Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
GT-mannen skrev:
Dast729 skrev:frirulla är bra grejer
Inte om man strävar efter låg förbrukning eftersom motorn går på tomgång vid frirullning.

/Håkan

Det är lite mer komplicerat än så. Man får se till den energi som motorns inre friktion stjäl ur fordonet vid motorbroms och jämföra den mot den mängd energi man hade tagit ur tanken för att istället hålla motorn igång på tomgång. I högre hastigheter är det ofta värt det att frirulla eftersom motorn stjäl mer än det kostar att hålla den på tomgång :) Men det är ett jäkla meck att räkna på det så det krävs en smart algoritm. Det är långtifrån svartvitt.
av jwiss
Jahaja skrev:Var det en sammanhängande resa? Ungefär vad snittade du i hastighet? 0,54 är väldigt bra om du låg över 130 kmh!
Ja, strax söder om Chemnitz till Linköping.
Medelförflyttning 100 km/h, nästan hela Danmark gick i ~80-90... Långa sträckor av Autobahn låg jag med farthållaren på 145 (=140 km/h riktig fart).
Det är som om den här bilen har maxförbrukning runt 120, kör man fortare drar den inte mer, snarare mindre :D !
Användarvisningsbild
av Jahaja
Haha det är ju väldigt trevligt isåfall, mycket bra siffror faktiskt! Jag upplever en rätt stor skillnad, åtminstone om man tittar på staplarna, mellan 120 och 145. Typ 0,45 mot 0,70.
av jwiss
Jahaja skrev:Haha det är ju väldigt trevligt isåfall, mycket bra siffror faktiskt! Jag upplever en rätt stor skillnad, åtminstone om man tittar på staplarna, mellan 120 och 145. Typ 0,45 mot 0,70.
Jag har sett tendensen tidigare så det är inte en engångsföreteelse.
Ofta när jag kör söder/väster-ut ligger jag på 6,5-6,6 vid Jönköping, 120 hela vägen. Nu kommer jag inte ihåg vad det blev ner till Helsingborg i måndags men jag tror det var 6,0 - 6,5. Sen 5,6 totalt (~135 på Autobahn, mörkt o lite regnigt), högre snitthastighet men inga delar som gick riktigt långsamt och lägre topphastighet.

Har du en D5204T eller en 4:a?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ändå är väl motorvägskörning inte bästa grenen för D2 :wink:

Volvo har lyckats väldigt bra med de nya drivlinorna. Jag har bland annat en MY16 V40 T5 CE Polestar automat. 18 mil motorväg (110 och 120) plus 2 mil stadskörning resulterade i 0,59l/mil! Snitthastighet 98km/h. 18" Hakka R2 friktion.
Användarvisningsbild
av fjohan82
XC90_Executive skrev:Ändå är väl motorvägskörning inte bästa grenen för D2 :wink:

Volvo har lyckats väldigt bra med de nya drivlinorna. Jag har bland annat en MY16 V40 T5 CE Polestar automat. 18 mil motorväg (110 och 120) plus 2 mil stadskörning resulterade i 0,59l/mil! Snitthastighet 98km/h. 18" Hakka R2 friktion.

Kan bara uttala mig om den äldre D2: Jodå, ligga i 180 på Autobahn är inga problem. Problemet är när bilen är fullpackad och man kör på krokiga, backiga landsvägar i tex Rumänien eller Ungern. Blir ett evigt växlande om man inte åker med automatlåda, för att hänga med i tempot i dessa länder...
Användarvisningsbild
av Jahaja
jwiss skrev: Jag har sett tendensen tidigare så det är inte en engångsföreteelse.
Ofta när jag kör söder/väster-ut ligger jag på 6,5-6,6 vid Jönköping, 120 hela vägen. Nu kommer jag inte ihåg vad det blev ner till Helsingborg i måndags men jag tror det var 6,0 - 6,5. Sen 5,6 totalt (~135 på Autobahn, mörkt o lite regnigt), högre snitthastighet men inga delar som gick riktigt långsamt och lägre topphastighet.

Har du en D5204T eller en 4:a?
Jag har D5204T (177hk) och snittar enl. min signatur...senaste tanken (idag) blev 0,69 på 46 mil, av dem ca 30 på motorväg och resterande i stan. Ska testa att tanka före och efter nästa längre motorvägskörning för helt äkta siffror!
fjohan82 skrev:
XC90_Executive skrev:Ändå är väl motorvägskörning inte bästa grenen för D2 :wink:

Kan bara uttala mig om den äldre D2: Jodå, ligga i 180 på Autobahn är inga problem. Problemet är när bilen är fullpackad och man kör på krokiga, backiga landsvägar i tex Rumänien eller Ungern. Blir ett evigt växlande om man inte åker med automatlåda, för att hänga med i tempot i dessa länder...
Värsta med äldre D2 är att det saknas en 6:e växel :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns väl inga femväxlade V40 D2??
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]