Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
wolv skrev: Igår var familjen ute på en runda på nästan 5 mil. Stödladdade lite vid ett shoppingcenter medans vi handlade några klappar och kom hem med en bensinförbrukning på 0.23l/mil! 8)
Grattis till nya bilen! Det där är riktigt bra! Jag gissar att hade jag haft en hybrid hade jag tävlat med mig själv och hela tiden försökt köra så mycket som möjligt på bara el...

Nu blir jag också sugen på en hybrid...
Användarvisningsbild
av MartinS
När bränsledrivna värmare kom i stor omfattning var det gammaldags att använda sladd till motorvärmaren, nu är det premium att använda sladd... Märklig värld vi lever i :)
av wolv
Precis Amli, sådan är även jag. :)
Det är roligare än jag kunnat föreställa mig och det är en speciell känsla att glida fram helt ljudlöst (förutom visst knatter från dubbdäcken) med en så stor bil!
av wolv
XC90_Executive skrev:Vad har du för spec på din bil wolv?
Jag har valt till Intellisafe pro, tonade rutor, solgardiner i bakrutan och delbart drag. Även aut avbländande backspeglar finns med i listan över extrautrustning, men det tror jag egentligen ingick i Inscriptionpaketet.
av XC90freak
Mm, som jag misstänkte. Det är en hel del väntetid på extrautrustningen helt enkelt. Underleverantörerna har inte en chans att hinna med helt enkelt. Bra för Volvo, men mindre bra för oss som kunder.
av hyslopc
wolv, är du enda här som har en T8? Har du kört en gammal XC90 V8 förut? Om ja, hur känns T8:an i jämförelse? Jag har haft en V8 i 10 år nu och har varit otroligt nöjd. Provkörde nya D5:an och sedan T6:an men kände att båda två saknade den omedelbar responsen som V8:an har som jag har vant mig vid. Jag hoppas på att T8:an kan vara lösningen!

en till (kanske dum) fråga: kan man ladda elmotorn från bensinmotorn automatiskt? Som jag bor kommer jag inte kunna ladda elmotorn varje natt.
av wolv
hyslopc: har inte hört om någon annan som fått sin T8 ännu. Tyvärr har jag aldrig provkört en XC90 V8. Inte heller T8:an tror jag kommer att göra dig helt nöjd på den punkten...inget går väl upp mot en stor sugmotor när det gäller gasrespons. Känns som högerfoten har omedelbar kontakt med motorn. Har inte hunnit testa mer än en gång p.g.a. ungar och last, men i drive mode setting Power tror jag att responsen är mer direkt, men det läget använder man nog inte i alldagliga situationer och bygger ju dessutom på att det finns el.
Du kan ladda batteriet genom att köra på drive mode setting Save, men bara under färd förstås.
av Dawi
hyslopc! Har kört min T8 i drygt en vecka nu. Min far har en XC90 V8 som jag lånat en del under åren, och skillnaden är ffa att den har lite mer urkraft medan T8 låter mer ettrig när man gasar rejält, men svarar lika snabbt. Dagligt bruk är det samma glidarbil som med V8. Accelerationen är brutal med POWER-läge. Vid normal körning hörs i princip inte övergång till bensinmotor. Jag har kört ca 100 mil hittills, mest korta turer i stan och en längre tur. Stadskörningen har gått helt på el, och långfärden landade på 0,8. Laddar dock flitigt i eluttag. Att ladda medan man kör tar lång tid så det är inte ett alternativ som jag ser det, om du inte dagligen kör långa sträckor och kan "spara" elen till stadskörning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]