Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreaskillander
Jag fick precis problem med min v60 2012 års modell...

Märkte först att backen var lite svår att få i när jag åkte, sen plötsligt går det inte att lägga i någon växel alls. Blev stående i vänstersväng på mörk E14 med dottern i bilen så inte så roligt att det händer just då. Lyckades dock få i fyran så jag kunde ställa mig säkert.

Problemet:
- Går inte att lägga i växlarna. (manuell låda).
- Går att lägga in växlarna när motorn är av.
- Gick att få i fyran när jag lyckades ta mig åt sidan.
- Kopplingen känns precis som vanligt. Likaså att lägga i växlarna när motorn är av.
- Inga varningslampor i bilen, meddelanden eller annat.

Kopplingen? Växellådan? Växeloljan? Datorfel? Någon teori om vad som kan vara fel?

Tacksam för svar. Vänliga hälsningar Andreas!
av andreaskillander
Då har det med kopplingen att göra då, tror du? Man blir ju lite orolig att växellådan brakat. Har aldrig varit med om det förut men kan tycka att växlarna inte borde gå att lägga i alls om så var fallet (vilket går om motorn är avstängd).

Såg en annan med liknande problem och då var dämpelementet till växelvajrarna lös. Så vajrarna är ju en teori som också kan stämma. Någon som varit med om liknande problem på sin v60?
av valln
Det kanske inte är så troligt, men det skulle kunna vara så att lamellerna kärvar på splinsen. Det är vanligt på årsmodellerna runt -05, men jag har aldrig sett det på din modell förut.
På nämnda årsmodell var det fel fett, men i ditt fall skulle det kunna vara bristfällig smörjning från fabrik.
Användarvisningsbild
av C.W.
tror att vajrarna hoppat ur spåren på lådan.
Hade likadant på V50.
Fick tillfälligt laga med buntband :roll:
Enkelt att kolla och fixa
av JimmyK
andreaskillander skrev:Jag fick precis problem med min v60 2012 års modell...

Märkte först att backen var lite svår att få i när jag åkte, sen plötsligt går det inte att lägga i någon växel alls. Blev stående i vänstersväng på mörk E14 med dottern i bilen så inte så roligt att det händer just då. Lyckades dock få i fyran så jag kunde ställa mig säkert.

Problemet:
- Går inte att lägga i växlarna. (manuell låda).
- Går att lägga in växlarna när motorn är av.
- Gick att få i fyran när jag lyckades ta mig åt sidan.
- Kopplingen känns precis som vanligt. Likaså att lägga i växlarna när motorn är av.
- Inga varningslampor i bilen, meddelanden eller annat.

Kopplingen? Växellådan? Växeloljan? Datorfel? Någon teori om vad som kan vara fel?
Tacksam för svar. Vänliga hälsningar Andreas!

Hade samma sympom på en s60 2005 för många år sedan och på den var det slavsylindern till kopplingen som gett upp.
av andreaskillander
Tack för alla svar. Det blir till att lämna in bilen. Kan detta vara något som går på maskinskadeförsäkringen? Bilen är som sagt 3,5 år (2012) och har rullat ca 7000 mil. Har Volvia som försäkringsbolag och servat enligt plan.

, så jag kan dra 300 kg mer jämf&oum[…]

S80 -99 styrservo

Nej det ska inte vara så, det som lossnat sk[…]

Låter som att det skulle vara motorn eller s[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]