Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC70 D5 Sport med nivåreglering vilken jag drar husvagn med. Mitt problem är att draget sitter för högt vilket resulterar i att husvagnen lutar bakåt.

Jag misstänker att problemet uppstår då man har nivåreglering tillsammans med sportchassi, en numera obefintlig konfiguration om jag läst volvocars.se rätt. Nivåreglering på standardchassi kanske fungerar bättre, jag vet inte.

Jag undrar också vad som ligger bakom kommentaren från säljaren om att "husvagnsdragare ej väljer nivåreglering"? Kan det vara något känt problem med draghöjd tro som ligger bakom uttalandet?

På V70 monteras olika drag beroende på om bilen utrustas med nivåreglering eller inte. För XC70 finns endast en typ av drag.

Jag skulle råda dig att säkerställa med säljaren att du kommer få rätt draghöjd om du väljer nivåreglering. En självklarhet kan man tycka men så verkar inte vara fallet med XC70.
Jag har i alla fall inga problem med felaktig draghöjd. Har inte haft med något som jag har hängt efter, varken egna släp eller andras.

Bild

Inte är det något konstigt med den vagnen heller. Den låg lika jämnt på den tiden när jag drog med den här.

Bild
Finns ju "högt" och "lågt" drag hos Volvo, finns anledning till detta.
Mitt Vestfalia drag är helt ok för släpet. Testade här i julen. Med kultryck 110 kg och fullastad bagage och 4 pers. hänger rumpan. Men fortfarende komfortabelt. Massor fjedervandring kvar.

Jag skulle välja nivåreglering om jag behövde dra tungt släp i höga hastigheter så man kan få högt kultryck. Släpet blir mer stabilt då. Inget problem med 1000 kg i 140 kmh om du har 100 kg kultryck.
Jag har för mig att det fann två olika höjder o o välja till min förra xc70 my10 med nivå eller inte, till V70 vet jag att det finns det även till my16 valde dock det höga draget till min V70 då den har sportchassi (med nivo) då ligger den på samma höjd som vanliga V70 utan sportchassi dock något lägre än xc70n
5cylindrar skrev:Jag har en XC70 D5 Sport med nivåreglering vilken jag drar husvagn med. Mitt problem är att draget sitter för högt vilket resulterar i att husvagnen lutar bakåt.

Jag misstänker att problemet uppstår då man har nivåreglering tillsammans med sportchassi, en numera obefintlig konfiguration om jag läst volvocars.se rätt. Nivåreglering på standardchassi kanske fungerar bättre, jag vet inte.

Jag undrar också vad som ligger bakom kommentaren från säljaren om att "husvagnsdragare ej väljer nivåreglering"? Kan det vara något känt problem med draghöjd tro som ligger bakom uttalandet?

På V70 monteras olika drag beroende på om bilen utrustas med nivåreglering eller inte. För XC70 finns endast en typ av drag.

Jag skulle råda dig att säkerställa med säljaren att du kommer få rätt draghöjd om du väljer nivåreglering. En självklarhet kan man tycka men så verkar inte vara fallet med XC70.
Har du avtagbar kula borde du kunna sätta på V70n låga drag för nivo

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]