Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1031380
Kablarna till bak /bromsljus har lossnat. Det finns två platser för kabel skor varav en ska var dubbelt. Vilka kablar ska sitta var? Jag har tre st lösa kablar och inte lyckats få det att funka via trial and error trots att det bara finns 6 möjliga kombinationer så det skulle vara bra om någon kunde tala om var de ska sitta. Ska helst ha detta fixat till helgen. Det är en 745 glt 16v 88.

God Jul
Kjell
av NilsO
#1031394
Det finns en som är svart och sitter i karossen intill lyktorna, dvs jord. Den ska gå till "skenan" som är gemensam för alla tre (eller fyra) glödlampor. Sedan är det bara att prova sig fram, förslagsvis först med varningsblinkers, sedan bakljus (parkeringsljus), backljus och bromsljus. (Och ev dimbakljus.)

Bromsljuset delar glödlampa med bakljuset, den understa.
av nivenko
#1031494
Det är bara bak/bromsljus som kablarna har lossnat, alltså den nedre lampan. Det är ju så trängt och jävligt när man ska byta lampor på 745 allrahelst när skuffen upptas av en dubbel hundbur så därför lossnade kabelskorna. Det skulle vara till en stor hjälp att få veta om jag har rätt i mitt antagande att strömmen går till den som är dubbel kabelsko och hur jag ska lista ut vart exakt jorden ska sitta. Jag har provat mej fram som sagt men inte lyckats.
#1031599
Så här ser det ut på min Volvo 745GL -90 om det kan vara till någon hjälp:
JG_8460.jpg
Vänster Bak
JG_8460.jpg (687.66 KiB) Visad 638 gånger
JG_8462.jpg
Höger Bak
JG_8462.jpg (616.81 KiB) Visad 634 gånger
Ta inte loss allt som jag gjort på bilderna om du inte är beredd att köpa nya. Skruvarna är nästan garanterat fastrostade och kommer göra sönder plasten.

God Jul
Johannes G
#1031604
Märkligt att de kablarna har lossnat? Hur länge har du haft bilen? Kan det vara så att förra ägaren pillade där för att det inte funkade och sedan bara lämnade det så här? Konstigt att du inte fick det att funka för det finns bara 6 olika kombinationer som du sa. Kolla om strömmen kommer fram eller om det är kabelbrott? Spruta in lite olja där ifall det är ärg i kontaken.
#1031687
På min 745 -88B GLT 16V var det bytt den ena baklampan, och när jag skulle byta den andra härom året köpte jag med vita blinkersglas (leveranstid på dom "vanliga"). Dom som satt på bilen hade 2 olika typer av "lamphållare" och dom jag köpte hade inga medlevererade så det blev i attans pusslande. Blecken som sitter i lamphållarna passade inte mot dom nya baklamporna (Skruvat) utan att jag fick "fixa och trixa" med att böja på blecken innan det blev kontakt. Det funkade till slut, men det tog sin tid.

Mvh
Lennart
#1032742
Blev tvungen att lämna in bilen för att fixa till detta- Han blev tvungen att dra en kabel från det vänstra baklyset till det högra för att det skulle gå till sej men det tog c:a 1,5 timme av felsökning. Tur att han är billig 500:- för detta på juldagen :-) . Nu har det blivit ett nytt problem med det vänstra bromsljuset då det har slutat att fungera. Glödlampsvarningen lyser för det mesta men slocknar ibland men tänds igen så fort jag bromsar.Kan det bara vara att lampan pajat oberoende av strulet med det högra bakljuset eller är det ytterligare ett symtom på ett större fel till bakljusen? Om det är det senare vart ska jag söka? Relä eller annat?
#1032763
Är det dragit en kabel från ena sidan till den andra så "går" båda baklamporna och ett p-ljus fram på "ena sidan" av glödtrådsvakten och endast det andra p-ljuset fram på "den andra sidan". Då känner "vakten" av skillnaden och tänder varningslampan. Så det funkar som det ska. Eftersom varningslampan redan lyser så kanske det enklaste är att "koppla ihop" bromsljusen också och plocka ur varningslampan. Ingen bra lösning, men det borde funka. Du har något "större" fel, men det är inte lätt att lösa "på distans", förmodligen får man plocka isär allt från bakljusen och kolla på var och en kabel för sig att den får rätt ström i rätt läge och viktigast, att jordkabeln är riktigt jordad. Det är inget man gör på en "eftermiddag i minusgrader" utan det kan ta tid. Jag höll på en hel dag när jag bytte mina båda bakljusglas innan jag fick det att fungera, och jag anser mig ändå ganska van vid sådana här jobb. Har du släpvagnskoppling, koppla bort kablarna till den först. Där kan bli många typer av lustiga fel när det "ärgar sönder" i dosan.

Mvh
Lennart
av NilsO
#1032815
Det absolut vanligaste felet med baklyktorna på kombi är att det blir ärg och oxid. Det kan vara både i kontaktstyckena, i lamphållarna och överallt annars. Det är säkert också det som är felet på din bil. Baklyktorna är felkonstruerade på 700- och 900-serierna, de borde varit inkapslade och skyddade.

Vill man reparera det ordentligt så måste man nästan ta loss lyktorna. Det innebär oftast – som Sennahojx skriver ovan – att lyktorna går sönder eftersom muttrarna rostat fast hopplöst, så i praktiken får man skaffa nya baklyktor. Då försvinner också problemet med ärg och rost, och det återstår att se över kontaktstyckena och jordanslutningarna.

Även om man får loss lyktorna hela brukar det ha ärgat så mycket att det inte hjälper att göra rent. Det har försvunnit så mycket material att kontaktytorna är missformade och glappar.

Det kostar lite med nya lyktor, men så är det ju med äldre bilar. En fördel är att man också syns bättre (både reflexerna och lyktglasen brukar vara rätt dåliga). Det finns nya baklyktor att beställa på nätet för mindre än vad en full tank kostar, så det är inte vansinnigt dyrt ändå.

Att dra nya ledningar mellan baklyktorna är ingen bra lösning, det leder antagligen till fler problem än det löser.
#1032856
Vänster bromsljus fungerar inte. Idag lyser inte varningslampan förrän jag bromsar och slutar lysa när jag släpper bromsen. Detta kan antagligen bli en långvarig och dyrbar historia om det vill sej illa, tur är att besiktningen inte är förrän i april- Lyktglasen på höger sida är bytta mot bättre beg i somras så detta är lossat ett antal gånger under den senaste veckan. På vänster sida sitter det som berg vid de nedre skruvarna men det gick att lossa från karossen en bit.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]