Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Ska man äga en bil i 10 år så tror jag inte man behöver fundera så mycket heller.
Bilen är betald och är kanske värd 40-50", 2-3000:- ev. extra skatt är småpengar utifrån att den enskilt största kostnaden är bilens värdminskning. Bilbyte vart 3:e år ger runt 100-150.000 i värdeminskning, dvs enbart värdeminskning/månad är ca 3000-4000:-.
Tyvärr så blundar man ofta för bilens värdeminskning de första åren och räknar bara skillnader i driftkostnaden, skulle man räkna kapitalförlust så blir det inte lika roligt. :wink: Avser nu helt privatägd bil.
Visst är värdeminskning den största posten, särskilt de första åren för en ny eller nästan ny bil. Men den posten kan man ju inte göra så mycket åt på annat sätt än att helt enkelt hålla sig till bilar med lågt inköpspris (t.ex. genom att välja väl begagnade och/eller påvert utrustade bilar). Driftskostnaderna när det gäller sådant som bränsleförbrukning, skatt och försäkring går däremot att påverka genom valet av drivlina, oavsett vilken värdeminskning man är beredd att ta.
andersuw skrev:
TommyP86 skrev:Det är klart man lagstiftar om utsläppsnivåerna, herregud, men resultatet blir att bilar med "x teknik" får lägre skatt.
Nu pratade du ju om SCR, vilket är en teknik för att begränsa kväveoxidutsläppen. Dessa utsläpp påverkar inte fordonsskatten alls. Nya bilar måste helt enkelt hålla sig under ett visst gränsvärde för att få säljas överhuvudtaget. Och flera olika tekniker används på moderna bilar för att uppnå det målet, både LNT (lean nox trap) och SCR (selective catalytic reduction).
TommyP86 skrev:Och de som köpte en ny v70 d5 automat när den kom 2008, vad tror du att de kommer skatta 2018?
Eller de som köpte en XC90 2,5T 2007, vad tror du hänt med skatten 2017?
Det var inte något enskilt exempel jag drog.
Jag har nu tagit mig tid att kolla upp ditt exempel (Mercedes E-klass 270 CDI av årsmodell 2003). En sådan bil, närmare bestämt den här, med en skattevikt på 1850 kg, hade enligt de regler som gällde före skattereformen 2006 (se här) en skatt på 2870 + 9x580 = 8090 kr. Idag ligger skatten enligt fordonsregistret på 7939 kronor. Som jag redan påpekat utformades de nya reglerna 2006 så att då existerande bilar fick ungefär samma skatt som tidigare.
TommyP86 skrev:Jag försöker påvisa flexibiliteten i en flerbränsle-bil. Kostar soppan, bensin som diesel, 20kr litern om tio år, men biogas ligger på motsvarande 15kr, ja då är det inte så svårt val för många.

Ska man äga en bil 1-3 år, köp en diesel eller bensin. Men 10 år, då borde man nog fundera Bild
Visst kan det vara bra med flexibilitet ifråga om bränsle. Men det hjälper ju inte om gasen kostar mindre än diesel för motsvarande mängd om dieselbilen drar väsentligt mindre. Sedan kostar också flexibiliteten en del, exempelvis ifråga om utrymmet inne i bilen. Gas kan förstås produceras icke-fossilt men samma sak gäller diesel. Den diesel från OKQ8 som jag idag häller i min D4 är till väsentlig del icke-fossil och andelen icke-fossila råvaror kan mycket väl komma att öka framöver.
Å gud.
1: vi talar om teoretiska framtida miljökrav, det är många år det, att det inte påverkar skatten idag har inget med något att göra.

2: en diesel har en faktor som inte en bensinbil har, varför skulle inte en bensinbil kunna få det inom 10 år?

3: biodiesel görs av restråvaror från skogsindustrin, och borde således i en pressad framtid användas smartare. Eller slaktavfall, vilket kommer från en bransch som verkligen inte "platsar i en framtid med låga utsläpp".
Eller raps, palmolja whatever, det är osannolikt att fungera i det långa loppet.
Etanol produceras av växter, och inom några fler decennier än 1 kommer marken behövas för mat
Biogas kan utvinnas ur rötslam bland annat.

Att du tankar delvis fossilfri diesel (eller bensin)är en sanning du själv väljer att tro på.
Var den biologiska dieseln än kommer från, är det från källor som kunde använts bättre, eller har större eller lika stora koldioxidutsläpp totalt motsvarande fossilt bränsle.
Hur vet du att 10L ren biodiesel inte krävt motsvarande 30L fossil diesel innan det hamnat i din tank?
Statistiken från bolagen, knappast. De säljer sin produkt.
Problemet är i grund och botten överkonsumtion, inte bränslet i sej själv.

