Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Olle69
Hej
Jag tänkte höra om någon har erfarenhet av felkod 4-4-2 på 850 - 93?

Jag googlade på det och har sett olika definitioner av koden.
På något ställe har jag läst att luftpumpen ger för högt eller för lågt tryck
På annat ställe står det att luftpumpens reläsignal saknas eller är felaktigt

Något kan förklara då vore jag tacksam

Sedan är frågan om det vanligt att pumpen pajar (som jag hört av en mek) eller om det sitter ett relä som kanske är bättre att starta felsökning med?
Det kanske t o m är vanligt med kabelfel?
Erfarenheter mottages tacksamt!

Bilen har endast den felkoder och är stendöd
av Olle69
Hittar inget fel på elkretsarna, fast jag är väl inte helt säker på att jag kollat allt utan att ha krets-schema
Men jag tänkte nog byta pumpen. Men jag har fått reda på att de tidiga i plast är ganska dålig kvalité på
Någon som vet om senare pumpar passar rakt av och är av bättre kvalité?
Den jag har heter 3507813
av Olle69
Nu har jag fått igång bilen. Det var igensatt bränslfilter som orsakade att pumpen dog

Men larmet kvarstår trots byte av pump
Jag skulle behöva undersöka elkretsarna lite mer ingående och se om det går att testa den på något sätt.

Är det någon som har ett elschema till detta att dela med sig, eller erfarenheter om det här problemet så vore jag tacksam
av MickeM
Hej du.

Öhhm, nu pratar du om två olika system samtidigt ju.

Luftpumpen pumpar in luft i avgaserna innan katen för att skynda på dess funktion.
Har absolut inget med bränslefiltret att göra.

(Edit: ser att du har en annan tråd om det)

Om jag fattat övrigt rätt:
Nu har du bytt luftpumpen, och motorlampan lyser ännu?

Har du aktivt tagit bort felkoden ur styrdonet?
Har du gjort det, och felkoden återkommer, och lampan tänds igen?
Startar luftpumpen som den ska, när den ska?
Jag tror den går bara typ 2 min vid kallstart, och kanske inte ens alltid så.

Jag läste tidigare att det sitter samma luftpump på fler bilmodeller. Dvs inte bara Volvo.
Någon fick tipset att söka på artikelnumret på bildelsbasen, och inte på bilmodellen för fler träffar.

Micke.
av Olle69
Ursäkta att jag var otydlig

Motorlampan började lysa samtidigt som bilen började bli svårstartad
Det visade sig att det inte har med varandra att göra och var en slump förmodligen
Fast man kan aldrig vara helt säker såklart

Men felet att den inte startade var som jag beskrev i andra tråden, ett igensatt bränslefilter som troligtvis knäckte bensinpumpen
Båda är bytta nu och bilen går klockrent

Men jag har bytt pumpen
Jag köpte den på en bilskrot och kopplade in den
Men den larmar i a f efter jag nollställer larmet och bara har 1-1-1 kvar
Det kommer tillbaka direkt efter start

Frågan är om jag fått en trasig pump eller om det är något annat (vilket jag misstänker)
Jag skulle vilja veta hur jag testar och mäter kretsen så jag kan utesluta den eller lämna tillbaka den inköpta om det visar sig att den är defekt
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Det låter som att luftpumpsrelät är paj. Ganska vanligt att det går sönder. Sitter alldeles bredvid luftpumpen. I alla fall på lite senare 850. Det tränger in vatten pga dess utsatta placering. När man byter reläet brukar man flytta det lite högre upp i motorrummet, skarvar kablarna bara.
av Olle69
Ok. Låter troligt. Larmet säger "ingen kontakt med pump relä" eller något i den stilen

Vet du om det är det ett standard relä som går att köpa på biltema eller liknande?

Edit
Jag var ut och hämtade gamla pumpen i garaget
Inget standard med det ser jag...

Hoppas det går att köpa löst i a f
Senast redigerad av 1 Olle69, redigerad totalt 0 gånger.
av Olle69
Tittade lite närmare på reläet
Verka som det endast är 2 stora anslutningar in och en ut på det och sedan en mindre anslutning som förmodligen är till en spole som drar när styrenheten vill

Jag förmodar att den mindre kontakten är den som ligger utanför ett gränsvärde och därav larmet

Låter det troligt?

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]