Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag menade inte så :) det är helt rätt, att de fått ut så många bilar, dessutom är en väldigt stor del av elen vattenkraft.
Lite av de initiala fördelarna försvinner nog snart, för det var liksom kö i kollektivfältet på vissa ställen (typ sandvika, blommenholm) och det gillade inte busstrafiken :)
Men det hade gått att lösa med bättre väg, e18 asker-oslo-asker är en lång parkeringsplats och borde byggts om för länge sedan.
joel80 skrev:Ser det i inte som mer osäkert att ladda en bil som att tanka en.. bensin är inte så ofarligt det heller.. ;)

Det var mest menat som ett skämt :wink: Givetvis är bensin inget att leka med heller, det bör alla veta :)
Fast och andra sidan, bensin fattar ju inte eld av sig själv, t ex om man går ifrån bilen under tankning(varför man nu skulle göra det ...). En elkontakt "kan" det räcka med att råka knuffa till t ex så är katastrofen oundviklig. Observerna "kan".
Så just på det sättet är väl el(kontakter) mer riskabelt än klassisk bensin. Men samtidigt är ju bensin inte direkt lätt att släcka när det väl tar eld, så skadorna kan säkerligen bli mer omfattande än en nerbrunnen bil.
TommyP86 skrev:Jag menade inte så :) det är helt rätt, att de fått ut så många bilar, dessutom är en väldigt stor del av elen vattenkraft.
Lite av de initiala fördelarna försvinner nog snart, för det var liksom kö i kollektivfältet på vissa ställen (typ sandvika, blommenholm) och det gillade inte busstrafiken :)
Men det hade gått att lösa med bättre väg, e18 asker-oslo-asker är en lång parkeringsplats och borde byggts om för länge sedan.
Ja - och iom. Statoil har ett produktionspris på 60-70 USD pr. burk olja och priset lär stanna på 30-40 USD ett bra tag till så är det nog snart slut med fantasiprojekt och fantasipolitik i Norge.
Fantasipolitik? Dom ligger ju årtionden före de flesta andra länder... Norge och Nederländerna kommer gå ut som vinnare ur det här. Kommer bli betydligt billigare för dom i slutet av omställningsperioden.
av rid54
Problemet i sig självt kan ju ligga i nåt annat än själva laddningskablaget etc. Litiumbatterier är inte det säkraste sättet att lagra energi (kolla in Dreamliner... samt flygbolagens regler om farliga saker i bagaget). Finns även en fin video nånstans om hur det ser ut när man knivsticker ett mobilbatteri (idiotisk grej att göra, men intressant...). Troligen kan fyrverkeriet drabba vilken bil som helst med den batteriteknologin om batterierna har nåt problem. Kan ju bli lika intressant som andra (bensinrelaterade) bilbränder, men inget som borde avskräcka från att utveckla konceptet. Hur många dör i spontana bilbränder, som inte är relaterade till en föregående kollision?
Jag har försökt läsa runt lite om olyckan och det verkar som att typ allt utom fälgarna och batteriet brann upp.. Alltså borde det inte varit batteriet som brann den här gången? Det spekuleras i allafall om att det inte var batteriet... som om det brunnit borde "smält" mer än vad som syns på bilderna.

Finns ju ett fall där ett batteri blivit penetrerat av nån plåtbit som tappades av en lastbil, så att batteriet började brinna under färd. Bilen förstsatte fungera så det gick att stanna och hoppa ur, och de "brandceller" som finns mellan batteripacken fungerade så det inte spred sig bakåt. (Var främre batteridelen som blev träffad... även kupén klarade sig skapligt den gången då det inte spred sig uppåt speciellt snabbt och brandkåren var då på plats innan den var urbrunnen.
joel80 skrev:Jag har försökt läsa runt lite om olyckan och det verkar som att typ allt utom fälgarna och batteriet brann upp.. Alltså borde det inte varit batteriet som brann den här gången? Det spekuleras i allafall om att det inte var batteriet..
Om det börjar brinna i bilen vid laddningsstationen under tiden bilen laddas så (tycker jag i alla fall) kan man nog starkt misstänka någonting med laddningen. annars hade ju i så fall batteriet tagit (mer) skada. Det kan ju vara något helt annat som orsakat branden också....

Mvh
Lennart
Jo.. Det visar väl sig. Jobbigt för tesla om det bara varit nån pryl som föraren lagt ifrån sig som tagit eld... Typ en dator på sätet där batteriet överhettats eller nått sånt. Men jag håller med om att mest troligt är ju att det har med laddningen att göra. Kanske tagit eld just vis kontakten och sen inte spridit sig till batterierna utan mer till övriga bilen.. Å andra sidan ser det ut på bilder som kommit ut att det brinner först i främre delen av bilen.. Och laddningen kopplas in i bak.
joel80 skrev:Fantasipolitik? Dom ligger ju årtionden före de flesta andra länder... Norge och Nederländerna kommer gå ut som vinnare ur det här. Kommer bli betydligt billigare för dom i slutet av omställningsperioden.
Norge är ju igång med koncessioner i Barentshavet. Produktionsstart tidigast 2020, livslängd 30-40 år, dvs. produktion av olja och gas åtminstone 10 år efter COP21 har krävt total utfasing av fossilt bränsle.

Du kan ju tycka det är progressivt. Jag tänker mer att de behöver oljan för at kunde bedriva deras fantasipolitik.
Ja, allt är inte guld och gröna skogar med Norge.. Jag menade inte det heller, men resultatet av deras satsningar är att utsläppen från biltrafiken minskar. Och enligt den här rapporten finns det i nuläget inget "billigare" sätt att så snabbt få ner utsläppen från trafiken:
https://www.toi.no/getfile.php/Publikas ... enklet.pdf

Sveriges Radio skriver också om den undersökningen:
Elbilsrabatterna har kostat norska staten mer än 2,3 miljarder kronor hittills och skapat debatt om det är rätt väg att använda skattemedel. Men en rapport från Transportøkonomisk institutt visar att det inte finns någon billigare storskalig metod för att få ned klimatutsläppen från den norska trafiken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6033846

Siffrorna är från slutet av 2014, men resultatet av mer försäljning blir ju detsamma...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still