Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoTed
Hej alla glada!
Jag funderar på att köpa en S80 V8 2006-2007 som andra bil. Vad ska jag tänka på? Vad är viktigt att titta på när jag går igenom den?
Ska jag passa mig om den gått långt? eller håller de för evigt om de har utfört service på den regelbundet?
Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Krollspell
VolvoTed skrev:Hej alla glada!
Jag funderar på att köpa en S80 V8 2006-2007 som andra bil. Vad ska jag tänka på? Vad är viktigt att titta på när jag går igenom den?
Ska jag passa mig om den gått långt? eller håller de för evigt om de har utfört service på den regelbundet?
Tacksam för svar!
Det finns inga speciella fel från my07 och framåt. En otroligt härlig motor, utan tvekan den bästa någonsin i hela Volvoprogrammet. Hur långt har den gått?
Användarvisningsbild
av masterjay
Jag köpte en V8 (07) för ganska exakt ett år sedan. Den trillade över 25000mil nu i vintras.
Jag har en XC60 -11 sen innan och kör hellre i S80n. =) Ett av mina bästa köp hittills
Precis som Krollspell skriver så är det en underbar motor. Den åker från det mesta och komforten är på topp.
Dock ska du veta att den är törstig om du kör mycket i stan. Bromsar och annat är också lite dyrare. (tror det är samma som sitter på XC90)
Jag lånade med bilen hem över några timmar innan köp. Lät min mekare på Bilia klättra runt i den. Gjorde även en carfax.

Lycka till med ditt köp och återkom gärna och berätta vad det blev...
av JE Jr
Det är lättare att hitta en V8 med bra utrustning än de andra motoralternativen, så är det något speciellt du "måste ha" så vänta tills rätt bil dyker upp. Det gör den förr eller senare!
När jag köpte min för två och ett halvt år sedan så var jag "tvungen" att ha Dynaudio, annat skinn än std (skinn är standard i V8, men finns i 3-4 olika), och BlueTooth-telefon, och det gick hyffsat lätt att hitta.

De viner mer eller mindre på tomgång från dessa motorer, så även min. Men jag tror ingen har hittat varför, och att man får acceptera det...
Lyssna t.ex. på detta klipp efter ca 40sek när tomgången går ner till normal en stund efter kallstart

Servicen är inte så farlig jmf med andra motoralternativ, det dyraste är vid 18000mil då man byter multirem och nåt löphjul.

Ja, man måste vara medveten om att den drar lite soppa, men är man bara det är det inga problem! Den är specad till 18l/100km vid stadskörning... Jag har snittat 1.2l/mil med min över 3000mil mätt vid pump. Kör dock inte så mycket landsväg, då går det att komma ner under litern om man vill. Senaste längre trippen var på 0.92l/mil. Europaresa genom Tyskland Schweiz etc snittade vi prick en liter, men det blir väl nån omkörning där emellanåt 8)

Om man är ute efter låg förbrukning, så har jag märkt att det gör gott att få i lock-up:en på 6:ans växel, och det gör den vid ca 82km/h.
Användarvisningsbild
av Krollspell
JE Jr skrev: De viner mer eller mindre på tomgång från dessa motorer, så även min. Men jag tror ingen har hittat varför, och att man får acceptera det...
Lyssna t.ex. på detta klipp efter ca 40sek när tomgången går ner till normal en stund efter kallstart
Det vinande ljud som du har, har jag aldrig hört lr upplevt på någon av mina lr andra V8:or. Har du frågat någon KUNNIG mekaniker vad han tror det är?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
JE Jr skrev:Ja, faktiskt, men utan framgång. Det är dock endast på tomgång, så snart man nuddar gasen försvinner det.
choken som ställer bilen i högre varvtal när man kallstartar för att få upp värmen i katten snabbare :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det ska väl låta så? Tycker det låter finfint när man startar och efter typ 20 sek går motorn ner i varv och man får höra motorn vissla lite fint sen gasar man till lite på parkeringen.
Användarvisningsbild
av Krollspell
simonhalmstad skrev:Det ska väl låta så? Tycker det låter finfint när man startar och efter typ 20 sek går motorn ner i varv och man får höra motorn vissla lite fint sen gasar man till lite på parkeringen.
Nej, det ska inte låta så, inget "visslande" ljud.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Okej
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60