Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredro
#1032632
Hej

Har köpt en ny kondensor då den gamla läckte. Finns det någon guide hur man byter den? Systemet är tomt redan.

Något mer än o-ringar man behöver byta samtidigt?

Tackar för hjälpen!
av Candypig
#1032666
Bytte på min 940-95a i somras och jag bytte inget mer än nya o-ringar ihop med själva kondensorn.

Det va andra gången jag bytte själv och vis av erfarenhet så åkte jag till gör det själv hall och hissade upp bilen då kondensorn byts genom att sänka ner den efter man lossat de 2 rören på sidan, och de 3 kontakterna för givarna framtill på kondensorn, det är ganska för att inte säga väldigt enkelt gjort på 940 om man bara tänker på att den ska sänkas ner vid byte och den nya monteras underifrån och upp så att säga, sen lossade jag givarna en och en och flyttade över till den nya kondensorn med nya o-ringar, hela bytet tog max 1 timme.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din 740 med kylfläkten och givarna...jag har ju bara bytt på 940......

Man får lossa lite plast detaljer uppe och under motorn men det ser man ganska snart vad det är, man kan göra bytet i garaget med, det gjorde jag första gången men det va lite knixligt att få ner och bort kondensorn, jag va tvungen att plocka bort lamporna för att lösa det, MYCKET enklare på GDS hall!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1032757
Jag bytte på min 745 GLT -88B för något år sedan också. Det skiljer på kondensorn runt -90 års modell, jag har den äldre modellen utan givare i kondensorn. Det var problem med att lossa nipplarna, sågade av röret till kondensorn (kondensorsidan) och tog bort kondensorn så det blev mer plats att jobba. Knackade med hammare och mothåll och ordentliga verktyg (ej skiftnyckel) så funkade det. Det sitter 4 st gummifästen som håller kondensorn, alla hade släppt i vulkningen så kondensorn "hängde" i rören endast. Den gick att dra rakt upp. När systemet varit tömt en tid bildas det fukt i systemet och är inte torkfiltret bytt på länge bör man byta det också. Till denna äldre typ är det svårt att skaffa nytt torkfilter, fanns bara den nyare typen som i.f.s passar, men den saknar lågtrycksnippel (som sitter i kondensorn på den senare typen) så det blev svårt att fylla systemet. Jag köpte gas här http://envirosafe.se/ och fyllde systemet själv. Köpte även en burk med torkmedel eftersom jag inte fick tag i torkfilter med lågtrycksnippel. Fick även köpa en adapter eftersom min AC från början var fylld med R12 gas. Totalt köpte jag detta,
http://envirosafe.se/webshop/view/all-i ... gds-kit-ac
http://envirosafe.se/webshop/view/retro ... -tillbehor
http://envirosafe.se/webshop/index/torkmedel
Och då nya o-ringar och "vibrationsdämpare Trelleborg typ A" fästen till kondensorn. AC-n har funkat kanon sedan dess (2 - 3 år?) och funkar fortfarande. Glöm inte att ha koll på att fläkten framför kylaren fungerar. Utan den kan trycket i AC-systemet bli så högt i en bilkö en varm sommardag att det brister i slang, rör eller kondensor.
Kolla instruktionsvideon, läs på det som finns att läsa och ha en fullständig koll på hur mycket gas du ska fylla i, så funkar det.

Mvh
Lennart
av Candypig
#1032780
När jag läser hur du bytte kondensor Lennart, verkar det vara lite mer jobb på 740 än på 940....

Och naturligtvis bör man även byta torkfiltret om systemet varit tomt länge, mitt vara bara tomt några veckor, slutade plötsligt kyla en varm dag, så kontaktade en kylfirma som provtryckte och konstaterade läck på kondensorn, ett knappt synligt hål.

Och att kylfläkten fungerar, speciellt om den sitter framför kylaren, den är ju rätt så utsatt för väder och vind så att säga...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1032799
Candypig skrev:verkar det vara lite mer jobb på 740 än på 940
Nää, det tror jag inte. Hade alla muttrar och kopplingar suttit "som dom ska" och inte vara fastrostat och kärvat är det inga problem. Största problemet var nog M6 muttrarna till gummifästena, fick skära bort resterande gummi med kniv och skära/slipa bort plåtbiten med vinkelslip (för tunn för att hålla i med tång) för muttern satt ännu mer "illa till", men lätt att "ta" med lednyckel. Hade muttrarna lossnat "normalt hade jag "sparat in" en eftermiddag... :evil:
Candypig skrev:Och att kylfläkten fungerar,
Inte så lätt att få tag på begagnat. Sitter en fläkt från en Ford Mondeo V6 på min Volvo. Det sitter 2 st (bakom kylaren) på Mondeo (så jag har en i reserv) så jag har fått skifta + och - på fläkten så den går åt rätt håll. Passade ganska bra annars, fick skruva en alu. plåt mellan Volvos stag för att fästa fläktens nedre skruvar. Funkar kanon

Mvh
Lennart
av Fredro
#1032993
Candypig skrev:Bytte på min 940-95a i somras och jag bytte inget mer än nya o-ringar ihop med själva kondensorn.

