Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På ett tioårsscenario, köp en gasbil. Varför? Du vet inte hur bränslepriserna ser ut. Kanske skiljer det 10 000 tals kronor i skatt mellan en ren bensin/diesel. Kanske är läget samma som nu, vilket är helt ok för att äga, och köpa.
Kanske släpper man inte in annat än biogas/el/bränsleceller i vissa städer.
Låg skatt. (Hur många tror att 1000kr om året på en dieselbil gäller 10 år efter nyköp...det har historiskt varit stora påslag)

Mitt tips är dock en bensinhybrid, det kommer sannolikt vara "det som gäller"
TommyP86 skrev:Låg skatt. (Hur många tror att 1000kr om året på en dieselbil gäller 10 år efter nyköp...det har historiskt varit stora påslag.
Förstår inte riktigt vad du tänker på här. Skattesatserna har ju inte förändrats mycket sedan 2006 då det nya systemet med skatt baserad på bränsleförbrukningen infördes. Det har däremot bränsleförbrukningen, särskilt den "officiella", vilket innebär att man idag kan köpa en dieselbil med långt mycket lägre fordonsskatt än man kunde få på en diesel med motsvarande prestanda för något decennium sedan.

Sannolikt kommer fordonsskatten att stiga i absoluta tal om man tittar framåt och då inte bara för dieselbilar. Så brukar det ju normalt vara. Men att den kommer att stiga kraftigt för just diesel i motsats till andra bränslen bedömer jag som långt ifrån självklart.
Precis. Och nu börjar det pratas om just förbrukningssiffror utan anknytning till verkligheten. Så något kommer säkerligen ske. Och att jag drog diesel som exempel var bara ett exempel. Ta en MB E270CDI -03 som exempel. Från 2003 till 2013 fördubblades skatten. Ja, visst, den stora förändringen kom 2006-eller-när-det-nu-var, men varför skulle det inte drabba även nyare bilar. Typ att alla utan SCR får ett påslag likt de utan DPF fått.
Pengar ska in till staten, och de kommer hämta från den stora massan bilar.
TommyP86 skrev:Precis. Och nu börjar det pratas om just förbrukningssiffror utan anknytning till verkligheten. Så något kommer säkerligen ske. Och att jag drog diesel som exempel var bara ett exempel. Ta en MB E270CDI -03 som exempel. Från 2003 till 2013 fördubblades skatten.
Om skatten för just den modellen ändrades kraftigt skedde det väl i samband med skattereformen 2006 och berodde i så fall sannolikt på att bilen drog ovanligt mycket bränsle. Efter 2006 har jag svårt att tro att det skett några större förändringar även om man justerade bestämmelserna en aning för något år sedan eller två.

Hur som helst var reformen 2006 utformad så att skatten förblev ungefär densamma för flertalet då existerande bilar. Det var klokt eftersom man då undvek en stor debatt om att spelreglerna förändrades på ett sätt som bilköparna inte kunnat förutse.
TommyP86 skrev:Ja, visst, den stora förändringen kom 2006-eller-när-det-nu-var, men varför skulle det inte drabba även nyare bilar.
Min poäng är ju inte att förändringen 2006 inte berör nyare bilar. Det gör den definitivt. Poängen är att den minskande förbrukniningen (särskilt den minskande officiella förbrukningen) tillsammans med de skatteregler som infördes 2006 gjort att skatten är väsentligt lägre för nya bilar idag än för närmast motsvarande bilar för något 10-tal år sedan. När jag köpte bil 2007 kunde jag inte räkna hem dieseln även om jag valde en så gott som ny bil. Skatten hade blivit runt dubbelt så hög som för den V70 T5 -02 jag då köpte. Den diesel jag köpte i höstas har däremot bara ca hälften så hög skatt som T5:an. Det är också denna utveckling som förklarar att andelen bensin kontra diesel på nya bilar ändrats från ca 10 procent diesel och 90 procent bensin för något 10-tal år sedan till ca 90 procent diesel och 10 procent bensin idag, åtminstone när det gäller större bilar som V70.
TommyP86 skrev:Typ att alla utan SCR får ett påslag likt de utan DPF fått.
Pengar ska in till staten, och de kommer hämta från den stora massan bilar.
Att lagstifta om teknisk lösning (t.ex. SCR kontra LNT) tror jag inte blir aktuellt. Man lagstiftar om utsläppsnivåerna, inte tekniken. Och skulle man idag kraftigt och plötsligt förändra beskattningen så att det blev väsentligt mindre förmånligt att köra diesel skulle man riskera en stor svekdebatt om ojusta förändringar av spelreglerna. Fordonsskatten är inte bara en inkomstkälla utan också ett instrument för att styra nybilsförsäljningen mot bränslesnåla alternativ och det finns andra alternativ om man vill dra in mera pengar utan att förändra incitamenten att köra snålt (t.ex. högre bränsleskatter).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
valln skrev:Du köpte bilen privat, eller direkt från leasingbolaget?
Jag tänkte för det där priset..
Köpte den där jag jobbar, gått som tjänstebil. Den blev värderad till det priset. Kanske fick ett bra pris. Hur som helst så är andrahandsvärdet mycket lägre än samma bil utan gas.

