Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

benny10 skrev:Det går att eftermontera.

Artikelnummer och monteringsguide Diffuser:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 82985/2016

Artikelnummer och monteringsguide Slutrör:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 82989/2016
Det där är tillbehöret "diffuser style kit", det jag är sugen på heter bara "integrerade slutrör".

Bild
Köp beg på skroten så får du det du behöver i stötfångaren
Vill du ha utblås på båda sidor (om du bara har ett rör idag) så köp även ljuddämparen

Sedan köper du ett eller 2 skarvrör (beroende på hur många slutrör du har på bilen) mät ytterdiameter finns olika storlekar beroende på motor och årsmodeller
Kapar av rören ca 50 mm ut från ljuddämparen , monterar stötfångardelen ,Längd anpassa nu dom delarna som du sågade av och gör ändan som skall vara mot
stötfångaren oval formad genom att klämma den i tex ett skruvstäd , Montera sedan skarvrör och dina modifierade rör

Så gjorde jag på min V60 -12 Blir mycket snyggare med detta än med ett singel rör utan krom

Detta passar vad jag tror alla S/V60

Måla gärna allt innanför dom 4kantiga hålen med body eller svart färg så slipper man se allt blankt innanför som man gör på org monterad bilar
Jag tycker personligen att det ser rätt B ut när man ser massa blankt/värmeplåtar o annat innanför mellan avgasröret och 4 kanten

//Gooose
Okej inte för att jag har greppat allt detta ,, men !!

Har hittat utblåsen.. så dom kan jag bocka av.
Jag har dock inte hittat diffusorn än, ( exakt den på bilden, den röda v60'n ) alltså inte styling disffusorn,

Hur hittar jag en sån??

Eftersom jag bara har en D3 MY11 med ett utblås så får det väl ryka ur ett utblås till en början tänkte jag,
planerar att fixa slutburk med dubbla utblås senare,, 1 sak i taget så inte frugan märker något :)
benny10 skrev:Du letar på skrotarna genom Bildelsbasen eller köper den ny från Volvo.
Utblåsen hittade jag på skroten, men den vanliga diffusern finns inte, inte ens volvo har den på hemsidan, de har endast skidplate-diffusorn verkar det som. och den vill jag inte ha :)
Var och kollade priser på diffusern som sitter på original från T5/D4. Har haft tankarna på att sätta R-Design diffusern men tror att det blir denna med fyrkantiga slutrör istället.

Den lackade delen: 2365kr (780kr på skroten) Behövs ej vid en närmare titt på min bil.
Svarta mitten delen:1787kr (280kr på skroten)
Plastdel för slutrör H/V: 202kr/st (90kr/st på skroten)
Slutrör fyrkantiga: 1065kr/st (470kr/st på skroten)

Skrotens pris tot ca:2200kr
Volvos pris tot ca:4300kr

Detta är ju utan den tillplattade delen från dämparen bak på båda priserna. Borde gå att hitta något liknade på Biltema eller någon liknade firma som säljer avgasrörsdelar.

Edit: Gick och kolla på min bil just och kom fram till att den lackade delen inte behövs för den är samma fast man har 2st runda eller dom fyrkantiga. Gör ju stor skillnad på Volvos pris men är ändå dubbelt så dyrt mot skrotens.

Med vänlig hälsning
Per
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]