Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Om bilen har slitna däck när den står i hallen kan du inte reklamera dessa efteråt nej.
av Arnold
Jag förstår inte resonemanget om slitdelar. Skulle slitdelar vara undantagna bestämmelserna i konsumentköplagen? I så fall skulle det vara ok att sälja en bil utan bromsar. ?:-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Visst är det ok att sälja en bil utan bromsar - så länge det framgår att bilen saknar bromsar innan köpet. Bromsar är ju dock livsviktigt, så just där finns det säkert speciella argument man kan använda sig av. Men "onödiga"(missförstå rätt) saker såsom AC, batteri, stereo, ev. lampor osv ingår inte i konsumentköplagen.
Men om felen ej framgår innan köp och är av den typ som inte uppenbart märkts innan köpet så kan man säkert få till det till bedrägeri.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nja, AC tror jag inte räknas som "slitdel". Den bör omfattas av konsumentköpslagen tycker jag. Sen bromsar, där vill jag nog påstå att det gäller nog enbart slitdelarna (bromsklotsar) som är undantagna.
av Arnold
Konsumentköplagen

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Kommentar:
Varan ska som huvudregel vara i avtalsenligt skick, det vill säga motsvara vad köparen och säljaren kommit överens om muntligt eller skriftligt annars är det ett fel på varan. Priset kan vara en indikator på vad köparen kan förvänta sig av varan. Köparen kan inte hävda fel som han kände till eller borde ha sett vid köpet. I denna paragraf räknas upp en del definitioner med vad som anses som fel i varan, den är inte uttömmande utan är exempel på fel, det kan finnas även andra fel. Själva varan och dess funktioner är sammantaget själva köpet och tillsammans med exempelvis priset, leveransen, marknadsföringen, produktdokumentationen ska det mostavara vad köpare och säljare kommit överens om.

https://lagen.nu/1990:932

http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... lhandlare/

Lagtexten bekräftar i viss mån det Lucif3r säger i sista raden i sitt inlägg. Men det finns inget i konsumentköplagen som undantar vissa specifika delar på bilen, som ni kallar slitdelar. Lagen reglerar förhållandet mellan näringsidkare och konsument vid köp av alla typer av varor och har inga undantag för vissa delar i en vara. Alla fel som bilhandlaren inte redovisat vid köpet anses som fel oavsett vad det är för del.
av jwiss
Mitt gnäll gällande batterier är när bilhandlaren har en ny demobil ståendes i butiken och låter batteriet gå i botten. Köpte jag en butiksbil skulle jag kräva nytt batteri före leverans.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja ser tyvärr massor av bilar hos lokala volvo handlaren som man provsitter att den varnar för låg batteri nivå :(
av Droopy
ett batteri dör inte av att bli urladdat, alla bilar som står hos handlarna laddas batterierna på med jämna mellanrum och garanterat är de flesta urladdade lite då och då.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det