Och förstås, man måste göra "något", och ingen av ovanstående är annat än att lätta sitt västerländska samvete för stunden.
Köra mindre bil är enda faktiska lösningen med nuvarande teknik.
Lättare sagt än gjort dock.
TommyP86 skrev:Å gud.
Vet inte om det lönar sig för dig att be Gud om hjälp i det här fallet. Bättre koll på fakta är något du borde kunna klara av på egen hand.
TommyP86 skrev:1: vi talar om teoretiska framtida miljökrav, det är många år det, att det inte påverkar skatten idag har inget med något att göra.
Du angav som skäl att vara osäker att skatten för äldre dieselbilar ändrats kraftigt (rentav fördubblats för vissa bilar) under det senaste decenniet. Jag visade att den i själva verket varit ungefär densamma sedan åtminstone 1988 (den gamla skattelag jag länkade till).
TommyP86 skrev:2: en diesel har en faktor som inte en bensinbil har, varför skulle inte en bensinbil kunna få det inom 10 år?
Det kan mycket väl hända att skattefaktorn för bensin ändras så småningom, dock i så fall sannolikt för bilar som då är nya (precis som 2006) snarare för äldre fordon (därför att man vill undvika att i efterhand kraftigt förändra de ekonomiska villkoren för redan gjorda bilval). Den extra dieselfaktorn finns där idag därför att dieselfordon fortfarande anses mindre miljövänliga i vissa avseenden (framförallt kväveoxider) så det beror på hur sådana bedömningar till äventyrs ändras framöver.

Men om nu faktorn för bensin ändras på ett sätt som närmar sig diesel är det ju knappast något argument för att välja en bensin-/gasbil framför en diesel, vilket var vad du förordade.
TommyP86 skrev:3: biodiesel görs av restråvaror från skogsindustrin, och borde således i en pressad framtid användas smartare. Eller slaktavfall, vilket kommer från en bransch som verkligen inte "platsar i en framtid med låga utsläpp".
Eller raps, palmolja whatever, det är osannolikt att fungera i det långa loppet.
Etanol produceras av växter, och inom några fler decennier än 1 kommer marken behövas för mat
Biogas kan utvinnas ur rötslam bland annat.
Så vad föreslår du att vi istället gör med all den barrskog vi har här i Sverige? Massaindustrin lär ju vara en vikande bransch så någon annan avsättning än papper lär ju bli aktuell framöver. Idag görs talloljan på restprodukter från pappersmassetillverkningen men i framtiden kanske det blir aktuellt att utnyttja mer av träet som bränsle. När det gäller slaktavfall lär det ju finnas en hel del av det så länge inte alla blivit vegetarianer. Så vad föreslår du att vi gör med det istället för att utvinna diesel? Och hur föreslår du att vi skall producera tillräckligt mycket biogas för de gasbilar du propagerar för? Biogasen är ju idag otillräcklig för att täcka behovet.
TommyP86 skrev:Att du tankar delvis fossilfri diesel (eller bensin)är en sanning du själv väljer att tro på.
Så är det med alla sanningar. Men jag finner ingen som helst anledning att betvivla att dieseln ifråga är av delvis icke-fossilt ursprung. Vilka data kan du åberopa till stöd för motsatsen. Sedan är jag väl medveten om att icke-fossilt ursprung inte är detsamma som att det ekologiska fotavtrycket är obefintligt. Se vidare nedan.
TommyP86 skrev:Var den biologiska dieseln än kommer från, är det från källor som kunde använts bättre, eller har större eller lika stora koldioxidutsläpp totalt motsvarande fossilt bränsle.
Hur vet du att 10L ren biodiesel inte krävt motsvarande 30L fossil diesel innan det hamnat i din tank?
Statistiken från bolagen, knappast. De säljer sin produkt.
Problemet är i grund och botten överkonsumtion, inte bränslet i sej själv..
När det gäller alternativ användning av de biologiska produkter som används för dieselproduktion, se ovan. När det gäller produktionen av biodiesel är det ingen som påstår att det "ekologiska fotavtrycket" är noll. Jag finner det samtidigt rimligt att tro att tallolja kan produceras med väsentligt mindre bränsle, fossilt eller inte, än vad man i slutänden utvinner. Annars skulle nog ingen vara intresserad av att utvinna den.
TommyP86 skrev:Och förstås, man måste göra "något", och ingen av ovanstående är annat än att lätta sitt västerländska samvete för stunden.
Köra mindre bil är enda faktiska lösningen med nuvarande teknik.
Lättare sagt än gjort dock.
Nej den enda lösningen är dessbättre inte att köra mindre även om det självfallet hjälper. Om det var den enda lösningen skulle vi inte ens ha den här diskussionen.
Köra mindre bil känns tråkigt... Jag har gjort av med ca 1.5l diesel de senaste drygt 40 milen sen jag tankade enligt färdatorn.
Köp en begagnad hybrid.. ;) Alla "vanliga" småresor kan jag göra på el och har ändå en bil jag kan ta på långresa... Inom 3 år kommer det finnas fler elbilar än Teslan som klarar 40 mil och kan snabbladdas med runt 1mil i minuten. (stanna för en korv o kisspaus så har man 15-20 mil till förutom dom första 35-40 milen.)
Ska man längre kanske man gör ett matstopp och då har man 25-30 mil till.
(Det här är alltså som det redan funkar idag... För de som har råd med en Tesla.. Men som sagt.. Inom 3 år kommer det finnas mmånga fler alternativ k vettigare prisklass.)

