Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Schmoyoho skrev:En liten sidofråga men är PDM/DDM styrenheter eller bara knappsatser? Jag har trott samtliga knappsatserna (PDM och DDM samt de i motsv. bakdörr, om nu inte PDM/DDM hänger ihop med bakdörrarna) gick att byta fritt mellan likadana knappsatser om de har samma artikelnummer. Funderade t.ex på att göra en sådan manöver men hejdade mig, mest för att jag insåg jag inte skulle kunna få vitt ljus i stereons och CCM:ens knappar och att ha både och kändes inte önskvärt :cry: Kan även nämna att det går att byta ljusvredet till en från en nyare årsmodell. Testmonterade ett vred från en -14 i min -07 S80 och alla knappar och vred fungerade trots att det nyare hade auto-läge och var gjort för DRL-belysning.
Det är ju en sorts styrenhet så inte CEM skulle fungera utan den.

Jag har även en 11 V50 som ej hade DRL, monterade DRL lyktorna och ett vred med auto läge från en tidig 12a, sen lämnade jag in den till Volvo för mjukvara. När jag fick tillbaka bilen så var 0 DLR, parkeringsljus=parkeringsljus, 1 var vanliga halvljuset, Auto läget var också halvljus MEN automatiken fungarade inte alls. Volvo visste ej vad felet kunde vara, men vi bestämde oss för att beställa en ny lsm(ljusmodul=vred) så fort vi monterade denna så hoppade autofunktionen igång. Så den begangnade enheten fungerade ju delvis, dock ej som det var tänkt att det skulle göra. Så visst man kanske kan byta ljusvredet till en nyare årsmodell men det betyder inte att allting är frid och fröjd och fungerar som det ska, kollade du om du hade felkoder med det nyare ljusvredet?
av andersuw
Schmoyoho skrev:En liten sidofråga men är PDM/DDM styrenheter eller bara knappsatser? Jag har trott samtliga knappsatserna (PDM och DDM samt de i motsv. bakdörr, om nu inte PDM/DDM hänger ihop med bakdörrarna) gick att byta fritt mellan likadana knappsatser om de har samma artikelnummer.Funderade t.ex på att göra en sådan manöver men hejdade mig, mest för att jag insåg jag inte skulle kunna få vitt ljus i stereons och CCM:ens knappar och att ha både och kändes inte önskvärt :cry: Kan även nämna att det går att byta ljusvredet till en från en nyare årsmodell. Testmonterade ett vred från en -14 i min -07 S80 och alla knappar och vred fungerade trots att det nyare hade auto-läge och var gjort för DRL-belysning.
PDM/DDM är definitivt styrenheter, inte bara knappsatser. Det handlar om små datorer som fungerar som fullvärdiga noder i bilens huvuddatanät (CAN). Det man normalt ser av dem är bara knappsatsen men under den sitter en svart låda innehållande datorn. I bakdörrarna finns det däremot bara en knappsats utan någon egentlig elektronik därunder. Ljuspanelen (LSM) är i motsats till PDM/DDM ingen CAN-nod utan kommunicerar på annat sätt (seriellt, LIN).

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]