Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
Lucif3r skrev:Hur är bilen parkerad? Ute i det fria, kallgarage, varmgarage, motorvärmare? Vad har ni för väder där du bor nu när du har så stora problem?
Ute.

Började helt plötsligt, men var ju nu när det vart kallare. Är snö nu men var ju likadant när det var några plus och flera minus osv.
av Token
Inga tecken på olja i fördelare? Tänker på packboxen till kamaxel. Om det läcker lite där kan det orsaka tändfel. Vid stora läckor kan det t.om orsaka brand i locket
av Matchmiss
Kollade idag om det var soppa i spridarbryggan... först innan jag vridit tändningen, och då kom inget (naturligtvis) men sen efter vridit 1 gång så kom det en liten skvätt, så bränsle verkar det ju finnas? :???:

Så lär ju vara på tändningssidan? Fast bytt fördelarlocket och allt, blev ingen skillnad med startproblemet när det byttas den gången heller? Får felkod på impulsgivaren som sagt men den är ju bytt, samt lmm men den kan väll inte orsaka detta problem?
av Matchmiss
Idag rullade jag igång bilen och då startar den direkt, så har det alltid vart, så lär inte vara ont om bensin iallafall? Så någonting gör ju att den får svårt att ge gnista.

Funderar på att köpa nya stift, trots dessa bytts, de jag hade var rätt vita/ljusgråa. Men vilka ska man ha? Vparts har originalstift till "turbo" dock "passar de ej T4/T5" men T5 är ju samma sak som 850 Turbo bara olika benämningar beroende på vart de sålts?
av Matchmiss
Lucif3r skrev:Ok, så den startar alltid om du rullar igång den? Isf är det ju knas med startmotorn. Den går troligtvis trögt och drar för mycket ström, så styrdonet stänger ner.
Fast den är ju sprollans ny, kommer ihåg att det blev lite snabbare start när den byttes med problemet var kvar. Den går ju snabbt som höres, går inte att jämföra med den jag hade innan. Denna är super-pigg.

Känns som det är någon fukt eller liknande skit som jävlas, är bilen ordentligt varmkörd så startar den markant mycket snabbare, är den däremot bara körd en kort sträcka kan det vara kvar lite seghet men dock lite bättre.
av Matchmiss
Lucif3r skrev:Har du möjlighet att koppla upp en multimeter till batteriet när du startar bilen(kall) ? Så man ser hur mycket spänningen sjunker osv.
Jodå det ska jag nog kunna ordna! Har en liggandes :)
av Matchmiss
Var ute i en polares garage idag och inspektera lite olika saker inkl läsa och nolla felkoder.

Felkoderna var (inte chockerande) samma som alltid, dock BÅDA denna gång:

2-1-4 - Impulsgivarsignalen saknas sporadiskt
1-2-1 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig

Brukar det vara just LMM som strular om den ger 1-2-1? Funderar på att byta LMM & luftfilter och även ev. byta impulsgivaren (igen) men till lite bättre tillverkare, sitter skruvat eller liknande nu?

Alla tändstift såg dock bra ut, ljusgråa och ingen olja etc på något av dom, även fördelarlocket såg ut som nytt inuti, inte ett dugg oljigt eller liknande.

Dock när jag körde iväg så tyckte jag det lukta bränsle i bilen, så stannade och såg då att det droppa lite från ena änden på slangen till BTR, så drog iväg direkt och köpte ny slang och bättre slängklämmor så det ska bytas imorgon förmodligen! (Sluta läcka när bilen var varm dock)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]