Hybrid är relativt vettigt idag just p.g.a priset.. (även om dom inte är så många år än så det kan räknas som "billigt"...)

Kan ju också hända att om några år får vi fossilfria områden i vissa städer. (kan man förbjuda dubbdäck kan man förbjuda diesel/bensin.) Då kan det vara fint att ha 4-5 mils eldrift.
TommyP86 skrev:Vi får fixa en tråd isf, här kan vi inte kapa stackarns tråd och stöta och blöta _åsikter_ och "fakta".
Jodå, här kan vi visst stöta och blöta åsikter och fakta och någon trådkapning är det definitivt inte fråga om. Det trådskaparen ville veta var ju vilka bränslealternativ som var bäst i ett lite längre perspektiv från olika utgångspunkter och det är ju precis vad vi diskuterar. Att det finns olika uppfattningar om den saken tror jag inte kommer som någon överraskning för någon part.
TommyP86 skrev:Du har din åsikt, och är helt såld på din sanning, jag är oerhört tveksam till alla sanningar i det här fallet.
Jag är inte "såld" på någonting utan försöker bara orientera mig så gott det går i en mer eller mindre osäker nutid och framtid. Att bara vara skeptisk till alla "sanningar" i största allmänhet leder ingen vart. Somliga "sanningar" är trots allt lite bättre än andra även om ingen av dem träffar fullständigt rätt. ;-)
joel80 skrev:Köra mindre bil känns tråkigt... Jag har gjort av med ca 1.5l diesel de senaste drygt 40 milen sen jag tankade enligt färdatorn.
Köp en begagnad hybrid.. ;)
Hmm. Trådskaparen är ju på jakt efter en begagnad V70. Var hittar du en sådan med hybriddrift? ;-)
Ja det har jag också funderat på... För en sån hade varit perfekt för undertecknad också! Jag har fått göra avkall på välbehövligt lastutrymme för att få köra omkring på el ibland! (Satan vad jag hoppas att den elbil dom håller på med blir med bra lastutrymme!!)

Om TS väntar en 3-4 år kommer det kanske finnas några begagnade V90 T6 Twin Engine! En sån skulle inte vara helt fel det heller.. (Man kan börja spara nu... eller köpa många trisslotter!)
joel80 skrev:Ja det har jag också funderat på... För en sån hade varit perfekt för undertecknad också! Jag har fått göra avkall på välbehövligt lastutrymme för att få köra omkring på el ibland! (Satan vad jag hoppas att den elbil dom håller på med blir med bra lastutrymme!!)

Om TS väntar en 3-4 år kommer det kanske finnas några begagnade V90 T6 Twin Engine! En sån skulle inte vara helt fel det heller.. (Man kan börja spara nu... eller köpa många trisslotter!)
Ett annat litet problem med elbilar för vissa av oss är laddmöjligheterna. OK, jag kan hitta en P-plats med elstolpe där jag bor. Men de stolparna är ju inte riktigt avsedda för att ladda elbilar. Annars hade jag kanske tittat lite närmare på det alternativet trots allt. Men detta blir säkert bättre med tiden. Kikade med intresse på laddstationen för Tesla vid Östgötaporten när vi stannade till där i somras. :-)

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]