Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kuisma
Hej
Jag har köpt en xc70 -04. Hur är systemet på den? Jag har aldrig haft någon AWD innan så jag har inga referenser att jämföra med.
Hur går jag tillväga för att testa om den funkar som det ska?
Har ju inte varit så mycket snö och is här nere i södern. Så det hade varit kul att veta om den funkar innan man hamnar i nån situation.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Jag hade kortslutning i uttaget för släpet och det slog ut AWD utan att det blev några vettiga felkoder till teknikern.
Plockade bort 7-stiftsadaptern och stod utan batteri över natten så fungerade allt igen.

I övrigt har jag inte haft några problem med Haldex gen 5 sen 2012.
Har 2st nu och jag tycker de fungerar riktigt bra.
Kopplar alltid bort antisladd innan avfärd nu på vintern och systemet fungerar bra för aktiv körning. :twisted:

Undrar man om ens fyrhjulsdrift fungerar eller inte så är det så enkelt att man faktiskt inte behöver den och då spelar det ju ingen roll.
av s6025t
Kolla dit VIN nummer (chassinummer) syns längst ner i vindrutan på förarsidan t.ex det 10:de tecknet visar tillverkarens årsmodell en MY12 har ett C en MY13 ett D
Har du ett C har du Haldex4 ett D=Haldex5
https://en.wikipedia.org/wiki/Vehicle_i ... ion_number
Slå in ditt reg.nummer här så ser du bilens chassinummer VIN o kolla 10:de tecknet så får du fram årsmodell fordonsår är missvisande det är året då bilen togs i trafik så håll isär årsmodell o fordonsår http://biluppgifter.se/
av crstonetto
s6025t: tack för ditt svar. Visade sig att jag har ett C så då har jag Haldex 4 så det låter ju bra. En annan fråga: är det någon service intervall på Haldex systemet och vad görs i så fall då?
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Enligt mig finns det två helt olika AWD fördelar.
Rikigt så enkelt är det inte, för som du själv är inne på så är det ofta så att om framhjulen hinner börja slira innan det hjälper till där bak, då står man där. Hjulen behöver hjälpas åt från början. Gräver framhjulen ner sig en bit innan bakhjulen hjälper till, då kan det räcka för att man sen inte ska komma iväg med fyrhjulsdrift heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Enligt mig finns det två helt olika AWD fördelar.
Rikigt så enkelt är det inte, för som du själv är inne på så är det ofta så att om framhjulen hinner börja slira innan det hjälper till där bak, då står man där. Hjulen behöver hjälpas åt från början. Gräver framhjulen ner sig en bit innan bakhjulen hjälper till, då kan det räcka för att man sen inte ska komma iväg med fyrhjulsdrift heller.
Jag skrev det i mitt inlägg. TekVärld använder rullar och där kan man inte gräva ned sig. Därför får Gen 5 bättre betyg än den förtjänar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crstonetto skrev: En annan fråga: är det någon service intervall på Haldex systemet och vad görs i så fall då?
Nej, man kör till det rasar, sen köper man en ny enligt Volvo.

Jag skulle dock rekommendera oljebyte.
av Kungmackan
crstonetto skrev:Ok och hur ofta behöver man byta olja? Min xc70 har tex strax passerat 8000 mil...
VAG har oljebyte i haldex var 6000 mil. Iaf på bekantas Octavia scout och en Passat Alltrack.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]