Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

snoddasD5 skrev:Det där med husfriden måste du missat helt. För vill du ha den lugn ger du ju din MY16 åt frugan.
Jag har alltid blidkat hustrun med allsköns lyx i form av resor, havsnära boende etc, men bilen.. där går gränsen!! :evil:
FreddeUme skrev:Då är vi i liknande situation. Oroar mig också för felkoder som en del nämner om. Men jag beställde en nu på morgonen.
Gott! Då drar jag iväg en beställning jag också!

Det jag undrar är om man på nyckeln(PCC), får någon form av bekräftelse när man drar igång värmaren?
Vi ser inte bilarna på garageuppfarten infrån huset, därav frågan.
Enligt hemsidan, så verkar det ges bekräftelse via blinkers samt "built-in indicator":
Indication of the heater successful receive the command by turn signals indicators
Indication of the heater successful start by turn signals indicators
Indication of the heater operates by turn signals indicators
Indication of the heater run-time errors by built-in indicator

Står lite undrande till begreppet "built-in indicator"..
Troligen är detta själva indikeringen i IP'n som visas.

Är det någon som kan svara på om man får en indikering på PCC'n när man drar igång värmaren?
Fick min box igår. Ska testa till helgen. Läste lite snabbt och det fanns ju en "Plug&Play" installation som vad jag förstår det bara går ut på att koppla ihop lådan med bilen service uttag. Fanns en kabel för detta. Vrida om nyckeln och en diod skulle blinka och när det var klart så skulle man kunna starta värmaren med nyckeln.

Steg-2 verkar lite mer meck. Då tror jag man ska använda den andra kabelstammen som följde med och den ska kopplas med klämmor till den servicekontakt som används att "plug&play" installationen. Men förutom dessa kablar kan man koppla sig till en GSM modul. Behöver säkert mer input här. Så ni som har det kan väl säga hur ni gjorde. Men jag startar nog med "plug&play" installationen i helgen.
Buck666 skrev:Det finns plats för 9v batteri i gsm-modulen, men detta behövs bara om man gör en fast installation. Annars tar den ström från ODB-uttaget, så ingen extern ström (eller batteri) behövs
Hej,
Antar att du menar att du från RCP tog ström från pinne 9 (eller 16 från ODB) samt jord från pinne 8 (eller pinne 4 på ODB eller lämplig jordskruv). För att sen starta värmaren låter du GSM relät få kontakt med pinne 3 och pinne 4 är jord. Se medskickad fil.

Vet inte ens om man behöver kunna stänga av värmaren. Det gör den väl automatiskt efter ett antal minuter eller hur?
Bilagor
rcp.JPG
rcp.JPG (69.98 KiB) Visad 833 gånger
Steg 2 är om du inte vill ha den intryckt i odb trynet.
FreddeUme skrev:
oldtimersmc skrev:Steg 2 är om du inte vill ha den intryckt i odb trynet.

Har inte kikat hur det ser ut än men kommer man åt kablarna till ODB uttaget?
Ja på baksidan av kontakten.
Förbannat bra grej, synd att volvo är så giriga så man inte kan gå in till den lokala och handla.
Mera frågor. Vet någon var man kan få tag i en kontakt som passar till ODB uttaget för min V60? Det följer ju med en extra kabelstam för att använda men istället för att klämma fast kontakter skulle jag hellre göra en ny om jag fick tag i kontakt till.

Nackdelen att klämma fast kablar i en permanent installation är ju att det kan kanske påverka när man lämnar bilen på service men framförallt så kan man inte ta bort allt vid en eventuell försäljning i framtiden. Inte säkert den personen vill ha min "hemmalösning". :-)
Har köpt en Autoplugin RCP och tänkte skaffa mig en billig GSM modul till den.
Tycker att ontech modellen är för dyr så jag undrar om någon har använd någon billig modul som de i länken:
http://www.lawicel-shop.se/dept/GSM--3G_80353/SWE/SEK

Speciellt denna:
http://www.lawicel-shop.se/prod/LoNet-8 ... 53/SWE/SEK

Har en RI (Ring Indicator) pin som ger en låg puls så fort det kommer ett SMS. Kollar man på manualen till RCP så är det precis det den behöver.

Den har inget minne. Ett SMS värmare på, nästa SMS stänger av den osv.

Väntar på svar från butiken om man måste ha en microkontroller för att modulen ska fungera eller om det går att köra som den är, vilket är min tanke.

Återkommer med resultat.
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 38

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]