NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rdw
Hej,

Har följande problem med min V50 1.8F -08.

Varvtalet dippar, endast när den är varm (efter 5-10 minuter).
Står man stil på tomgång, ligger den på fina 800 varv still. Men gasar man till lite så går den upp och dippar ner på 2-300 varv
för att sedan "rädda" sig själv genom att gå upp på 800 varv igen. Märks ofta när man bromsar in för rödljus för att sedan stanna helt.
Annars räddar man upp den genom att möta med gas på lägre växel och fortsätta köra.

Detta resulterar i att motorn håller på och dö och hela bilen skakar till. Ibland kan den pendla upp och ner flera gånger
innan den lägger sig stabilt på 800 igen. Vid flertal tillfällen har den inte kunnat "rädda sig själv" och då har motorn dött.
Den går att starta fint igen direkt efter.

Låter man bilen driva på 1:an utan gas så hackar den fram riktigt ordentligt, går ej fint.
Kan vara inbillning eller fjädring men har även känt av att bilen "gungar" fram lite vid stabil körning landsväg för att sedan släppa igen fort.
Har även märkt vid mycket enstaka tillfällen att varven kan hänga sig på 2-3 tusen varv ett par sekunder när den är kall
för att sedan släppa.

Bilen har varit på Bilia fyra gånger för detta fel och de har fortfarande inte lyckats åtgärda det.
De har gjort rent spjällhus två gånger (varav en gång demade dem spjällhuset för grov rengöring) och gjort en adaptionskörning.
Felet uppstod ett par dagar efter den varit inne på stor service (11k servicen) där man bland annat uppgraderade mjukvaran.
Bilia har inte hittat några felkoder alls. På besiktningsprotokollet finns dock en "för kännedom" notering om P2008. Vet ej om de kan vara relaterat.

Någon som har varit med om detta och har förslag på lösning alternativt någon vettig verkstad att rekommendera?

Tack på förhand.
Bumpar tråden lite.

Jag köpte precis en v50 från 2009 som dessvärre verkar ha liknande problem. Bilen har dött två gånger när man tryckt ner kopplingen och bromsat för att stanna, båda gångerna strax efter start. Men liksom din så faller varvtalen för det mesta ner till typ 200 när man trycker in kopplingen och hoppar sedan tillbaka till 1000~ish. Ser att det finns en äldre längre tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=44700 om problemet. Verkar som att mjukvaruuppdatering gjort det lite bättre för några i den tråden iaf.

Ska försöka lämna in den för uppdatering och se om det blir bättre, min har också varit på 11k service strax innan jag köpte den. Dock inte på volvoverkstad så mjukvaran lär inte ha uppdaterats. Konstigt nog verkar tidigare ägare aldrig ha upplevt problemet.

Hoppas också att det finns någon lösning då jag gillar bilen i övrigt, men det ser ju inte allt för ljust ut.
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?