Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Rattvärmen är ju grymt synd att missa! tråkigt! Annars finns det väl lite nyttotillbehör som kan eftermonteras, typ backkamera, bärkassehållare osv. Håll gärna polestar öppet om det skulle dyka upp i framtiden.
Ja nyckelstart är ju smidigt om man bor/jobbar rätt i förhållande till var bilen står. Surare den där dagen man vill frosta av bilen på flygplatsen :)
av andersuw
darkowin86 skrev:Väntar på leverans av min V70 T4 MY16 som ska komma ett par dagar. Jag har fört diskussioner med min säljare angående att jag inte kommer få BLIS, rattvärme och VOC då de första två "utgått" ur driver support paketet (BLIS utgått helt) och VOC "glömdes" klicka i kampanjen som va just när jag beställde. Jag skulle bli kompenserad med likvärdiga produkter, vi började prata om Polestar men när ja kollar Polestar så erbjuds de inte till T4? Det jag funderar på är om dom kan uppgradera till sensus navi eller sensus touch enkelt och smidigt med mjukvara? Eller några andra förslag som jag ska lyfta som kompensation? Han har även lovat mig fjärrkontroll till värmaren vilket ersätter VOC till en viss del tycker jag.
Rattvärme går att eftermontera (genom rattbyte). Se här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 46/2016/T4

Dock finns det bara en rattdesign att välja på (treekrad, läderklädd, silk metal, charcoal).

När det gäller infotainment är "Sensus Connected Touch" inte att tänka på. Det är för bilar som saknar vad du redan rimligen har, d.v.s. Sensus Connect. Däremot kan Sensus Navigation vara en god idé, liksom fjärr till värmaren.
av darkowin86
andersuw skrev:
darkowin86 skrev:Väntar på leverans av min V70 T4 MY16 som ska komma ett par dagar. Jag har fört diskussioner med min säljare angående att jag inte kommer få BLIS, rattvärme och VOC då de första två "utgått" ur driver support paketet (BLIS utgått helt) och VOC "glömdes" klicka i kampanjen som va just när jag beställde. Jag skulle bli kompenserad med likvärdiga produkter, vi började prata om Polestar men när ja kollar Polestar så erbjuds de inte till T4? Det jag funderar på är om dom kan uppgradera till sensus navi eller sensus touch enkelt och smidigt med mjukvara? Eller några andra förslag som jag ska lyfta som kompensation? Han har även lovat mig fjärrkontroll till värmaren vilket ersätter VOC till en viss del tycker jag.
Rattvärme går att eftermontera (genom rattbyte). Se här:

http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 46/2016/T4

Dock finns det bara en rattdesign att välja på (treekrad, läderklädd, silk metal, charcoal).

När det gäller infotainment är "Sensus Connected Touch" inte att tänka på. Det är för bilar som saknar vad du redan rimligen har, d.v.s. Sensus Connect. Däremot kan Sensus Navigation vara en god idé, liksom fjärr till värmaren.
Jätte tack för dina svar, och alla ni andra oxå för den delen!
Ska åka ut till min säljare idag och se vad han säger, hade varit skönt och få ett defenetivt besked av honom.
Mailat för två dagar sen utan svar, så lika bra att hälsa på :)

En annan fråga, kör förbi min ÅF dagligen på vägen till jobbet, och igår kom det en större last med bilar så kunde inte låta bli att stanna och titta om min va me. Men vet någon av er om fälgarna ja beställt till den (Ymir) monteras i fabrik, eller att den kommer med standard fälgar hit och Ymir fälgarna monteras här? För såg nämligen ingen med Ymir fälgar, så antingen har den inte kommit eller så är de en av dom som står där, men ska bytas fälg på!
av Daniel73
Ymir monteras i fabrik.
Tillbehörsfälgar hos ÅF och då får man även med originalfälgarna.
av andersuw
darkowin86 skrev:Ska åka ut till min säljare idag och se vad han säger, hade varit skönt och få ett defenetivt besked av honom.
Mailat för två dagar sen utan svar, så lika bra att hälsa på :)
Tänker man lite konsumenträttsligt runt det hela tycker jag du har alla skäl att stå på dig när det gäller rattvärme och BLIS. Visserligen försvann detta ur produktspecen så småningom men det avgörande här är att du fick information från säljaren om att det skulle finnas med (demobilen du tittade på och produktbladet du fick). Om det sedan blir någon förändring är det säljarens ansvar att upplysa dig om den saken innan du lägger någon beställning och det skedde ju inte i det här fallet. När det gäller rattvärmen är det rimligt att begära att de eftermonterar den (förutsatt att du inte har någon invändning mot rattdesignen) trots att det kostar dem en vacker slant. Det är inte bara grejerna (ny ratt, nytt spakcentrum, ny styrmodul, ny knapp) som kostar pengar i det här fallet utan också jobbet som nog är lite mer tidskrävande än man först kan tänka sig (inte bara att kränga av och på en ratt). Och när det gäller BLIS är det rimligt att de ger dig något annat godis istället, t.ex. fjärrstart till värmaren eller navigation.

