Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulfie81
#1033131
Halloj! Letar efter en begagnad s/v60 år 2012-2013 med 5-7000 mil ca. Vad är mest prisvärt? Både ägandemässigt, inköp, framtida servicekostnader etc. På 2012 å framåt verkar D3 vara "mer" miljöklassad så dom ligger ungefär samma i skatt vad jag kan se. Jag kör 1000-1500 mil om året. Pendling till jobb ca 1,5mil per väg samt åka handla, dra båten på sommaren och kanske några längre resor. Vad tror ni? Vad är bästa alternativet? Har kollat och provkört även D2 men den är alldeles för klen och kommer inte orka dra båt. Skiljer det något försäkringsmässigt etc. Är intresserad av all input som tacksamt mottages :) tack så mycket och gott nytt år
Användarvisningsbild
av joel80
#1033179
Med bara 1000-1500 mil skulle jag säga T3. Du vinner inget på en diesel om du ändå inte kör mer.

Alternativt kan du kolla om du hittar en T4F.. Betydligt roligare motor än en T3a... Och låg skatt. (skattebefriad 5 år från uttagsår... Så en 12a borde vara skattebefriad åtminstone t.o.m 2016.)
av Ulfie81
#1033253
Tack för svar då blir det nog t3, kanske med en polestar optimering som ska ge samma hk som t4f :) t4f är väl en flexifuel vad jag förstår det? Har ingen bra erfarenhet av Fords flexifuel, vääldigt hög bränslekonsumtion oavsett bensin eller E85, drar mig därför lite för dessa. Men om någon kan med erfarenhet av s/v60 med t4f kan hojta till å meddela bland annat vad dom har för liter/mil mm så är jag intresserad självklart :)

//ulf
Användarvisningsbild
av joel80
#1033476
En T4F kör man på 10.5l/100km med etanol eller runt 8.5l/100km med bensin. Milkostnaden för det är inte speciellt mycket högre än för dieseln.. Nån enstaka krona.. Kanske 2. Med bara 1000-1500mil per år blir det kanske 1500-2000kr. Ser du på hela kostnaden för en bil är det väldigt lite.. Bara värdeminskningen ligger på 10-20ggr mer. Och med låg skatt går du nästan jämnt upp.. Sen är dieslarna ev lite dyrare i inköp.. Plus att det inte alltid passar så bra med korta körsträckor i en diesel.. Dom tar mkt längre på sig att bli varma.

Den T4F vi har går väldigt bra och har inte gett oss några problem på de 13 månader vi haft den.. Den går ca 1000mil per år.
av KenZoo
#1033613
Jag har en D3 My11 och gillar motorn skarpt,
( 5 cyl skövde spis )

Är så nöjd med vridet , samt bränsleförbrukningen,

Skatten är dock lite för hög, ca 3300:-
av KenZoo
#1033615
joel80 skrev:En T4F kör man på 10.5l/100km med etanol eller runt 8.5l/100km med bensin. Milkostnaden för det är inte speciellt mycket högre än för dieseln.. Nån enstaka krona.. Kanske 2. Med bara 1000-1500mil per år blir det kanske 1500-2000kr. Ser du på hela kostnaden för en bil är det väldigt lite.. Bara värdeminskningen ligger på 10-20ggr mer. Och med låg skatt går du nästan jämnt upp.. Sen är dieslarna ev lite dyrare i inköp.. Plus att det inte alltid passar så bra med korta körsträckor i en diesel.. Dom tar mkt längre på sig att bli varma.

Den T4F vi har går väldigt bra och har inte gett oss några problem på de 13 månader vi haft den.. Den går ca 1000mil per år.
KenZoo skrev:Jag har en D3 My11 och gillar motorn skarpt,
( 5 cyl skövde spis )

Är så nöjd med kraften , samt bränsleförbrukningen,

Skatten är dock lite för hög, ca 3300:-
Användarvisningsbild
av joel80
#1033709
Eh?? Okej? Har sett onödiga citat i inlägg, men det där kändes lite väl! ;)
Bara citat? Där ett är ditt eget från precis nyss?

:lol: :lol:
3G släcks

Jag fick svar från Volvo förra å[…]

Jag har konstaterat att vårt campingbord, so[…]

S40 1.8f ac problem

Kan nämna att det är samma in/utlopps di[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]