Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Nu har dörrlåsmekaniken på passagerarsidan börjat strula så fort det blir minusgrader. När jag stänger dörren, så låser inte mekanikenen tag i dörren, så den går upp igen. Tar jag fram hårfönen och blåser några sekunder på området runt mekaniken, så funkar det igen, men så fort det fryser till efter några minuter, så går det inte att stänga dörren igen. Plastdetaljerna i låset som man kan se och känna på (utan att skruva loss något) sitter inte fast, så vad det är som fryser vet jag inte. Detta är ju hopplöst, nu måste frun klättra över sätet och gå ut på förarsidan när vi är ute och åker, annars kan vi bli stående utan att kunna stänga dörren. Vad kan man göra åt detta, för så här kan jag inte ha det? Tacksam för tips ..
III skrev:Vad är lösningen och vilka årsmodeller är det som drabbas?
lösningen är silikon på lister i lås och handtag o vintern går galant :-)-)
StefanN skrev:Är det som TS skriver dörrlåset så hjälper inte det att smörja lister av naturliga skäl. Volvo har fel fett i låsen som drar åt sig vatten och fryser. Det går att byta fett men är ett ganska stort jobb.
Jag har haft exakt samma problem som jag lät torka sedan öste in silikon i låset och bakom handtaget och problemt återkom aldrig
Inte? Jag fick tips av någon här som lovade och svor att silikonsprej i låset var det bästa någonsin samt att om man satte det på låsbyglarna så skulle det ta bort en del skrammel. Det sistnämnda stämde iallafall så länge det höll sig där.

Vad är rätt sorts fett då, t.ex det du nämnde? 1161761?

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]