NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V50 2,0D 2010 där det verkar som styrningen till kupefläkten fått problem nu när det blivit kallt ute (-10 grader) .När jag stänger av bilen och tar ur nyckeln startar kupefläkten på höga varv och den fortsätter att gå tills batteriet är dött så det är inte avkondenseringsfunktionen som startat åtminstone så stängs den inte av efter några minuter som den borde :( Detta händer inte varje gång jag stänger av bilen men för det mesta.

Någon som har varit med om något liknande på en så pass ny bil , har googlat och det pratas om både kupefläkt, fläktmotstånd (finns det ens på dessa årsmodeller ?), effektsteg, luftkvalitetssensor. Har tyvärr ingen VIDA/DICE ännu så jag har inte kunnat kolla om det finns några koder.
Enda sättet att vara säker på att kunna starta bilen nu är att dra säkringen för kupefläkten varje gång jag stänger av bilen.
För mig startat fläkten nästa jämt när man vrider av tändningen så här års. Jag brukar bara vrida på tändningen och slå av så stannar min fläkt. Den går dock inte på fullvarv i de fallen.

Du kan ju prova att göra det och se om det funkar.

En snabb googlin gav denna tråd från engelskt forum. Verkar som byta av en transistir som styr motorn fixar detta fel http://volvoforums.com/forum/volvo-s40- ... -up-40411/ Tyvärr så verkar länkarna i tråden brutna så man får inte upp instruktionen. Bara att googla vidare, lycka till !
Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]

Injektorer

Frågan är om man verkligen behöver[…]

Byta dörrfjäder duett 62

Har du fått dit fjädern? Hur gjorde du?