Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Hej. Jag undrar om det är några här som kör V60 CC D4 AWD? Vad har ni för förbrukning min ligger på 0,8 liter milen efter att jag återställt den och kört 20 mil. Innan låg den på 0.74 men tycker det är lite för mycket. På bygg din volvo står det 0.57.
Bilagor
04-2015-volvo-v60-cross-country-fd-1.jpg
04-2015-volvo-v60-cross-country-fd-1.jpg (262.18 KiB) Visad 4305 gånger
av Tjocken
Jag kör en v60 cc d4 AWD, men har bara kört 50 mil med den totalt. Så svårt att säga vad den drar. Enligt färddatorn just nu så 0,74. Men den ska man inte lita på. Bättre att mäta vid pump. Jag ska göra det. Ska bli kul att se vad den drar nu, (tankade fullt när jag hämtade ut den hos ÅF) och sen jämföra om ca 1500 mil och se om det är någon skillnad!
Hade förut en v60 ocean race och med den snittade jag någonstans runt 0,68 vid pump utslaget på nästan 4000 mil. Ibland mindre och ibland mer, lägsta jag kom ner till vid pump va 0,62.
0,57 som det står på Volvos hemsida kan du bara glömma att komma ner till. Men med försiktighet på gaspedalen kan du nog komma ner mot 0,67-0,68 vid pump.

Nöjd med bilen som bara den annars! Skön att köra!
av Rudolfs
0.72 snittar typ min vanliga d4 awd
Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Rudolfs skrev:0.72 snittar typ min vanliga d4 awd
det gjorde min med tills jag återställde den och nu vägrar den gå under 0.80
av Schmoyoho
Hertsh skrev:Vinterdäck och kyla drar mer bränsle än sommardäck och vårvärmen.
Kyla borde väl teoretiskt göra gott för motorn, iallafall när den väl är varm. Kallstarter drar bränsle.
LazerHawke skrev:tillverkarens siffror skall man ta med en nypa salt dom är inte framtagna i verklig miljö utan i vindtunnel
De är väl inte ens framtagna över huvud taget. De är väl bara beräknade, om det nu inte var någon konspiratorisk besviken nybilsägare som bara "spekulerade" i den saken.

Är det bara dieslarna man skriver glädjesiffror för eller är det allmän hets för att få ner siffrorna? Beräknade eller inte så har jag faktiskt, under rätt omständigheter, lyckats pressa ner några bensinmotorers landsvägsförbrukning förbi deklarerad förbrukning, iaf utifrån färddatorns siffror. Fast nu i skrivande stund inser jag att jag nog körde samma lilla bakväg i samtliga fallen. Höll mig på sexan i 70-90 km/h, någorlunda plan väg och tomt på bilar. Nollade även förbrukningen i farten för att inte all föregående stadskörning skulle räknas med. Men nog gick det :roll:
Användarvisningsbild
av spaceuser
För egen del tycker jag det är mest intressant vad verkligheten visar, dvs det som ges vid pumpen. Statistiken på spritmonitor.de tycker jag kan ge ett bra visande resultat över tiden, för resp bilmodell. Någonstans där har jag också läst att över 30 mätningar, bör ge ett rätt bra underlag för hur verkligheten är när det gäller förbrukning för modellen i fråga.

Jag fick på en sökning upp detta, som kan ge en bra fingervisning:
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2

Ovan skrev någon att vinterdäck borde resultera i mer förbrukning, men å andra sidan är de ofta smalare och har inte samma anliggningsyta på underlaget, och därmed ge något ökad förbrukning. Snarare tvärtom enligt egen erfarenhet. I och för sig kör man oftast inte lika brutalt eller tufft på snöiga och isiga vintervägar. Det är kanske därför som mina siffror var bättre under vintern tidigare. Få se hur säsongen visar :)
Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Jag tankade fullt nu och vi fick det till att den drog 0.89 då... och självklart så tror jag inte på deras siffror men jag tycker bara det är konstigt för min kompis har en likadan och han ligger på 0.72 enligt färdatorn min ligger på som sagt 0.82 och jag kan tycka att vi har rätt så lik körstil. Nu har jag dessutom verkligen försökt få ner förbrukningen men det går inte..
av Exquattro
Det är ju så himla onödigt att jämföra förbrukningarna så länge man inte kör bilen identiskt med den man jämför med, och framför allt om man ska jämföra med de laboratoriesiffror som används i biltillverkarnas listor. Det vet väl alla. Tar man sin bil och kör den exakt under dessa förutsättning så kommer säkert siffrorna att stämma men det är ju i praktiken omöjligt. Jag kör min på i snitt 0,64 vid pump men det är till stor del landsväg/motorväg. Min snittfart under ca 6000 mil har varit 72km/h vilket är en ganska avgörande siffra om man ska börja jämföra.
LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]