Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sillstryparn
Tjena, min bil började helt plötsligt läcka olja. (Motorolja) den pissar olja när man kör så det blir en sträng på marken när man kör och droppar på tomgång, någon som vet vad felet kan vara? Har hissat upp den och letat var den läcker men det enda jag såg då var att det droppade nån droppe ibland mellan lådan och motorn. Tänkte om det var packboxen emellan men gör den verkligen så det läcker så mkt? All olja rinner ur snabbt när man kör, om det hade vart oljereturen från turbon hade väll turbon vart oljig för det är den inte.. Tacksam för svar
av andersuw
Sillstryparn skrev:Tjena, min bil började helt plötsligt läcka olja. (Motorolja) den pissar olja när man kör så det blir en sträng på marken när man kör och droppar på tomgång, någon som vet vad felet kan vara? Har hissat upp den och letat var den läcker men det enda jag såg då var att det droppade nån droppe ibland mellan lådan och motorn. Tänkte om det var packboxen emellan men gör den verkligen så det läcker så mkt? All olja rinner ur snabbt när man kör, om det hade vart oljereturen från turbon hade väll turbon vart oljig för det är den inte.. Tacksam för svar
Jag tror tyvärr att det kan läcka ganska friskt mellan motor och låda om det vill sig illa. Hade det problemet på min 855 T5 -94. Det läckte inte så illa att det blev en sträng på marken när man körde men det droppade rätt rejält.
av F-bird400
Det sitter en gummiplugg innanför svänghjulet som brukar kunna ställa till det.. På -07an är det som en frostplugg så tydligen har dom gjort om det på dom senare men när vet ja inte..
av nissesvolvo
F-bird400 skrev:Det sitter en gummiplugg innanför svänghjulet som brukar kunna ställa till det.. På -07an är det som en frostplugg så tydligen har dom gjort om det på dom senare men när vet ja inte..
Gummiplugg? Du måste mena kanalen som går till kolvkylningen, som är pluggad bakom svänghjulet. Den är inte av gummi...
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Jepp. Sitter en gummiplugg där. Förmodligen börjar vevhusventilationen bli tät, det kan då göra så att pluggen skjuter. Och då rinner det friskt med olja.. Bifogar en bild, v70 -04.
Bilagor
Plugg volvo v70 D5.jpg
Plugg volvo v70 D5.jpg (33.9 KiB) Visad 7681 gånger
Användarvisningsbild
av Sillstryparn
mikeyman35 skrev:Jepp. Sitter en gummiplugg där. Förmodligen börjar vevhusventilationen bli tät, det kan då göra så att pluggen skjuter. Och då rinner det friskt med olja.. Bifogar en bild, v70 -04.
Okej så jag ska rensa vevhusventen och se om det fortfarande läcker? Eller något annat jag ska göra? Tack för svar
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Förmodligen är din vevhusvent igensatt. Det blir då för högt tryck i vevhuset och den här gummipluggen skjuter ut med läckage som följd.. Hur som helst, läcker det mellan motor/växellåda är det växellåda ner som gäller.. :cry:
Användarvisningsbild
av Sillstryparn
mikeyman35 skrev:Förmodligen är din vevhusvent igensatt. Det blir då för högt tryck i vevhuset och den här gummipluggen skjuter ut med läckage som följd.. Hur som helst, läcker det mellan motor/växellåda är det växellåda ner som gäller.. :cry:
Okej men blir det inte samma sak igen efter jag haft ner lådan o bytt gummiplugg då? Om vevhusventen nu e igensatt så räcker de väll inte att bara byta pluggen?
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Börja med att fixa vevhusventen. Fortsätt sedan med resten. Är det inte vevhusventen som är igensatt så beror det på något annat. Kanske motorn börjar bli otät och slut ?

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]