- mån 22 jun 2015, 19:36
#983774
Det är lite mer komplicerat än så. Man får se till den energi som motorns inre friktion stjäl ur fordonet vid motorbroms och jämföra den mot den mängd energi man hade tagit ur tanken för att istället hålla motorn igång på tomgång. I högre hastigheter är det ofta värt det att frirulla eftersom motorn stjäl mer än det kostar att hålla den på tomgång :) Men det är ett jäkla meck att räkna på det så det krävs en smart algoritm. Det är långtifrån svartvitt.
GT-mannen skrev:Dast729 skrev:frirulla är bra grejerInte om man strävar efter låg förbrukning eftersom motorn går på tomgång vid frirullning.
/Håkan
Det är lite mer komplicerat än så. Man får se till den energi som motorns inre friktion stjäl ur fordonet vid motorbroms och jämföra den mot den mängd energi man hade tagit ur tanken för att istället hålla motorn igång på tomgång. I högre hastigheter är det ofta värt det att frirulla eftersom motorn stjäl mer än det kostar att hålla den på tomgång :) Men det är ett jäkla meck att räkna på det så det krävs en smart algoritm. Det är långtifrån svartvitt.