Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Wizzman
Ett batteri som är så urladdat att det har en vilospänning på 10-11v kommer sulfatera kraftigt. Batteriet blir inte automatiskt odugligt för det - men kapaciteten minskar för varje gång. Fritids/marin- gel- och agm-batterier klarar detta mycket bättre än ett vanligt startbatteri.

Det finns laddare som klarar att rekonditionera ett sulfaterat batteri men de är ganska dyra. Eftersom de (i alla fall den jag har) är tänkt att användas på ett truckbatteri för 50000kr kan priset ändå vara motiverat. Jag vet att dyrare ctekladdare har nån sån funktion men hur bra den är vet jag inte.

Att spänningen droppar till 10-11 volt tillfälligt, t ex om man maler på startmotorn tills batteriet är slut gör däremot ingenting om man laddar upp batteriet direkt efteråt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Wizzman skrev:Jag vet att dyrare ctekladdare har nån sån funktion men hur bra den är vet jag inte.
Förvånadsvärt bra faktiskt. Min är modell-mitt och är över 10år gammal. Den har väckt många batterier till liv som ansetts vara "slut".
Batteriet i min gamla 945a t ex var riktigt dåligt(drog ur sig på 2 dagar), men efter 3-4 laddningar så började kapaciteten komma tillbaka. Det batteriet gick ifrån "vi måste ha nytt batteri" till att vara kvar i bilen dom 8år jag ägde den med över 1 veckas kapacitet, med dagliga starter och korta sträckor.

Men visst, det är ju knappast någon mirakel-laddare. Batteriet i min V70 t ex var bortom all räddning med den laddaren iaf.
av Droopy
jwiss skrev:
Droopy skrev:nu menar jag inte 0v såklart, men droppar batteriet till 10-11v spelar ingen roll.
Under 12V förstör batteriet!
Nej, det blir inte förstört, men vi släpper diskussionen här. Du har en åsikt jag en annan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Droopy skrev:
jwiss skrev:
Droopy skrev:nu menar jag inte 0v såklart, men droppar batteriet till 10-11v spelar ingen roll.
Under 12V förstör batteriet!
Nej, det blir inte förstört, men vi släpper diskussionen här. Du har en åsikt jag en annan.

Hehe, ja... Får nog dra bort sisådär 3-4V innan man börjar närma sig sanningen :roll:

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det