du tog bort dom så kanske det finns något där. För det finns trots allt många saker som måste uppfyllas för att värmaren skall kunna starta så som tex SRS får inte lysa osv.
Så länge inga mer konkreta felsaker kommer upp så tänker jag fortsätta att påstå att det faktiskt är "intermittenta" fel som förhoppningsvis blir värre snart för det är ju tröstlöst att felsöka fel som inte är permanenta.

För din yttertemperaturmätare fungerar väl som den skall? Det är ju direkt avgörande.
timebandit skrev:Det är så att att avstängningen av AUTO läget på värmaren inte finns på V50 förens sena 08 eller om det kom än senare. Någon kommer nog in och säger exakt hur det är.

Jag och några få andra har gjort så att vi har monterat in en knapp/switch som bryter värmarens säkring för att kunna stänga av värmarens autoläge. Det är alltså en sak som Volvo kom på kan vara bra att ha! Så alla har inte möjlighet att stänga av värmarens autoläge tyvärr.

Vad säger dina felkoder då, just om värmaren menar jag? Även om du tog bort dom så kanske det finns något där. För det finns trots allt många saker som måste uppfyllas för att värmaren skall kunna starta så som tex SRS får inte lysa osv.
Så länge inga mer konkreta felsaker kommer upp så tänker jag fortsätta att påstå att det faktiskt är "intermittenta" fel som förhoppningsvis blir värre snart för det är ju tröstlöst att felsöka fel som inte är permanenta.

För din yttertemperaturmätare fungerar väl som den skall? Det är ju direkt avgörande.
På min C30 tillverkad januari 2010 finns ingen möjlighet att stänga av autoläget tyvärr. Tidur och direktstart är vad som finns. Tyvärr!
Nalleman64 skrev:
timebandit skrev:Det är så att att avstängningen av AUTO läget på värmaren inte finns på V50 förens sena 08 eller om det kom än senare. Någon kommer nog in och säger exakt hur det är.

På min C30 tillverkad januari 2010 finns ingen möjlighet att stänga av autoläget tyvärr. Tidur och direktstart är vad som finns. Tyvärr!
Samma på min V50 MY11...
timebandit skrev:Det är så att att avstängningen av AUTO läget på värmaren inte finns på V50 förens sena 08 eller om det kom än senare. Någon kommer nog in och säger exakt hur det är. Vi andra har bara tiduret och direktstart.

"AUTO-OFF" för värmaren finns inte på några C30/S40/V50 övehuvudtaget, tyvärr, har bara sett det på V70 och andra modeller. Brytare på säkring 21 är det enda sättet att slippa att den startar i tid och otid..

Lite du kan kolla om du misstänker en givare;
Startar den på direktstart med avstängd bil eller bara med motorn igång? Hur gammalt är batteriet? Vilka temperaturer har du testat vid? Visar din temperaturmätare rätt?
För att svara timebandit så var den sista utläsningen bara relaterad till kommunikationsfel cem-ddm. Jag. kollat lite på parametrarna till cpm och det är väl inget som sticker ut. Yttertempen har jag inte kollat i vida men Yttertempen i instrumenklustret stämmer.

startar dock fint och snällt med både direktstart och timer både med oxh utan motor igång. Yttertemperaturer kring 0:an.

Nu ska jag väl nämna att det verkar lite slött med effekten även på timerstart så det troliga kanske är ändå att det börjar gå på sista versen. Eller så är det ytterligare något villkor som inte är uppfyllt som förhindrar autostart och dessutom kör värmaren på lågfart... (gissning från min sida)

Som jag skrev i det första inlägget är att det inte är något superproblem efrersom jag kan starta den manuellt. Faktiskt så är det en fördel att den INTE går igång automatiskt. Det som gnager jag är snarare att jag inte vet VARFÖR den inte fungerar som vanligt.
Tog några bilder idag... värt att notera är att vattenpumpen inte går igång om man slår på direktstart och motorn är igång. Vattenpumpen går inte igång heller om man därefter slår av motorn. Jag har noterat det tidigare om man slår på direktstart medans motorn är igång så är bilen kall fast bränslevärmaren går... skräpmjukvara...Bra jobbat Volvo!

Lite info med helt kall bil med motor igång ca 2min
test1.png
test1.png (80.81 KiB) Visad 222 gånger
Diverse temperaturer på CPM under körning ca 5min. Vid ca 5min startar jag värmaren med direktstart (vid magenta linjen=glödstift)
test2.png
test2.png (32.13 KiB) Visad 217 gånger
Efter ytterligare ca 5min har tempen ökat till 80grader
test3.png
test3.png (31.38 KiB) Visad 215 gånger
Att den elektriska pumpen inte går igång när motorn är igång beror väl på att motorns vattenpump då klarar all cirkulation ? Men låter ju lite märkligt att den elektriska pumpen inte går igång när man slår av motorn. Väntade du länge, kanske den slår igång efter nån minut?

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]