Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Färgstark
Hej
Om man köper en vida på ali/ebay (lite sugen) kan volvo se i fall man själv varit inne och ändrat?
Med vänlig hälsning
peter
Användarvisningsbild
av P210
Det som går att se är senaste datum man varit uppkopplad mot bilen, går ju ev. koppla samman med om bilen varit på service den dagen;
Bild
Fick samma fråga från min granne en dag jag satt och pillade; " - men se inte Volvo att du varit inne i systemet då!?", jag svarade att det är ju min bil, får man inte göra vad man vill med den då?, det är ju inte som att olagligt hacka sig in i Pentagon ??:-/

Antar att det du fiskar efter är att någon garanti skulle kunna ryka om det går påvisa att du varit inne och lyckats förstöra eller radera något i systemet? Har aldrig hört talas om det, kan inte heller komma på något exempel på vad man skulle kunna göra, någon annan som kan komma på något?
av ThunderAce
Man kan ju ändra en del men senaste utläsning säger inget om service, har varit flera gånger själv på volvo
fått bilen utläst (innan jag skaffa VIDA) utan att gjort nån service, min personliga mek på volvo nu vet om att jag har
VIDA, de vanliga service (på nya bilen) gör jag som vanligt men mjukvara uppladdning gör jag hos honom, jag och han
diskuterar VIDA nästan varje gång jag är där, är där lite då och då utan att ha bilen hos de och pratar om
ändringar och uppdaterar, gamla bilen har jag ändrat en hel del utan att nån har sagt nåt

Det syns att bilen är utläst men du kan lika gärna gått till flera andra Volvo verkstäder innan du går till din vanliga och gör service
Går inte att se om du gjort det själv eller på verkstad, bara när
av Färgstark
P210 skrev:Antar att det du fiskar efter är att någon garanti skulle kunna ryka om det går påvisa att du varit inne och lyckats förstöra eller radera något i systemet?
Jepp. Utan garanti så hade jag inte brytt mig då de e min bil, men nu e man ju lite i klorna på dom
av Schmoyoho
Jag kände också lite "vad ska jag ha den till" och fick ingen riktig klarhet i det. Men nu när jag väl har den känns det som att man verkligen knäckt koden eller någonting. Nått klarhet och insikt. Jag har iofs inte hunnit ändra så mycket ännu men det fanns lite roliga saker. Har t.ex stängt av så att jag slipper få "ingen bältad bak" varje gång en bakdörr öppnats. Har även ändrat tiden för hur länge man måste hålla minnesknapparna intryckta för att lagra en ny sätesposition. Har trott knapparna var trasiga men nu ändrade jag tiden till typ 1 s och vipps!

Finns även en massa kul verktyg. Du kan logga olika parametrar och göra grafer. Typ se hur stor spänning bilen lägger på olika växlingssolenoider (säger väl inte så mycket förutom för lock-up-solenoiden för min del), gaspedalens läge, gasspjällets läge, exakt RPM osv osv. Allt du kan tänka dig. Jag valde SLU-läge, vald växel, RPM och någon till parameter. Sen åkte jag en liten sväng. Kul att se hur bilen växlade vid olika hårda gaspådrag, när lock-up:en släppte sexan vid motorbroms och lite annat. Går att funktionstesta exakt allt också samt läsa ut felkoder och se tillhörande felsökningssteg.
DennisCA's Volvo 850 -97

Var är "gillaknappen"? :) Snyggt!

Smäller höger fram

Tre gånger senaste månaden har det sm&[…]

Volvo gör varken växellådan eller […]

Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]