Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1032039
Jag är med familjen på julfirande 30 mil hemifrån, i Helsingborg.

2,4D, 175hk, ca 10.000mil, 2010. Det står D5 på motorkåpan men tror inte det är en D5.

Startade bilen i morse och något lät annorlunda, typ som att den gick på 4 cylindrar. Ungarna skrålade julsånger i baksätet och innan jag fått tyst på dem så lät det som vanligt.
När jag sedan började köra så gick den helt utan turbo de första minuterna, åtminstone så var det väldigt dåligt drag i bilen. Sen helst plötsligt så blev det bra igen, för att kort tid senare bli dåligt. Körde bilen varm och testade stänga av och starta bilen igen. Samma problem. Ibland gick det som normalt och ibland dåligt. Ingen felvarning.
Jag har haft ett liknande fel på min Audi A3 men då var det konstant dåligt drag då motorn hamnat i "felsäkert läge". Då var det en givaren på gaspedalen som var trasig och gav felaktiga värden. Då gick det utmärkt att köra vidare med felet till det var lagat.

Mina frågor:
1: Kan jag köra hem familjen i bilen, 30 mil, utan att riskera att något mer går sönder eller att vi blir stående?
2: Vad kan detta bero på?
3: Kan man fixa detta på något enkelt sätt själv eller är det verkstad som gäller.

Som jag ser det så har vi tre alternativ för att lösa problemet med att få hem familjen och fixa bilen. Frun måste hem för hon jobbar imorgon.
1: Chansa och köra hem. Kontakta verkstad i lugn och ro i mellandagarna.
2: Lämna bilen på en verkstad, kasta in nyckeln i brevinkast och åka hem med hela familjen. Sen ringa den verkstaden och be om hjälp. Sen åka och hämta när den är lagad.
3: Frun åker tåg hem, jag och barnen sover en natt på hotell och försöker få bilen lagad imorgon.

Tacksam för snabba svar!
#1032042
martin991 skrev:Jag är med familjen på julfirande 30 mil hemifrån, i Helsingborg.

2,4D, 175hk, ca 10.000mil, 2010. Det står D5 på motorkåpan men tror inte det är en D5.

Startade bilen i morse och något lät annorlunda, typ som att den gick på 4 cylindrar. Ungarna skrålade julsånger i baksätet och innan jag fått tyst på dem så lät det som vanligt.
När jag sedan började köra så gick den helt utan turbo de första minuterna, åtminstone så var det väldigt dåligt drag i bilen. Sen helst plötsligt så blev det bra igen, för att kort tid senare bli dåligt. Körde bilen varm och testade stänga av och starta bilen igen. Samma problem. Ibland gick det som normalt och ibland dåligt. Ingen felvarning.
Jag har haft ett liknande fel på min Audi A3 men då var det konstant dåligt drag då motorn hamnat i "felsäkert läge". Då var det en givaren på gaspedalen som var trasig och gav felaktiga värden. Då gick det utmärkt att köra vidare med felet till det var lagat.

Mina frågor:
1: Kan jag köra hem familjen i bilen, 30 mil, utan att riskera att något mer går sönder eller att vi blir stående?
2: Vad kan detta bero på?
3: Kan man fixa detta på något enkelt sätt själv eller är det verkstad som gäller.

Som jag ser det så har vi tre alternativ för att lösa problemet med att få hem familjen och fixa bilen. Frun måste hem för hon jobbar imorgon.
1: Chansa och köra hem. Kontakta verkstad i lugn och ro i mellandagarna.
2: Lämna bilen på en verkstad, kasta in nyckeln i brevinkast och åka hem med hela familjen. Sen ringa den verkstaden och be om hjälp. Sen åka och hämta när den är lagad.
3: Frun åker tåg hem, jag och barnen sover en natt på hotell och försöker få bilen lagad imorgon.

Tacksam för snabba svar!
Har du gjort service på Volvo? Om du gjort detta ingår assistans och hyrbil gratis i tre dagar. Bara att ringa Volvo assistans så får du råd och hjälp.
#1032057
Nej, inte gjort service på Volvo. Min lokala serviceverkstad blåste mig på ett års fri service då de hävdade att min tid gått ut. 9 månader senare meddelande Volvohandlaren som jag köpt bilen av(på en annan ort) att mina år av fri service snart går ut. Kontaktade den lokala verkstaden och fick pengarna tillbaka. Därefter gör jag min service på andra ställen.

Men oavsett så har jag en reseförsäkring som innebär samma förmåner som Volvo Assistans.
Men jag vill få hem bilen och har tagit ett beslut att köra hem den.
Håller tummarna att den håller ihop...
#1032071
Jag hade ett liknade fenomen, men att den gick på 4 burkar upplevde inte jag.

Men jag hade reducerad effekt, kändes som du säger som att turbon fallit från.

Felet var nån givare, på katalysatorn om inte jag minns fel. Kostade inte allt för mycket att byta och bilen började gå som ett skott igen.

Antar att du har en FWD. På bakluckan står det 2.4 D och på motorkåpan D5. Bara för att förenkla, typ :D

Edit; motorn gick då och då ned i någon form av felläge med reducerad effekt.

Nytt är nog omöjligt, men finns kanske[…]

Precis. Så gjorde jag med det senaste tillbe[…]

När det gäller rost: -Borsta bort med st[…]

LED - bländande halvljus

Vid det här laget kan jag direkt se om det &[…]