När det gäller VoC är rättsläget möjligen lite marigare. Visserligen borde en bra säljare (d.v.s. en som tänker på kundens bästa) ha upplyst dig om att du nu kunde få VoC gratis. Å andra sidan är det möjligen svårt att hävda att han gjort något fel rent rättsligt genom att inte ge dig den upplysningen. Men försöka tycker jag duger även i det här fallet.
Bröder och systrar! Ni som väntar på bil - vänta gärna!!! - - - Jag fick vår bil tidigare än den egentligen skulle ha levererats, och blev självfallet lika glad som många här över detta! - Och nu efter 150 mil och några veckors ägande på ny V70 diesel med 5-cylindrig motor har bilen återkallats då bränslemätaren visar att där är en 1/3 tank kvar, men tanken är tom. Så det behövs inget värre än att "uppdatera mjukvaran". Och I min enfald tycker jag att denna bugg I systemet kanske hade hittats förr, då motormodellen ju inte är precis ny... :shock: Jag hade varit hos hos bilfirman på förmiddagen, kom hem (3 mil) och hittade I brevlådan Volvo-brevet, ringde och fick tid 2 timmar senare, så 2x3 mil tillbaka till bilfirman - och felet var fixat på 15 minuter. Dock med orden att "det kan ju behöva justeras backspeglarna förståss...". Skitsak! tyckte jag. - Men nä... :???: För efter denna uppgradering av mjukvaran fälls speglarna inte längre in när jag låser med fjärrnyckel. Har kollat användarhandbok på nätet men ännu inte hittat något, men har beställt Den Riktiga Boken (250:-) I bokform.

Visst är det smidigt att felaktiga bilar återkallas, och man får det fixat samma dag. Men 6 mils extra körning och att sitta och vänta på verkstaden med automatkaffe, och försäljaren slår ifrån sig och hade ingen aaaning när jag frågar "VARFÖR SA DU INTE DET HÄR FÖR 3 TIMMAR SEDAN NÄR JAG VAR HÄR?". Jag tyckte de åtminstone borde bjuda på användarmanualen för 250 spänn, men icke. Nu är jag ju en fridens man, så jag bråkar inte. Men kommer det fler uppdateringar av mjukvara för att man inte har gittat fixa detta på bilen innan leverans, och när uppdateringen I sig gör att man åtminstone temporärt tappar funktioner I bilen, - då blir jag kanske lite mera irriterad än hustrun har tillåtit mig att bli nu... 8)

Så ni som väntar, vänta gärna, så får ni kanske en bil som inte behöver in på verkstad efter någon vecka... :wink:
Användarvisningsbild
av Steffe3
Nu har inte jag fällbara backspeglar än (skrotarna tycker att dom är värda mer än jag tycker ;p), men det borde gå att lösa genom att antingen hålla på lite med att trycka på L+R på backspegelväljaren, eller via något menyval (det kan nog någon annan svara bättre på i så fall, då jag har lite äldre modell).

Hela boken har du här: http://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/3d7c ... P20337.pdf
av s6025t
Backspeglarnas infällning bockas ur i inställningarna så detta "problem" lär dyka upp varje gång bilen är på vanlig års service också men det är ju en enkel sak att återställa i bilens meny
Sillastryparen skrev:Dock med orden att "det kan ju behöva justeras backspeglarna förståss...". Skitsak! tyckte jag. - Men nä... :???: För efter denna uppgradering av mjukvaran fälls speglarna inte längre in när jag låser med fjärrnyckel. Har kollat användarhandbok på nätet men ännu inte hittat något, men har beställt Den Riktiga Boken (250:-) I bokform.
Hmm. Själv tycker jag nog att det är enklare att söka i boken i dess digitala snarare än pappersmässiga inkarnation. Söker man på backspeglar hittar man t.ex. snabbt följande:

Automatisk infällning vid låsning25
När bilen låses/låses upp med fjärrnyckeln fälls backspeglarna in/ut automatiskt.
Funktionen kan aktiveras/deaktiveras i menysystemet MY CAR, se MY CAR (s. 115).

25 Endast i kombination med elmanövrerat säte med minne, se Säten fram – elmanövrerade* (s. 83).
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 116
Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]

köpa en Volvo S / V60

Vill slå ett slag för D3an, vi köp[…]

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]