Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Lindfalas
#99907
Skidåkaren-PillarKottar skrev:...och det är värre än när snillen spekulerar. Skidåkare med taskig valla och bakhalt får ju ganska mycket tid att spekulera liksom :wink:
Juppz.. Det är väl det :roll:
Först ett inträngande medel: Det perfekta skulle väl vara en olja med inblandad kalk (typ). Som nästan "slammas på". Som inom ~1 vecka härdar lite, men inte helt. Eller omvänt som linojla som hindras från att stelna helt och behåller en liten krypande effekt.
Linolja med 10% motorolja kanske + kalk :lol: som kunde sprutas i stort munstycke med stora splash-droppar :oops:
Bäst vore om det har en krypande/smetig effekt närmast plåten och hårt utåt.
Då fick man båda effekterna man vill ha.
Laga sej själv mot plåt och hårt mot yttre påverkan.
Undertill hårdare skydd på rost: Om man har en bil som börjat få "ren rostig" plåt undertill (ingen lack). Hur skyddar man det någorlunda utan finlir?
Rosten måste stoppas och tasbort.
Borsta/slipa eller avnända rostomvandlare.
Sen kan man ju måla rostskyddsmedel och sen lägga på lämpligt slitage skydd.
Man kan ju även använda hammarlack. Den tar ju all syre ut ur plåten och hindrar nytt att komma in. Då kan det ej fortsätta att rosta.
Nackdelen är ju att den innehåller silicone och på så vis inte går att måla över. Möjligt kan man använda t.ex. linolja på den.. har dock inte testat än.
Om underredet har t.ex asfaltlack som man misstänker börjat rosta underifrån. Kan man göra någon sorts "bra fuskjobb" på det?
.
Se ovan :-)

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#100338
Lindfalas: Rosten måste stoppas och tasbort.
Borsta/slipa eller avnända rostomvandlare.
Sen kan man ju måla rostskyddsmedel och sen lägga på lämpligt slitage skydd.


Skidåkaren: Jag antar du har rätt...men Enligt tanken /teorin så ska ju oljor och motsv. penetrera stark så att det tränger ut fukt. Om man försöker ta bort rosten, men misslyckas (inte orkar jobbet) så borde det vara risk att det rostar mer under lack, än om man i stället vräker på typ olja. :)

Dvs att på äldre bilar där rosten är igång, djupt och är nästan omöjlig att få bort... där borde det vara bättre att ha på penetrerande olja och sedan skydda utanpå den med asfalt (det är väl det som också kallas Bitum, eller?)

Inte ens proffsen försöker väl göra underredet plåtrent före behandling!?
. :???:
av Lindfalas
#100484
Skidåkaren-PillarKottar skrev:Jag antar du har rätt...men Enligt tanken /teorin så ska ju oljor och motsv. penetrera stark så att det tränger ut fukt. Om man försöker ta bort rosten, men misslyckas (inte orkar jobbet) så borde det vara risk att det rostar mer under lack, än om man i stället vräker på typ olja. :)

Dvs att på äldre bilar där rosten är igång, djupt och är nästan omöjlig att få bort... där borde det vara bättre att ha på penetrerande olja och sedan skydda utanpå den med asfalt (det är väl det som också kallas Bitum, eller?)

Inte ens proffsen försöker väl göra underredet plåtrent före behandling!?
. :???:
Jo man bör få bort all rost. Men annars måste man stänga in det så det inte kan rosta mera.
Rost är en oxid och behöver syre för att forsätta att rosta.
Därför funkar hammarlack så bra som det gör.
Det stänger ute all syre. Därav avstannar rostningen som är kvar.
Givetvis om skyddet försvinner kommer än en gång syret in och det börjar rosta.

Skall man göra det ordentligt skall all rost bort.
Rostomvandlare funkar även det ganska bra..

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#100492
.
Visst man kan ju försöka få bort rosten.

Penetrerande olja (linolja eller specialmedel) tränger ju undan fukt, vilket är en självgående process... bara man lägger på rätt och i riklig mängd.

Att lacka... hmmm, låter i mina öron som att fortfarande tro på tomten ungefär. Lackade ett par fälgar med "lagom bra" förbehandling och rosten slog igenom hammarlacken igen efter cirka 3 månader.

Jag minns en materialtekniker som en gång för många år sedan förklarade att 1 enda vattendroppe, som blir instängd under lack, den räcker för att fräta igenom plåten flera gånger om.

