Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Fördelarlocket och rotorn.
Bilagor
rotor.jpg
rotor.jpg (248.24 KiB) Visad 273 gånger
flock.jpg
flock.jpg (216.3 KiB) Visad 266 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det kanske är lika bra att du byter impulsgivaren köp en Volvo original om du är osäker på kvalitén dock så lär den väl kosta en del men annars har dm kanske på någon skrot som du kan få för en billig slant. Känns ju som att det antagligen är impulsgivaren eller kablaget till den. Testa att rycka ur luftmassemätare varje gång du ska kallstarta bilen för du viste väl inte riktigt när den blev trögstartad? Eller var det varje gång som den var kall som den blev trögstartad?

Fördelaren och rotorn ser ju nya ut så där är troligtvis inget fel
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Ja det kanske är lika bra att du byter impulsgivaren köp en Volvo original om du är osäker på kvalitén dock så lär den väl kosta en del men annars har dm kanske på någon skrot som du kan få för en billig slant. Känns ju som att det antagligen är impulsgivaren eller kablaget till den. Testa att rycka ur luftmassemätare varje gång du ska kallstarta bilen för du viste väl inte riktigt när den blev trögstartad? Eller var det varje gång som den var kall som den blev trögstartad?

Fördelaren och rotorn ser ju nya ut så där är troligtvis inget fel
Är ju när den stått över natten eller längre stund den blir trög, är den nyligen körd startar den mycket snabbare. Kan prova koppla ur LMM nästa gång innan jag ska starta för att se, kan LMM göra en bil segstartad dock?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Om den inte fungerar som den ska så ja den är en av dom viktiga sakerna som styr bränsle/luftblandningen. Om den säg skulle känna av ett högt värde luftmassa under startförsök så skulle den spä på med mer bränsle. Känner den av ett lågt värde luftmassa under start så spär den på mindre bränsle och mindre bränsle på en kall motor gör att dom blir svårstartade troligtvis är det så att den känner av för lite annars så skulle motorn sura igen och vara omöjlig att få start på när den väl är varm. Efter som lambdasonderna inte börjar att reglera för en bilen är varm så måste styrdonet ta information någon annanstans när bilen är kall och då blir det Luftmassemätare samt motortempgivaren för att beräkna exakt hur mycket mer bränsle den behöver spä på.

Du kan ju testa att rengöra Luftmassemätare med bromsrengörning rör inte själva givaren utan bara spraya på givaren och låta det lufttorka dom är väldigt känsliga.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Om den inte fungerar som den ska så ja den är en av dom viktiga sakerna som styr bränsle/luftblandningen. Om den säg skulle känna av ett högt värde luftmassa under startförsök så skulle den spä på med mer bränsle. Känner den av ett lågt värde luftmassa under start så spär den på mindre bränsle och mindre bränsle på en kall motor gör att dom blir svårstartade troligtvis är det så att den känner av för lite annars så skulle motorn sura igen och vara omöjlig att få start på när den väl är varm. Efter som lambdasonderna inte börjar att reglera för en bilen är varm så måste styrdonet ta information någon annanstans när bilen är kall och då blir det Luftmassemätare samt motortempgivaren för att beräkna exakt hur mycket mer bränsle den behöver spä på.

Du kan ju testa att rengöra Luftmassemätare med bromsrengörning rör inte själva givaren utan bara spraya på givaren och låta det lufttorka dom är väldigt känsliga.
Okej, bra och nyttig information! Redan provat rengöra LMM för några månader sen, ingen skillnad. Ska beställa en ny Bosch då eftersom den trots allt givit felkod flertal gånger. Bilen går ju också märkbart sämre kall, mer orkelös osv och om LMM styr blandning när den är kall kan den ju med stor sannolikhet vara boven?

Mvh
av rid54
Matchmiss skrev:Idag rullade jag igång bilen och då startar den direkt, så har det alltid vart, så lär inte vara ont om bensin iallafall? Så någonting gör ju att den får svårt att ge gnista.

Funderar på att köpa nya stift, trots dessa bytts, de jag hade var rätt vita/ljusgråa. Men vilka ska man ha? Vparts har originalstift till "turbo" dock "passar de ej T4/T5" men T5 är ju samma sak som 850 Turbo bara olika benämningar beroende på vart de sålts?
Det är inte så, att det är ett problem med tändlåset? Det har förekommit att tändlåsets interna kontakter är slitna och inte 100% säkert ger spänning till tändningen när startmotorn kopplas in (själva startläget). Det skulle förklara att den lätt startas med rullning.
av Matchmiss
rid54 skrev: Det är inte så, att det är ett problem med tändlåset? Det har förekommit att tändlåsets interna kontakter är slitna och inte 100% säkert ger spänning till tändningen när startmotorn kopplas in (själva startläget). Det skulle förklara att den lätt startas med rullning.
Ska dubbelkolla detta bara så jag inte ljuger, har alltid förstått det som den startar direkt när man rullar, men inte 100 faktiskt på om jag provat att rulla igång den när den stått över natten, kan vara så att jag bara provat när den startats nyligen. Så ska återkomma med det.

Ska köra in den och mecka lite imorgon eller måndag, fixar spridarbryggan och mäta batteriet vid start tänkte jag.
av Matchmiss
Föresten hur mycket soppa bör den komma när man vridit om tändningen 1 gång och öppnar ventilen på spridarbryggan? Borde det vara ett rätt markant pys eller bara skvätta ut en del?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ska ju skvätta till rätt bra när du trycker in ventilen, det är ju ungefär 3,5bars tryck på bränslet.
av Matchmiss
DayDreamer skrev:Ska ju skvätta till rätt bra när du trycker in ventilen, det är ju ungefär 3,5bars tryck på bränslet.
Hm okej, kom ju en skvätt men var ju knappast något stort tryck på den. Kan filma imorgon samtidigt som jag fixar slangen till BTR. :-)-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]