- tor 19 apr 2007, 11:26
#99907
Då fick man båda effekterna man vill ha.
Laga sej själv mot plåt och hårt mot yttre påverkan.
Borsta/slipa eller avnända rostomvandlare.
Sen kan man ju måla rostskyddsmedel och sen lägga på lämpligt slitage skydd.
Man kan ju även använda hammarlack. Den tar ju all syre ut ur plåten och hindrar nytt att komma in. Då kan det ej fortsätta att rosta.
Nackdelen är ju att den innehåller silicone och på så vis inte går att måla över. Möjligt kan man använda t.ex. linolja på den.. har dock inte testat än.

Greetz
Skidåkaren-PillarKottar skrev:...och det är värre än när snillen spekulerar. Skidåkare med taskig valla och bakhalt får ju ganska mycket tid att spekulera liksomJuppz.. Det är väl det :roll:![]()
Först ett inträngande medel: Det perfekta skulle väl vara en olja med inblandad kalk (typ). Som nästan "slammas på". Som inom ~1 vecka härdar lite, men inte helt. Eller omvänt som linojla som hindras från att stelna helt och behåller en liten krypande effekt.Bäst vore om det har en krypande/smetig effekt närmast plåten och hårt utåt.
Linolja med 10% motorolja kanske + kalk :lol: som kunde sprutas i stort munstycke med stora splash-droppar![]()
Då fick man båda effekterna man vill ha.
Laga sej själv mot plåt och hårt mot yttre påverkan.
Undertill hårdare skydd på rost: Om man har en bil som börjat få "ren rostig" plåt undertill (ingen lack). Hur skyddar man det någorlunda utan finlir?Rosten måste stoppas och tasbort.
Borsta/slipa eller avnända rostomvandlare.
Sen kan man ju måla rostskyddsmedel och sen lägga på lämpligt slitage skydd.
Man kan ju även använda hammarlack. Den tar ju all syre ut ur plåten och hindrar nytt att komma in. Då kan det ej fortsätta att rosta.
Nackdelen är ju att den innehåller silicone och på så vis inte går att måla över. Möjligt kan man använda t.ex. linolja på den.. har dock inte testat än.
Om underredet har t.ex asfaltlack som man misstänker börjat rosta underifrån. Kan man göra någon sorts "bra fuskjobb" på det?Se ovan
.

Greetz