Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1033437
Hade min V70 D2 MY15 inne på service 16000 mil för nån vecka sen. Fick då en ny programvara som jag inte alls gillar. Innan servicen fungerade ljusvredet på ett enligt mig bra sätt. Kör ofta på parkeringsläget för då lyser p-ljus och drl tillsammans. Efter uppdateringen går inte detta längre. När man står stilla med bilen och luset i parkeringsläget så lyser bara p-ljus, när man kör iväg så tänds drl och p-ljus slocknar både fram och bak, när bilen blir stillastående igen tänds p-ljus igen och drl slocknar. Med den här mjukvaran är det ju bara auto som går att använda.

Vill bli av med denna nya mjukvara, går det? Ogillar när funktioner på bilen bara ändras sådär.

Mvh Michael
#1033559
Jag trodde något gått sönder när mina aktiva Xenonstrålkastare inte längre "tittade runt hörnen" i kurvorna. Visade sig att jag fått en ny mjukvara, där funktionen kan tas bort genom att ställa ljusomkopplaren i läge 0. Jag brukade använda den, för då fick man inte på helljus av något misstag dagtid, men det fungerade ändå när det är mörkt. Nu är det istället svängbara strålkastare som kopplas i/ur genom att ha vredet på 0 resp. halvljus på min bil. Trots att de svängande strålkastarna går att koppla ur i menysystemet, dessutom på två ställen, om jag inte minns fel, redan.

Så sånt där hittar de på ibland. Låter som om din ändring är något de gjort för att den ligger i linje med det här påhittet att inte ha något bakljus dagtid. Vilket är precis lika korkat som en del förare, som inte fattar själva att om de inte ser bilen framför dem, för att han inte har bakljusen tända, då är det ingen som ser dem själva heller.
#1033567
Ser inte problemet och varför krångla. Kör på auto(som rekommenderas om man läst instruktionsboken) så är problemet löst med rätt belysning vid rätt tillfälle. Tillräckligt många fordon med bristande belysning på våra vägar redan. "Ändringen" är väl för att få folk läsa och följa vad som rekommenderas så bakljusen är tända och allt annat än "nollan" auto och halvljusläget är överflödigt.
#1033586
Lånar tråden lite, mest bara för att jag inte får till det i skallen.

Ljusreglaget 0 "" 1 vad innebär inställningarna?
Jag har en V70 2012, jag inte har automatiskt hel/halv ljus.
Jag kör runt med min ställd på 0 då det ger halvljus och att lamporna svänger i kurvorna.
Jag kan även aktivera helljus utan att behöva ändra på något mer än att dra i spaken.

Inställningarn "" är ju parkeringsljus och de som följt mina trådar vet att jag bråkat med ljuset när
reglaget råkat hamna på "" utan att jag visste det och då var det endast parkeringsljus och ljuset stannar på
även när man stängt av bilen

Men vad ska man med inställning 1 till? Som jag tolkar det är det exakt samma som 0 på min bil, samma ljusbild
och funktioner. Men jag märkte att efter besiktning och efter service så hade både besiktningsman och min tekniker
lämnar kvar vredet på 1

Gör jag fel som kör på 0:an? Vad är skillnaden mellan 0 och 1?
Jag har även fått för mig att Volvo på nyare bilar (2014->) har tagit bort 1:an och ersatt med "auto".
#1033611
Vissa marknader med lägre säkerhetsstandard än Sverige har på 0 avstängt halvljus.
Nyare bilar V70 MY14 har halvljusläget 1:an kvar så det går att köra halvljus och inte (auto) växling mellan drl och halvljus beroende på situation och förhållande som är ett extra läge som man rekommederas köra på.
#1033706
MY14 iom DRL ersatta dimljusen vad jag känner till.
#1033800
ER skrev:Ser inte problemet och varför krångla. Kör på auto(som rekommenderas om man läst instruktionsboken) så är problemet löst med rätt belysning vid rätt tillfälle. Tillräckligt många fordon med bristande belysning på våra vägar redan. "Ändringen" är väl för att få folk läsa och följa vad som rekommenderas så bakljusen är tända och allt annat än "nollan" auto och halvljusläget är överflödigt.
Bilen är en taxi så den startas och stannas väldigt många gånger på en dag. Eftersom halvljuset tänds väldigt tidigt i Auto så blir det många tändningar på en dag. Sparar man xenonlamporna på dagen så håller dom längre, använder dock alltid halvljuset när det behövs. Tycker den gamla programvaran var bättre.

Kan tycka att volvo borde ändrat på läge 0 istället, ser en del volvo som kör på 0 när det är mörkt och således inte har något ljus bak. Nu kan man glömma ljuset på parkering och ändå åka runt med släckta baklampor.
#1041877
Hej
Jag har varit in till min tekniker och han testade att back programeringen men lyckades ej, har nu mailat till Volvo och begärt åtgärd på detta. :twisted:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Saknar Android Auto

Den ska passa. Jag pratade även med Volvo s[…]

Jag har en några månader gammal Volvo […]

Hur stort batteri i kWh och vad motsvarar räc[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Men hur höjer man? Jag har frågat runt […]