Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej från okunning bilköpare,
Jag ska byta bil och undrar om ni kan hjälpa mig på traven vilken ni hade valt av dessa;
- Volvo V70 II D3 Momentum, 2012, 8379 mil, nyservad, manuell, skatt 2458kr, pris: 199 900kr
- Volvo V70 II D4 Dynamic Edition, 2013, 8328 mil, nyservad, manuell, skatt 1520kr, pris: 199 900kr.
- Volvo V70 II D5 AWD Momentum, 2010, 10958 mil, automat, skatt 5639kr, pris: 199 000kr.
- Volvo V70 II D4 Dynamic Edition, 2013, 12879 mil, manuell, skatt 1520kr, pris: 179 900kr.
- Volvo V70 II D3 Momentum, 2010, 10000 mil, nyservad, automat, skatt 3605kr, pris: 166 000kr.

Den sista säljes privat, de övriga hos bilhandlare. Alla har rullat i Norrbotten.
Jag söker en V70 för utrymmet och säkerheten, behöver inte kunna dra. Kör ca. 1500-2000 mil per år.
Tacksam för råd och hjälp!
Jag hade gått på den första av D4orna DE, vill du ha lite mer under huven sedan finns alltid polestar
Hjärtat säger D5 AWD Momentum MY10, sunt förnuft säger D4 Momentum MY13 pga skatten. Dynamic är Momentum fast med lägre och hårdare sportchassi än Momentum och mindre lämpligt på normalt(uselt dåligt) underhålla svenska vägar. Dynamic är även sportratt(eftermonteringsbart), 17" hjul(klart eftermonteringsbart då Njord inte är dom snyggaste skapelserna volvo beställt), läderklädsel(svårare) så inte alls säkert högre värde/mera prisvärd i tredjehand på en sådan bil jmfr Momentum som har lägre driftskostnader iom 16" hjul som är bättre lämpade för svenska vägar ihop med mjukare fjädring.
Ekonomi säger D4 Dynamic MY13, fast jag bryr mig inte om skattesatser hit eller dit, mera om hela paketet och då vinner hjärtat 100 av 100 ggr och polestar på det så kan en D3/D4 inte trumfa det.
Automat säger jag är givet på en diesel, har vänner med D3:or och dom hatar att det blir till att leka med fröjdespinnen i 6-petade lådan för mycket och med mera stadskörning så är automat det givna valet, lite oljebyte+spolning av lådan var 12000:e mil för nån tusing så är den nöjd och inga dyra kopplingsbyten för 10000kr+ som förr eller senare alltid dyker upp på manuella och du får tid över till annat på färden än att smeka växelspak medhårs.
Allmänna skicket samt övrigt godis utöver "baspaketet" Momentum/Dynamic styr mera än milena för mig.
ER skrev:Hjärtat säger D5 AWD Momentum MY10, sunt förnuft säger D4 Momentum MY13 pga skatten. Dynamic är Momentum fast med lägre och hårdare sportchassi än Momentum och mindre lämpligt på normalt(uselt dåligt) underhålla svenska vägar. Dynamic är även sportratt(eftermonteringsbart), 17" hjul(klart eftermonteringsbart då Njord inte är dom snyggaste skapelserna volvo beställt), läderklädsel(svårare) så inte alls säkert högre värde/mera prisvärd i tredjehand på en sådan bil jmfr Momentum som har lägre driftskostnader iom 16" hjul som är bättre lämpade för svenska vägar ihop med mjukare fjädring.
Ekonomi säger D4 Dynamic MY13, fast jag bryr mig inte om skattesatser hit eller dit, mera om hela paketet och då vinner hjärtat 100 av 100 ggr och polestar på det så kan en D3/D4 inte trumfa det.
Automat säger jag är givet på en diesel, har vänner med D3:or och dom hatar att det blir till att leka med fröjdespinnen i 6-petade lådan för mycket och med mera stadskörning så är automat det givna valet, lite oljebyte+spolning av lådan var 12000:e mil för nån tusing så är den nöjd och inga dyra kopplingsbyten för 10000kr+ som förr eller senare alltid dyker upp på manuella och du får tid över till annat på färden än att smeka växelspak medhårs.
Allmänna skicket samt övrigt godis utöver "baspaketet" Momentum/Dynamic styr mera än milena för mig.
Inte kostar det bara nån tusing för olje byte och spolning av lådan.
Där håller jag inte alls med.

D5ans dubbelturbo drar som en elmotor från tomgång upp till rödgränsen och kräver mycket mindre växlande än bensinmotorerna.

Annat var det med gamla D5an som hade grym ketchupeffekt,
volvofantast skrev:
ER skrev:Hjärtat säger D5 AWD Momentum MY10, sunt förnuft säger D4 Momentum MY13 pga skatten. Dynamic är Momentum fast med lägre och hårdare sportchassi än Momentum och mindre lämpligt på normalt(uselt dåligt) underhålla svenska vägar. Dynamic är även sportratt(eftermonteringsbart), 17" hjul(klart eftermonteringsbart då Njord inte är dom snyggaste skapelserna volvo beställt), läderklädsel(svårare) så inte alls säkert högre värde/mera prisvärd i tredjehand på en sådan bil jmfr Momentum som har lägre driftskostnader iom 16" hjul som är bättre lämpade för svenska vägar ihop med mjukare fjädring.
Inte kostar det bara nån tusing för olje byte och spolning av lådan.
Jo, jag gav 2800kr varav oljan på 12liter stod för ca 1500kr och det var ca 1 år sedan. Lokal "volvoverkstad" med snubbe som skruvat volvo i 20år+.
Kopplingsbyte ramlar lätt iväg 10000kr+(var 12000kr för jobb+material på simpel P2:a för några år sedan och inte billigare idag) och är det dubbelmassesvänghjul så byts det om det misstänks vara skadat då det ä känsligare än vanligt svänghjul och då blir det 6000kr+ ytterligare.
Haldexen skall få samma behandling snart av samma mek har jag tänkt.
VolvoB20 skrev:Där håller jag inte alls med.

D5ans dubbelturbo drar som en elmotor från tomgång upp till rödgränsen och kräver mycket mindre växlande än bensinmotorerna.

Annat var det med gamla D5an som hade grym ketchupeffekt,
Tänk då på att D3:or är stympade "D5:or"med kortare slag och på 2liter och inte kan jämföras med D5:an där man lyckades. Visst är äldre D5 mera ketchup, men med polestar så mildras detta mycket då den får samma vrid/400nm som original mellan 1600 och 3700rpm liksom automatlådan gör sitt till att underlätta.
Jag köpte för första gången ny bil med automatlåda nu senast, just för att det är en diesel. Men jag har också konstaterat att en D5 kan man köra manuellt. Den är väldigt flexibel för att vara en diesel. Jag har kört en D2 också ett tag, och den var hemsk. Ingenting - PANG - ingenting över varvtalsområdet.
Men byta koppling ska man inte förutsätta att man behöver. Den förra bilen jag köpte ny körde jag ungefär 50000 mil med, med samma koppling. Då var det ändå den starka 850 Turbo, som fick dra husvagn åtskilliga mil.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]