börne skrev:Är visserligen själv lite allergisk mot diesel så jag är gasnek partisk, men med bara 1500 mil/år så känns kanske inte diesel så aktuellt, men dieselförarna ger antagligen ett mer korrekt svar.
Om diesel lönar sig eller inte med en körsträcka på bara 1500 mil beror ju mycket på vilken årsmodell, motor och växellåda man tittar på. Exempelvis kan man ju få en V70 D4 -15 automat som miljöbil med total skattebefrielse de första fem åren och mycket låg skatt (runt 1300 kr per år tror jag) därefter. När det gäller äldre årsmodeller är det väl i första hand Drive-varianterna man skall titta på om man vill minimera skatt och bränslekostnad. Och även om man inte kan räkna med att komma ner i närheten av den officiella förbrukningssiffran på runt 0,45 liter milen går dessa säkert snålare än någon bensinmotorvariant. Sedan kostar ju dieseln någon krona mindre per liter också (i alla fall för tillfället; sådant kan ju ändras och ibland ändras snabbt). Allt detta får sedan ställas mot vad man får betala extra för att få en diesel istället för en bensinare när man köper bilen och hur mycket mer man får för dieseln när det blir dags att sälja den.
Jag har en körsträcka på ca 1200 mil om året och har misslyckats med att "räkna hem" dieseln när jag tidigare har försökt. Jag har också varit måttligt trakterad av de Drive-bilar som lanserades för runt fem år sedan på grund av bristande motoreffekt (drygt 100 hk). Jag behöver visserligen ingen racer men efter två T5:or kändes det inte lockande att gå tillbaka till ungefär samma effekt som jag hade på den 745:a jag körde i början av 90-talet, särskilt som de moderna bilarna är tyngre.
Fast när jag köpte "nytt" (bättre begagnat) nu i höst tvekade jag inte att för första gången gå på diesel snarare än bensin. 181 hk räcker gott för mig, särskilt när max vridmoment ligger på 400 Nm. Hitintills är jag mycket nöjd med drivlinan vad körupplevelsen beträffar (D4 med VEA-motor och åttastegad automat). Man puttrar fram på "traktorvarv" (ca 1300 rpm) i de flesta farter och motorn gör inte mycket väsen av sig ens vid ordentligt gaspådrag. Jag har upptäckt att man lätt blir fartblind just därför att man knappt hör motorn. Vem hade tidigare kunnat tro något sådant om en diesel?
Miljömässigt kan man numera köra på diesel som bara är "halvfossil" (t.ex. OKQ8s så kallade miljödiesel) eller rent av helt icke-fossil (OKQ8 har den bara på ett fåtal stationer än så länge).