Sen om man nu mot förmodan skulle ha kvar den då den fyller 20 år så borde det inte bli så dyrt att plugga igen gastanken och bara köra den på bensin, den har ju trots allt standard tank på 70 liter.
Det är klart man lagstiftar om utsläppsnivåerna, herregud, men resultatet blir att bilar med "x teknik" får lägre skatt.
Och de som köpte en ny v70 d5 automat när den kom 2008, vad tror du att de kommer skatta 2018?
Eller de som köpte en XC90 2,5T 2007, vad tror du hänt med skatten 2017?
Det var inte något enskilt exempel jag drog.

Jag försöker påvisa flexibiliteten i en flerbränsle-bil. Kostar soppan, bensin som diesel, 20kr litern om tio år, men biogas ligger på motsvarande 15kr, ja då är det inte så svårt val för många.

Ska man äga en bil 1-3 år, köp en diesel eller bensin. Men 10 år, då borde man nog fundera
Ska man äga en bil i 10 år så tror jag inte man behöver fundera så mycket heller.
Bilen är betald och är kanske värd 40-50", 2-3000:- ev. extra skatt är småpengar utifrån att den enskilt största kostnaden är bilens värdminskning. Bilbyte vart 3:e år ger runt 100-150.000 i värdeminskning, dvs enbart värdeminskning/månad är ca 3000-4000:-.
Tyvärr så blundar man ofta för bilens värdeminskning de första åren och räknar bara skillnader i driftkostnaden, skulle man räkna kapitalförlust så blir det inte lika roligt. :wink: Avser nu helt privatägd bil.
TommyP86 skrev:Det är klart man lagstiftar om utsläppsnivåerna, herregud, men resultatet blir att bilar med "x teknik" får lägre skatt.
Nu pratade du ju om SCR, vilket är en teknik för att begränsa kväveoxidutsläppen. Dessa utsläpp påverkar inte fordonsskatten alls. Nya bilar måste helt enkelt hålla sig under ett visst gränsvärde för att få säljas överhuvudtaget. Och flera olika tekniker används på moderna bilar för att uppnå det målet, både LNT (lean nox trap) och SCR (selective catalytic reduction).
TommyP86 skrev:Och de som köpte en ny v70 d5 automat när den kom 2008, vad tror du att de kommer skatta 2018?
Eller de som köpte en XC90 2,5T 2007, vad tror du hänt med skatten 2017?
Det var inte något enskilt exempel jag drog.
Jag har nu tagit mig tid att kolla upp ditt exempel (Mercedes E-klass 270 CDI av årsmodell 2003). En sådan bil, närmare bestämt den här, med en skattevikt på 1850 kg, hade enligt de regler som gällde före skattereformen 2006 (se här) en skatt på 2870 + 9x580 = 8090 kr. Idag ligger skatten enligt fordonsregistret på 7939 kronor. Som jag redan påpekat utformades de nya reglerna 2006 så att då existerande bilar fick ungefär samma skatt som tidigare.
TommyP86 skrev:Jag försöker påvisa flexibiliteten i en flerbränsle-bil. Kostar soppan, bensin som diesel, 20kr litern om tio år, men biogas ligger på motsvarande 15kr, ja då är det inte så svårt val för många.

Ska man äga en bil 1-3 år, köp en diesel eller bensin. Men 10 år, då borde man nog fundera Bild
Visst kan det vara bra med flexibilitet ifråga om bränsle. Men det hjälper ju inte om gasen kostar mindre än diesel för motsvarande mängd om dieselbilen drar väsentligt mindre. Sedan kostar också flexibiliteten en del, exempelvis ifråga om utrymmet inne i bilen. Gas kan förstås produceras icke-fossilt men samma sak gäller diesel. Den diesel från OKQ8 som jag idag häller i min D4 är till väsentlig del icke-fossil och andelen icke-fossila råvaror kan mycket väl komma att öka framöver.

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]