Det va andra gången jag bytte själv och vis av erfarenhet så åkte jag till gör det själv hall och hissade upp bilen då kondensorn byts genom att sänka ner den efter man lossat de 2 rören på sidan, och de 3 kontakterna för givarna framtill på kondensorn, det är ganska för att inte säga väldigt enkelt gjort på 940 om man bara tänker på att den ska sänkas ner vid byte och den nya monteras underifrån och upp så att säga, sen lossade jag givarna en och en och flyttade över till den nya kondensorn med nya o-ringar, hela bytet tog max 1 timme.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din 740 med kylfläkten och givarna...jag har ju bara bytt på 940......

Man får lossa lite plast detaljer uppe och under motorn men det ser man ganska snart vad det är, man kan göra bytet i garaget med, det gjorde jag första gången men det va lite knixligt att få ner och bort kondensorn, jag va tvungen att plocka bort lamporna för att lösa det, MYCKET enklare på GDS hall!!
Tack för tipsen! Jag skulle gissa att -90 modellen är ganska lik 940? Bilen har ju ECC som är la standard i 940? Jag undrar om det är så att man sänker ner den på min bil också för att byta. Det sitter lite plastgrejer ovanför som även håller fast kylaren. Ska försöka ta en titt nästa år.
lennarte skrev:Jag bytte på min 745 GLT -88B för något år sedan också. Det skiljer på kondensorn runt -90 års modell, jag har den äldre modellen utan givare i kondensorn. Det var problem med att lossa nipplarna, sågade av röret till kondensorn (kondensorsidan) och tog bort kondensorn så det blev mer plats att jobba. Knackade med hammare och mothåll och ordentliga verktyg (ej skiftnyckel) så funkade det. Det sitter 4 st gummifästen som håller kondensorn, alla hade släppt i vulkningen så kondensorn "hängde" i rören endast. Den gick att dra rakt upp. När systemet varit tömt en tid bildas det fukt i systemet och är inte torkfiltret bytt på länge bör man byta det också. Till denna äldre typ är det svårt att skaffa nytt torkfilter, fanns bara den nyare typen som i.f.s passar, men den saknar lågtrycksnippel (som sitter i kondensorn på den senare typen) så det blev svårt att fylla systemet. Jag köpte gas här http://envirosafe.se/ och fyllde systemet själv. Köpte även en burk med torkmedel eftersom jag inte fick tag i torkfilter med lågtrycksnippel. Fick även köpa en adapter eftersom min AC från början var fylld med R12 gas. Totalt köpte jag detta,
http://envirosafe.se/webshop/view/all-i ... gds-kit-ac
http://envirosafe.se/webshop/view/retro ... -tillbehor
http://envirosafe.se/webshop/index/torkmedel
Och då nya o-ringar och "vibrationsdämpare Trelleborg typ A" fästen till kondensorn. AC-n har funkat kanon sedan dess (2 - 3 år?) och funkar fortfarande. Glöm inte att ha koll på att fläkten framför kylaren fungerar. Utan den kan trycket i AC-systemet bli så högt i en bilkö en varm sommardag att det brister i slang, rör eller kondensor.
Kolla instruktionsvideon, läs på det som finns att läsa och ha en fullständig koll på hur mycket gas du ska fylla i, så funkar det.

Mvh
Lennart
Oj det låter som att det va en del att göra. Hoppas att min inte är så rostig. Ska man montera bort plasten ovanför eller ska man ta den underifrån? Jag tänkte ta den till en verkstad sen för att fylla på, han tog 700 för testning och påfyllning och ev felsökning.
av Candypig
#1033148
Jag har "bara" manuell AC men kondensorn skiljer inte, på min bil sitter kondensorn fast med 2 piggar nertill som sätts i motsvarande 2 hål i fronten bakom grillen, med gummibussning i, sen skruvas ovandelen fast i, och detta är i mitt fall med LTT, intercoolern, finns hål för detta i överkant på den, tror det va 2 kanske 3 torx skruv.
Rören in och ut sitter fast med en stor alu- bricka som så att säga "pressar" in rören och den sitter fast med en centrum bult.
Brickan ska återanvändas!!
Men detta är ju bara på 940 då.....
Jag fyllde min på verkstad efter bytet oxå, 600kr för prov tryckning och fyllning, nu för tiden har ju nästan varenda verkstad en sån automatisk maskin som gör hela jobbet....
V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett "[…]

Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]