...så även om man försöker ta bort rosten så låter penetrerande medel som behandling mer realistiskt.
.
av Lindfalas
#100607
När det gäller hammarlack så gör folk oftast fel.
De tror på under.
Det är som jag sagt tidigare mcyekt viktigt att det är rent under.
Helst skall all rost vara borta.
Men det Måste ändå vara fritt från vatten/fett etc.
Sedan skall man måla flera tunna lager. Här gör de flesta fel.
Ett eller 2 tjocka lager lägger de på.
Då funkar det sällan bra och blir som du säjer att rosten blossar upp igen.
Oftast är det för det finns luft och färgen inte täcker allt, utan det fins små porer öppna..

Men borsta bort alla synlig rost och sen på med rostomvandlare, sen färg.
Det funkar alltid för mej :-)

Greetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#100668
Lindfalas skrev:/...
Men borsta bort alla synlig rost och sen på med rostomvandlare, sen färg.
Det funkar alltid för mej :-)
Greetz
Hur gammla bilar har du gjort det på och fått det att funka bra?

Vilken rostomvandlare brukar du använda och hur länge?
.
av Lindfalas
#100781
Skidåkaren-PillarKottar skrev: Hur gammla bilar har du gjort det på och fått det att funka bra?
Tja från 4-5 år till 50-60 år.
Funkar lite bra på dem.
Vilken rostomvandlare brukar du använda och hur länge?
.
Tja olika, men Biltemas funkar mycket bra..
Finns rostätare också, men de funkar sämre.

GReetz
av Skidåkaren-PillarKottar
#100898
Lindfalas skrev:
Skidåkaren-PillarKottar skrev: Hur gammla bilar har du gjort det på och fått det att funka bra?
Tja från 4-5 år till 50-60 år.
Funkar lite bra på dem.
Vilken rostomvandlare brukar du använda och hur länge?
.
Tja olika, men Biltemas funkar mycket bra..
Finns rostätare också, men de funkar sämre.

GReetz
Bara så det är sagt: Först kan man konstatera att man, även om man kör ytan plåtren bör använda någon sorts rostomvandlare. I industrin kallas det etsning och är typ samma sak.

Magin med rostätare är att de innehåller fosfor (eller liknande + hjälpämnen /syror) som reagerar starkare med järnet än vatten (syre) gör. På så sätt drivs hydroxiden ut ur järnet som i stället bildar förening med fosforet. (I nödfall kan man ta CocaCola, jo det är sant!)

Undring, Gamla bilar med djupa rost-porer: Har ni fått det att fungera med lack då? ...har du /ni nått specialknep?

Vad tror ni om följande turordning (från rengjord plåt utåt)?

1. tunt lager zinkspray
2. rostskyddsprimer
3. underredsmassa


Om du efter kort tid får nya rost-genomslag (underrede alltså), hur gör du då?


Om man gör den här behandlingen i en GDS-hall, då misstänker jag att det blir redigt dyrt... :roll:
.
av Lindfalas
#103248
coca cola.. jo det är ett "rykte" som är så roligt man kan skratta ihjäl sig..
Det funkar nämligen inte alls.
Det som du påpelade är att rosten som är en oxid omvandlas bort från den skadliga rost oxiden.


Zinkspray om du tycker det är kul.
Funkar ganska kasst om det varit rost bara.
Primern/ets färgen skall sitta så nära plåten som möjligt.
Har annars liten nytta.
Underredsmassa om man vill ha sån skit.
Finns klart bättre saker idag.
NAckdelen med massan är mycket uppenbar.
Den måste fästa på underlaget.
Blir det det minsta hål så kan vatten/salt leta sig in bakom och ställa till med mycket utan du ens ser/märker det föräns det är för sent.

HAr hellre ett lackat underreda som jag ser när saker händer och kan fixa dem direkt än att ha en gro bädd för rost.

Greetz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#103618
Renoverade upp en gammal bubbla som var ca 10 år gammal och MEGA rostig. Mycket enonomiplåt + stålborstade resten tills det var så rent som möjligt.

Därefter körde jag 5 lager Corrostabil + 3 lager Tectyl.

Det höll rosten borta till bilen var nästan 40 år trots att den gick i saltslask dagligen på vintrarna. Rätt ok tycker jag.

Ni säger att det finns suveränt bätter saker idag så då borde ju rost inte vara några problem alls nuförtiden.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]