Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeO
snoddasD5 skrev:Ok vw å volvo har samma haldex vw har på sin serviceintervall 10000mil volvo verkar inte ha nå service på den.
Haha, då är det som med automatlådorna då - så fort dom hamnar i en Volvo blir dom tydligen immuna mot slitage (utom taxi, utryckningsfordon eller bilar som drar tungt ofta) och behöver inga oljebyten...
Användarvisningsbild
av snoddasD5
MickeO skrev:
snoddasD5 skrev:Ok vw å volvo har samma haldex vw har på sin serviceintervall 10000mil volvo verkar inte ha nå service på den.
Haha, då är det som med automatlådorna då - så fort dom hamnar i en Volvo blir dom tydligen immuna mot slitage (utom taxi, utryckningsfordon eller bilar som drar tungt ofta) och behöver inga oljebyten...
Verkar som lådor och haldex funkar bättre i Volvo när den inte behöver service.
av III
Jag skulle nog kosta på mig ett oljebyte vid 10000 mil för säkerhets skull. Kanske till och med lätt att göra själv?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Från MY-13 har haldexen bara halva oljevolymen och volvo har sparat bort oljefiltret som fanns fram till MY-12

Dessutom jobbar haldexen mycket oftare och hårdare i MY-13 och nyare.

Det borde göra det livsviktigt med täta byten om man har en 13 eller nyare,

Har man en 12 eller äldre är det nog rätt lungt.
av Schmoyoho
Jag pratade med en mekaniker angående oljebyten. Även min Gen III haldex har ojlebytesintervaller på cirka 10000 mil om de är monterade på t.ex VW-bilar men inget bytesintervall på min Volvo. Enligt honom så höll pumpen (eller om det var hela haldexen som gav upp?) typ 15-18000 mil utan oljebyten och då hade volvo valt att göra servicekostnaderna lägre och ta det som en klumputgift då istället. Låter väl bättre vid försäljning, t.ex som oljebytesintervaller på 3000 mil.
Användarvisningsbild
av chasba
På min forrige bil, Skoda med Haldex gen. 4, ble det byttet haldexolje på 4 år/~4500mil, longlife service. "Skifte haldex olje, 4motion" står det på orderen.

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]