Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
För att han troligen inte kommer stampa på fullt på tex 3 och mosa alla växlar.
Har själv märkt att en slö bil gasar man inte lika möe med för det händer inget ändå.

Sen kan man ju välja att ge fan i att gasa fullt. Det e ju smidigast.
av rudarmy
alan skrev:Varför skulle bilen dra mindre för man stryper turbon?
Om du läser ts fråga igen så kanske du förstår vad jag gav facit på..

"Vad jag hade velat uppnå är att den skulle ha en kraft som motsvarar omkring 110-125hk, och helst dra högst omkring 0,75 liter/mil i snitt."

Du har ju skrivit några förslag som är bra!

Men sluta skriv att det ska tankas E85 på sommaren.. för förbränningen blir otroligt lean, stor risk för motorhaveri!
Kanske 20-30% E85 ibandad i bensin funkar inte mer.
Sen höjs l/mil av ecu som känner av bränsle/syre blandningen
Ser jag ingen vinst öht med inblandning av E85
Användarvisningsbild
av Mabuse
rudarmy skrev: Men sluta skriv att det ska tankas E85 på sommaren.. för förbränningen blir otroligt lean, stor risk för motorhaveri!
Myt.

Kanske 20-30% E85 ibandad i bensin funkar inte mer.
Det går alldeles utmärkt med högre inblandning. Dock kan det hända att motor-lampan tänds. Den kommer att varna för att den får pytsa på för mycket bränsle. E85 är ett alldeles utmärkt bränsle för turbomotorer. Min s60 turbo varnade när jag passerade 50% inblandning av E85.

Sen höjs l/mil av ecu som känner av bränsle/syre blandningen
Det stämmer. Lambda 1 kräver en fetare bränsleblandning på E85, något som bilens ECU är fullt kapabel på att hålla reda på.
Ser jag ingen vinst öht med inblandning av E85
Inte med dagens priser. Kör man på E85 får man räkna med bränsleförbrukningen ökar 30-35% (lägre på långa landsvägar, mer i stadstrafik och med många kallstarter).
av rudarmy
Myt?
Ems 2000 som sitter i s40 klarar inte å justera 50%
På vilket sätt ska han fixa över 40% då spridarna blir bottnade då?
Kanske funkar på fas2 t4 inte Fas1 t4
Så ska han köra 100% så krävs större spridare å ändå ingen vinst...
Nä lägg ner allt hokuspokus blandning med E85!
Alt byt bil!
av benka1
Min t4 drar 0,75 landsväg om jag ej rör gasen,i staan är det omöjligt att komma ner under 1,30 hellre att det ligger på 1,5 mest hela tiden
ska tillägga att jag är "lite gasglad" :D
av alan
Har inte kört E85 i min S40 T4 i någon större utsträckning, men körde många tusen mil i min Voyager från 2001 på sommaren, och förbukningen ökade 10-20 procent så vi kännande rätt mycket pengar men framförallt så sparade miljön mycket och välden blir bättre. För många av dom krig som råder tror jag beror på oljan. Så känns skönt att köra med lite bättre samvete.

Då min S40 har turbo tror jag det inte blir några problem med att köra den på E85 på sommaren när det är varmt ute.

Att E85 skulle försvinna tror jag är en myt, tvärt om så ökar efterfrågan enormt för varje år. Om det inte var för det rekordlåga priset på olja som nu råder så hade det troligen ökat en mer.
av benka1
Tror ändå inte att man tjänar på något att konvertera om till E85 som läget är nu skiljer sig ej mycket i pris jmf med 95 oktan
Sen tror jag ej att våra äldre motorer tycker det är så gött med sprit i tanken sen är det ju ej vårat ansvar att inte flera länder
är miljömedvetna inte ens sverige verka det som tar ansvar för det som ligger i topp.
Borde vara ganska enkelt att ändra på tycker jag men så länge dollar stinna olje bolag härskar så är det nog kört för kalle o inger.
Gott Nytt år alla volvo freaks/benka1
Användarvisningsbild
av Mabuse
Tror ändå inte att man tjänar på något att konvertera om till E85 som läget är nu skiljer sig ej mycket i pris jmf med 95 oktan
Man behöver inte ens tro... man kan räkna ut om det lönar sig eller inte. Ta etanol-priset och multiplicera med 1,35 -> jämför den nya siffran med bensinpriset: det som är lägst är mest lönsamt att tanka.
Sen tror jag ej att våra äldre motorer tycker det är så gött med sprit i tanken
Det är ju lite skillnad mellan att tro och att veta.
Jag har två favorit-citat: "att mäta är att veta" och "utan spaning - ingen aning".
rudearmy skrev:Myt?
Ems 2000 som sitter i s40 klarar inte å justera 50%
På vilket sätt ska han fixa över 40% då spridarna blir bottnade då?
Motorn kommer inte att gå "otroligt lean" till att börja med. Superlativen du använder gör dina argument svaga (strawman-fallacy).
När jag etanolkonverterade min Peugeot bottnade spridarna vid 4700 rpm.
Betänk då att styrenheterna pytsar på extra bränsle kallat "fullgasanrikning", något som inte behövs när man kör på etanol. Det är när man gasar så mycket att man går ut closed-loop. På Ford FFV-bilarna går lambda-regleringen aldrig ur closed-loop när man tankar E85.
Dessutom är det inte farligt att köra lean på E85. Vi har flera exempel rapporterade på http://etanol.nu/forum där man kört lean med E85, det som händer är att man tappar effekt. Bristen på fullgas-anrikning kompenseras bland annat av att spridarna redan från början sprutar in 35% mer bränsle, vilket kyler cylindern.
av rudarmy
Konvertera visst men det är inget som tidigare diskuterats..
Har jag förstått dig så tycker du:
Tanka E85.
Koppla bort tryckklockan så turbon inte laddar.
Sen hålla nere varvet under 4000 så spridarna hänger med

Nu får ts 100hk och en bil som går någorlunda ok 3mån på sommaren ivartfall

Ja målet han hade...uppnått!
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]

Visa din semesterbil(d)

Då har ekipaget kommit till västkusten […]

S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]